Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma dv.kochin kycklingar  (läst 53905 gånger)

Lelin

• Uppland
SV: Könsbestämma dv.kochin kycklingar
« Svar #60 skrivet: 14 maj-12 kl 12:58 »
Hello!

Alldeles ny med detta med höns och kycklingar, det är ju så sjukt spännande! Jag har fått hem en höna med kycklingar kläckta 1 maj (i  maskin), så de är alltså nästan 2 veckor nu. Om jag tittar i den här tråden så ska jag alltså titta efter vingpennor och kam? Eventuellt storlek på fötter?
Jag har inte lyckats ta några bra bilder, så jag ska försöka beskriva dem. Två av dem är gula, två är mer åt det bruna hållet, och fläckiga.
En av dem fick tydligt vingar tidigt, det är nog inget dun kvar på hela vingarna ens. Den har också fått en liten "svans" nu. =) Den var först med att flyga och tuffast.
De andra tre har alltså mindre fjädrar, men ingen av dem har duniga vingspetsar, och har inte haft de senaste dagarna i alla fall.
Kan inte se att någon av dem har större fötter. Kanske, kanske har en av dem mer synlig kam, men det är den andra bruna, som har mer fjädrar än de båda gula.

Svammel. Så här alltså:
Brun 1 - fick fjädrar först, flyger först, har hela vingar nu (inget dun), början på stjärt
Brun 2 - näst mest fjädrar, minst, kanske, kanske tydligare kam
Gul 1  och Gul 2 - Fjädriga vingspetsar, minst fjädrar dock.
Ingen av dem har mer tydliga kam eller större fötter än de andra, förutom eventuellt brun 2.

Är det så att jag har en höna och tre tuppar? Tre hönor och en tupp? Eller fyra hönor? Vad tror ni?

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #61 skrivet: 22 maj-12 kl 09:29 »
Jag har sju dvärgkochinkycklingar som är ca 10 veckor. En ser jag tydligt att det är en tupp, fem verkar vara hönor för de har ingen kam än också är det en som är liksom mitt i mellan.  ;D

Är det någon som är bättre än mig på detta och kan se om det är en höna eller en tupp?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #62 skrivet: 22 maj-12 kl 12:02 »
Definitivt tupp :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #63 skrivet: 26 maj-12 kl 15:31 »
Våra  Dvärgkochinkycklingar är nu ca 3 veckor. En av dem har nyligen fått markant mer rosa/ röd kam och slör än de andra, trots att de är lika gamla . Kan det vara så att det är en tupp eller är det alldeles för tidigt att gissa ? Jag vet ju att det inte är brukligt att se skillnad så tidigt och att vi tids nog kommer märka evt tuppar, men är nyfiken iallafall... ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #64 skrivet: 26 maj-12 kl 16:29 »
Hönor utvecklar som regel inte kam och slör förrän de närmar sig värpning. Om du har en 3 veckors kyckling som börjar få rosaröd kam är det garanterat en tupp. Att  de andra inte har börjat få rött i kammen ännu utesluter inte att det är tuppar. Vissa är lite senare i utvecklingen och framförallt om man har många ungtuppar i flocken är det ofta någon ranglåg tuppkyckling som blir extra sen med att få tuppattribut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

4-ever

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 07 jun-12 kl 15:20 »
Vid vilken ålder kan man börja se vad pycklingarna blir för något?
Har "massor" av dv. kochiner i alla olika åldrar. Hade varit rätt kul och veta när man kan börja skilja tuppar och hönor åt.
Vad finns det för skillnader? Vad är det jag ska jämföra?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

lena70

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 07 jun-12 kl 16:39 »
Mina är nu ca 6 veckor, och det syns nu en rätt stor skillnad på hönor och tuppar, vad gäller kammen..

4-ever

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 07 jun-12 kl 16:46 »
Kammen, det är det jag ska titta på alltså?
Då får jag rada upp alla över 6 veckor och jämföra då  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 07 jun-12 kl 16:50 »
Du ser skillnad redan vid tre veckor ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #69 skrivet: 07 jun-12 kl 17:14 »
Du ser skillnad redan vid tre veckor ;)

åh, mina är 3 veckor nu , ska ut och försöka köns bestämma dem sen  :)

Marielle

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 07 jun-12 kl 18:21 »
Å då är jag nästan helt säker på att jag har 2 tuppar och 4 hönor.. Mina är ca 1 månad nu..
Nån som vill ha 2 väldigt vackra tuppar ??  ;D

Marielle

• Uppland
« Svar #71 skrivet: 08 jun-12 kl 14:47 »
Dvärgkochin, snart 5 veckor. Förstagångshönsägare som jag är, måste jag nog be om lite hjälp med könsbestämningen  ;D
De 2 "röd/vita" är väl tuppar ? De har så starkt röd kam och slör jämfört med de andra...
Är det någon som kan "gissa" färger på dem också, skulle jag bli glad ! Kan absolut ingenting om färger heller... :P

Marielle

• Uppland
« Svar #72 skrivet: 08 jun-12 kl 14:55 »
Fler bilder..

Marielle

• Uppland
« Svar #73 skrivet: 08 jun-12 kl 14:57 »
Å fler..

lena70

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 08 jun-12 kl 15:36 »
Håller med dig om, att de två röd/vita verkar vara tuppar..!

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #75 skrivet: 17 aug-12 kl 08:53 »
Åh vilken bra tråd! Ska genast ut å spana in mina 5,5 veckors! Kan någon utveckla teorin med runda ägg?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #76 skrivet: 17 aug-12 kl 16:53 »
Några skrev om det för flera år sedan, men att det visade sig vara bara en rolig skröna..  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=27632.0
« Senast ändrad: 17 aug-12 kl 17:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anspach

« Svar #77 skrivet: 29 aug-14 kl 09:20 »
Hej.
Jag har hemma 4 st dvärgkochin kycklingar som jag är osäker på vad för kön det är. eller har mina misstankar men behöver lite hjälp :)
bifogar bilder på dom :)
bild nr 1: två likadana, tupp/höna?
bild nr 2: kan jag tycka är en tupp?
bild nr 3: höna? har inte alls mycket till kam.
de är idag 6 veckor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #78 skrivet: 29 aug-14 kl 12:36 »
1 och 2 tuppar,  3 höna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser