Hello!
Alldeles ny med detta med höns och kycklingar, det är ju så sjukt spännande! Jag har fått hem en höna med kycklingar kläckta 1 maj (i maskin), så de är alltså nästan 2 veckor nu. Om jag tittar i den här tråden så ska jag alltså titta efter vingpennor och kam? Eventuellt storlek på fötter?
Jag har inte lyckats ta några bra bilder, så jag ska försöka beskriva dem. Två av dem är gula, två är mer åt det bruna hållet, och fläckiga.
En av dem fick tydligt vingar tidigt, det är nog inget dun kvar på hela vingarna ens. Den har också fått en liten "svans" nu. =) Den var först med att flyga och tuffast.
De andra tre har alltså mindre fjädrar, men ingen av dem har duniga vingspetsar, och har inte haft de senaste dagarna i alla fall.
Kan inte se att någon av dem har större fötter. Kanske, kanske har en av dem mer synlig kam, men det är den andra bruna, som har mer fjädrar än de båda gula.
Svammel. Så här alltså:
Brun 1 - fick fjädrar först, flyger först, har hela vingar nu (inget dun), början på stjärt
Brun 2 - näst mest fjädrar, minst, kanske, kanske tydligare kam
Gul 1 och Gul 2 - Fjädriga vingspetsar, minst fjädrar dock.
Ingen av dem har mer tydliga kam eller större fötter än de andra, förutom eventuellt brun 2.
Är det så att jag har en höna och tre tuppar? Tre hönor och en tupp? Eller fyra hönor? Vad tror ni?