Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (duvhöken??)  (läst 31766 gånger)

Torry

SV: (duvhöken??)
« Svar #20 skrivet: 12 okt-10 kl 21:00 »
Jag har hitills i år haft hönsen gående fritt, just för att dom älskar att vara fria och ser verkligen ut att hata att vara instängda. För en månad sen tog höken en ungtupp som alltid brukade gå lite för sig själv. Efter det stängde jag in mina två Bramhaunghöns som var bortstötta från sina mödrar i en vecka och lät resten av flocken gå fritt. Men jag stod inte ut att se dem vanka av och an i hönsgården mer än en vecka så jag tänkte att dom mår nog ändå bättre i frihet även om det finns risker. Nu vet jag inte vad jag ska göra för i dag hade höken varit här igen och tagit min lilla Bramhahöna Brita  :'(  :'(  :'(  hon var också en enstöring och ville alltid gå för sig själv var nästan aldrig med resten av flocken, så jag var väl i och för sig beredd på att det kunde hända men man blir så ledsen ändå. Nu blir det nog ändå hönsgården ett tag för jag vill inte bli av med min Brahmatupp Birger också, han är 5månader och har så långa ben som han inte riktigt verkar ha koll på  ;D , en riktig klumpig tonåring, han har inte en chans om höken kommer. Fast han håller sig förstås nära de andra. Ett dilemma det här med fria höns eller inga höns  :-\
//Torry

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 12 okt-10 kl 21:13 »
...
För en månad sen tog höken en ungtupp som alltid brukade gå lite för sig själv.
...
i dag hade höken varit här igen och tagit min lilla Bramhahöna Brita  :'(  :'(  :'( 
...
Ett dilemma det här med fria höns eller inga höns  :-\
...

Ledsen för dina höns :'( :'( :'(

Jag förstår definitivt varför man tillfälligt stänger in sina höns. Annars kanske rovdjuret bara kommer tillbaka dag efter dag och plockar en efter en... Jag lät de nya hönsen gå inne nästan en månad när räven tagit de jag hade för jag ville inte att hon skulle se mitt hönshus som en snabbmatsresturang ::) och att låta dem vara inne ett tag fick dem väl att 'bo in sig' i deras nya hem dessutom :) men sedan fick de gå ut... Jag stängde luckan resten av den sommaren, men det blev kanske inte så mycket av sånt i år ::) Ibland hade de inte gått in när jag gick och lade mig :-\ Nackdelen med midnattsol :P

Markim: Du kommer nog på en lösning som passar dig och dina höns. Kanske passar det dina föräldrar också ;)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Markim

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 okt-10 kl 21:28 »
äähhh fy fan du..
Usch va hemskt.Det där är min största oro.Förra året när jag skulle gå in till mej.(mitt hus ligger en bit bort från mammas och pappas) så ser jag en stor sak på deras grusgång.
-Men Rasmus va gör du där,sa jag.(min katt) Sen såg jag att han var för stor för att vara katt.
-vilken fin perser tänkte jag tills jag 2 meter ifrån såg att det var en räv.Förra året eller året innan gick det en varg på deras uppfart.Pappa trode det var grannens hund (var ganska mörkt)
Tills vi såg i tidiningen veckan efter att det hade varit en varg som vandrat runt häromkring.
Hua inser jag nu.Vilken jäkla tur jag haft endå.Men oavsett om deras luckor ut, ligger inne i deras hönsgård så stänger jag den varje kväll och låser dörren till deras innegård.
Fan Räven sprang ju här för några veckor sedan utanför mitt hus i hagen.Jag sprang med glatta steg ut med kameran i hopp om en bild.Den enda tanken som slagit mej angående rävar är -hoppas inte katterna får skabb..Jag måste tänka om nu..
Eggeby kommer att bli det nya Alcatraz när jag är klar.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 12 okt-10 kl 21:36 »
Jag hängde upp cd- skivor både högt och lågt hemma hos mig och har varit förskonad därefter från de största fåglarna dom har jag sett cirkla högt upp i skyn men gjorde inga nerslag efter att skivorna kom på plats... men nu måste det vara en annan fågelart , och den räds int skivorna .. stort problem med fåglar oxå pga att jag har ett fågelreservat bara tvärs över sjön där jag bor så här har jag kunnat se både det ena och andra men jag har inte blivit av med så mycket som nu .... annars har räv ..f..nn vart det värsta ohyran...   
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Markim

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 okt-10 kl 20:52 »
Sånna här har dom i England.Ska fan köpa ett par när jag åker på mässan.

Lianne

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 14 okt-10 kl 11:43 »
Rovfåglar verkar inte vara rädda av sig, mitt gäng får alltid komma ut på eftermiddan och bara när vi är ute.
Jag går och krattar löv häromdagen och brevid yrar hönsen omkring, plötsligt hör jag ett himla liv på småfåglarna och sen kommer en grå rovfågel nerdykande >:D Som tur är har jag krattan och jag slår och skriker, elakingen tar bara en sväng upp och kommer sen tillbaka mot mina pullor.
Såg grannarna mig då så tror dom nog inte jag är klok, springer skrikande och slår med krattan i luften, lyckas faktiskt att skrämma bort eländet. Våra två hundar sprang också omkring på gräsmattan så särskilt rädda är dom inte!!!!
Har Hedemora höns, hund och tre katter

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 okt-10 kl 12:06 »
Rovfåglar verkar inte vara rädda av sig, mitt gäng får alltid komma ut på eftermiddan och bara när vi är ute.
Jag går och krattar löv häromdagen och brevid yrar hönsen omkring, plötsligt hör jag ett himla liv på småfåglarna och sen kommer en grå rovfågel nerdykande >:D Som tur är har jag krattan och jag slår och skriker, elakingen tar bara en sväng upp och kommer sen tillbaka mot mina pullor.
Såg grannarna mig då så tror dom nog inte jag är klok, springer skrikande och slår med krattan i luften, lyckas faktiskt att skrämma bort eländet. Våra två hundar sprang också omkring på gräsmattan så särskilt rädda är dom inte!!!!
Tror inte det har något med rädsla att gör utan rovfågeln är så väldans koncentrerad på sitt byte så den märker inte oss ens  vet inte bara en teori

anne-lie50

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 okt-10 kl 12:13 »
Markim, så vitt jag vet så kan inte katter få rävskabb, men hundar kan.

Markim

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 okt-10 kl 18:05 »
Jag menade hundarna..Men dom bor i England nu..=((
Jag kan som vanligt inte sakta ner min hjärna och ger mej aldrig om jag kommit på något sattyg.
Nu är jag inne på att skalpera pappas uppstoppade fågel.Trycka in 2 röda lampor sätta på innegårdstaket.Lamorna blir som sensorer..
Cd skivor i trädet.Uppstoppade fåglar med röda lampor.Spetspinnar på taket..
Jaa va ska man säga..=)
Totempåle nästa?
Närå men jag kan knappt visa mig där nere för dom står och trycker på utedörren..
Världens största elnäts tak??
Jag spinner vidare..
mvh
Uppfinnar majsan

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 14 okt-10 kl 19:03 »
Markim, så vitt jag vet så kan inte katter få rävskabb, men hundar kan.

Jag tycker mig ha hört att alla djur kan få en släng av rävsabb, även människan, men det brukar inte vara långvarigt(dock kliar det visst fördj**ligt) :-X Skabbdjuren 'bosätter sig' inte på annat än räv och hunddjur...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #30 skrivet: 15 okt-10 kl 00:05 »
Vi har haft enormt stora duvhökar här i höst. De till och med attackerar halvstora hundar här i byn. Dom har lyckats ta 2 hönor för oss och skrämt ihjäl en ungtupp.
Har dom lix hittat smörgåsbordet så återkommer dom. Har pratat med polisen och de säger att vi har rätt att skjuta dom när de kommer och attackerar våra djur. De erbjöd sig också att skicka hit en jägare för att skjuta av dom.
Men dom lever farligt för gubben är jägare och jag har tävlat i skytte  >:D.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Markim

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 okt-10 kl 07:44 »
Älghund: fy faaaaann ..=((
Jag vet nu att dom satans fanskapen är djävliga men inte så..
Det jag inte fattar är att duvhöken är ju inte så stor men endå så tar den så stora byten..
Det här var verkligen spiken i kistan.Nu får dom hålla sig  på innegården ett bra tag..
Bygger ut deras hönshus på insidan och utsidan..Jag har 15 kvm på insidan av huset som bara står..
Ska trycka upp plywood och isolering så har dom en inne inne gård.
Kan inte din gubbe komma hit å picka lite..=)
Hos min stackars granne så sitter dom på hans hönstak..Jäkla tur att han har nätat..
Han höll på att krocka me en fiskjuse förra veckan som inte såg honom..
mvh
Majsan numera dörrvakt och livvakt..

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #32 skrivet: 17 okt-10 kl 17:20 »
Hade också besök av rovfågel i går och jag gissar att det var duvhöken. En av våra fina Svarthöns hade fått gå hädan. Tråkigt men dessvärre det väl är bara att acceptera. Sådant är livet på landet. Man får ta det onda med det goda.
Har läst igenom alla inlägg i den här tråden och blir förvånad när jag läser att ormvråken har gett sig på höns. Det trodde inte jag. Vi har massor med ormvråk här och de har aldrig varit något problem och inte hos min syster heller som har höns och ormvråk kring huset. Nog brukar de segla omkring i luften och sitta här och där runt omkring men jag har aldrig sett dem i närheten av hönsen. Berätta gärna mer om era ormvråkserfarenheter.
Jag vet ju inte vad som gav sig på vår höna men maken såg en stor "duvfärgad" fågel som lyfte från den trakt där hönan var slagen. Låter som Duvhök tycker jag. Nu går våra fem höns som är kvar i gården, inte så glada kanske men så får det vara ett litet tag.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 17 okt-10 kl 17:34 »
Ormvråkarna här har inte eller rört hönsen. En gång satt en ormvråk ca 30 meter från en höna, tittade knappt åt hönans håll. Har fått en enda höna någonsin attackerad av en rovfågel, och det var en duvhök. Jag tog nämligen pippin på bar gärning när den satt på min skräckslagna lilla höna och skulle precis börja ta för sig (hönan överlevde utan skråmor). Den löft ca 3 meter framför mig, gud vad stora de är på nära håll!

Det var förra hösten detta hände. Denna höst har jag hållit de inhägnade så gott som hela september månad. Jag har hört duvhökar och sett ett ungt par flyga (och då FLYGA i rask takt, likt en duva, inte segla i cirklar som ormvråkarna) över åkern och sitta på stolparna och tjattra med varandra. Har inte sett till våra vråkar... De tycks försvinna mot hösten för att komma tillbaka till våren. Så länge vråkarna är här varken ser eller hör jag någon hök. Så jag är snarare glad än orolig att jag har dessa bruna klunsar bosatta här under vår och sommartiderna då de verkar hålla hökarna borta. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #34 skrivet: 17 okt-10 kl 17:46 »
Nu vet jag inte vad jag ska göra för i dag hade höken varit här igen och tagit min lilla Bramhahöna Brita  :'(  :'(  :'(

Tog den verkligen en vuxen Brahma? Peppar, peppar så har det aldrig hänt här utan "bara" unghöns. så jag inbillar mig att de vixna går säkra men så är det kanske inte... Förresten - det var väl inte ägget du hämtade här som var Brita???
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 17 okt-10 kl 17:55 »
Tog den verkligen en vuxen Brahma? Peppar, peppar så har det aldrig hänt här utan "bara" unghöns. så jag inbillar mig att de vixna går säkra men så är det kanske inte... Förresten - det var väl inte ägget du hämtade här som var Brita???

Hökar kan ta stora ankor. Så en brahma går nog tyvärr inte säker.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #36 skrivet: 17 okt-10 kl 17:59 »
Hökar kan ta stora ankor. Så en brahma går nog tyvärr inte säker.  :-\

Attans rackarns... "Kråkan" (man får faktiskt inte säga det rätta namnet för då kallar man på den...  ;)) var här och dödade en Croad Langshan igår... :'( Vet inte om det var en tupp eller en höna (intalar mig att det var en tupp :P). Tänk, jag hade säkert 35 höns ute varv 12 är Croddar och givetvis tar "kråkan" en Crodde!!! Galet... Nu blir det hönsgård ett tag...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 17 okt-10 kl 18:03 »
har har höken tagit allt från små fjuttar (allltsp kcyklingar på kanske 3 månader) till fullvuxna brahmor, orpington, kochin osv.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #38 skrivet: 17 okt-10 kl 18:37 »
har har höken tagit allt från små fjuttar (allltsp kcyklingar på kanske 3 månader) till fullvuxna brahmor, orpington, kochin osv.

Hm, "kråkan" menar du förstås  ;). Ok....

Liten film för den som vill: http://svtplay.se/v/1987372/duvhok_ater_fasan

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #39 skrivet: 17 okt-10 kl 19:59 »
Alltså - "kråkan" (!) är säkert lika snäll mot höns som hönsen är mot maskar ::). Men det är så himla trist när man drabbas.... Detta är andra året för mig. Hönsen har klarat sig i 10 år innan dess... Om den bara tog en då och då men när den återkommer hela tiden så blir man minst sagt matt!! Jag kunde bjuda på typ 3 om året o:). Kanske ska tala med "kråkan" om förslaget...  (:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser