Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma dv.kochin kycklingar  (läst 53909 gånger)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Könsbestämma dv.kochin kycklingar
« Svar #40 skrivet: 02 aug-08 kl 14:41 »
Våra kycklingar är nu mellan 6 och 7 veckor gamla och vi skulle uppskatta lite hjälp med att gissa könen. Därför tänkte jag fråga er som är experter vad ni tror om de små.

Katten 7 veckor

Grobi 7 veckor

Etty är pytteliten, inte ens hälften så stor som Katten. 6 veckor.

Kaxi, yngst och verkar vara tupp. 6 veckor.

Hoppas på många hönor ;)
ofrivilligt hönslös

Margit

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 02 aug-08 kl 16:11 »
Jag är ingen expert men är med och gissar ändå  ;D

Kaxi är helt klart en tupp, de andra verkar vara hönor...grattis!!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #42 skrivet: 15 okt-08 kl 21:43 »
...åsså har jag hittat hit :D Har läst tråden med förtjusning och har suttit och studerat mina 2 veckor gamla dvärgkochinkycklingar idag. Till min glädje tror jag att jag har 3 svarta tuppar och 1 grå tupp - och de andra 13 är hönor ;D Men säker är jag ju såklart inte...  ::)

Vad tror ni?

Grå 1: Höna??

Ljus 1: Höna?

Ljus 2: Höna?

Ska ta fler bilder och lägga in framöver... vore ju kanon om man kunde se skillnad såhär tidigt!!

Tindranu

• Småland
« Svar #43 skrivet: 16 okt-08 kl 21:45 »
Det är nog inte helt otroligt att det är hönor allihop...!  :-[
Håller tummarna!!
Vår säsong med kycklingar blev det mest hönor, och de fick
långa fina vingspetsar tidigt...
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #44 skrivet: 17 okt-08 kl 23:09 »
Jag har läst i en bok att man kan könbestämma vissa kycklingar redan när dom är dagsgamla. Det står att man kan se det på teckningen , att pojkarna har som "ränder" och flickorna inte har några "ränder" . Jag vet inte om jag tycker det stämmer men våran tupp hade "ränder" som kyckling och ja han blev ju tupp  :P. Jag vet inte hur det stämmer med flickorna, vad tror ni om detta ?

Många utav våra kycklingar får ränder (ser ut som fasanungar) och det varierar... Vissa är tuppar, andra hönor. :) Blev väldigt förvånad i år över en kyckling som hade en färg som annars alltid brukar vara tuppar men visade sig vara en höna.. Häftigt! (Se bild)
Har dock inga bilder på henne som liten (då jag trodde det var en tupp vid första ögonkastet på grund utav hennes färg).

Enligt den där teorin med fjäderväxten på dv kochin så har det stämt för mig i alla fall... Två stycken hönor (en blå och en svart) och en blå tupp blev det... Jag såg redan efter en vecka skillnaden på dem.. Förutom att fjäderdräkten växte så annorlunda så började tuppen få gröna/lila glänsande fjädrar på vingarna redan då.. Han hade mycket buskigare och större huvud också mot den blåa hönan som var liten och nätt med en matt ljusare blågrå färg (han drar mer åt svart än blått faktiskt... Väldigt mörkmörkblå... Fast just nu ser han mer grön ut än blå  :-[ ). De är ca 4 veckor gamla nu... Höstkycklingar . :D

Cecilia: Som det ser ut nu så är den översta och den understa hönor... Den mittersta har jag svårt att se eftersom jag brukar kolla på förutom fjädrarna kammen... Jag brukar vara väldigt duktig på att skilja på höns och tuppar vid bara några 2 veckors ålder så fy skäms på mig om det blir fel.  :-[ :-[ :-[ (dock så är det ju olika svårt att se på olika raser... Jag är ju van vid våra höns och har lärt mig under åren)
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 23:17 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

flax

• Halland
« Svar #45 skrivet: 14 jul-10 kl 20:50 »
Hej!
Har 8 st små två veckors kycklingar som jag skulle behöva hjälp med att könsbestämma!

Den första kullen verkar stämma rätt bra med både mina och andra spekulationer, men dessa tycker jag ser så lika ut i utvecklingen.... Snälla, brainstorma med mig! :-)

Tack på förhand och ha det gott i sommarvärmen!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

• Halland
« Svar #46 skrivet: 14 jul-10 kl 20:51 »
De andra fyra....:

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 14 jul-10 kl 20:58 »
svårt när man inte ser stjärten benen.. 3 och 7 ser tuppiga ut...
Fjäderfän och kaniner

flax

• Halland
« Svar #48 skrivet: 14 jul-10 kl 21:35 »
Vad menar du att man skulle se för skillnad om ben och stjärtar? Vad jag har förstått (och som min, i och för sig något lilla, erfarenhet säger mig) så är just vingarna och kammen bra riktlinjer på dvärgkochin.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #49 skrivet: 15 jul-10 kl 09:55 »
Tupparna har kraftigare fötter än vad hönorna har. Och vissa utvecklar stjärtarna annorlunda än vad motsatta könet gör. Själv så tycker jag att det är för tidigt att könsbestämma dessa. Vingarna har varit helt huller om buller här, stämmer inte ett dugg med att tupparna t.ex. har senare befjädring än hönorna. Utan här har både hönor varit sena eller tidiga, tupparna sena och tidiga.

Brukar kunna se runt 5-6 veckor vad det är för något. Om det är tidigt utvecklade tuppar runt 3-4 veckor.

Om du kollar på denna bild, kycklingar från förra året så ser man tydligt att den närmast är en tupp. Har stroppig ställning och större kam än de andra två. Dessa är ca 4-5 veckor på bilden (och som ni ser så är han nästan fullbefjädrad också vid den åldern, vilket kan ta för andra individer upp till 10 veckors ålder om de är riktigt sega). MEN, det visade sig att ALLA 3 var tuppar. Inom 1 vecka hade de övriga två också börjat utveckla större kam och även glansiga tuppfjädrar började växa ut vid vingar och vid sadel.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #50 skrivet: 15 jul-10 kl 09:59 »
Här är en hönskyckling. Ca 6-8 veckor gammal.

Och här tuppkyckling längst till vänster, restrerande hönskycklingar. Också ca 6-8 veckor gamla. Tuppen är lika mycket befjädrad som hönorna är. Det är kammen + slör och fjädrarnas struktur som skiljer (annorlunda formade och glansigare, lenare).

« Senast ändrad: 15 jul-10 kl 10:04 av Linkoso »

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #51 skrivet: 29 jul-11 kl 22:38 »
Dessa små pycklisar är nu mellan 3-5 veckor gamla, och visst är det väl tupparnas kammar man tydligt börjar se....  :(
även en blind höna hittar ett korn...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #52 skrivet: 29 jul-11 kl 22:40 »
den vita kanske man har tur att det blir en hönis, men den grå som är yngst av alla börjar nu få upp nå taggar  >:(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #53 skrivet: 29 jul-11 kl 22:54 »
Jag skulle nog tro på att den vita är en höna och övriga är tuppar...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #54 skrivet: 30 jul-11 kl 09:24 »
Skulle också tro det. Iaf. så tycker jag att alla kycklingar i det första inlägget ser ut att vara tuppar.  :-\

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #55 skrivet: 09 aug-11 kl 14:36 »
kan det möjligen vara så att jag får någon fler än bara en höna ur detta gäng, tidigare ansåg jag att bara den vita var höna och de restrerande då tuppar, men nu vill ja som nästan lura mig själv att här kanske finns någon fler?
jag tål att höra att jag skall hålla kvar i min första tanke om bara 1 höna, men nog vore de skoj me liiite färre tuppar  o:)

Bild 1 och 2 är garanterat pojkar....

men vad sägs om de på bild 3 och 4?

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #56 skrivet: 09 aug-11 kl 14:39 »
detta är då dv kochin. ålder på dem ligger på 4-7veckor där den grå är allra yngst.

Gråmelerad (tupp?)

vit höna?

grå?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #57 skrivet: 09 aug-11 kl 15:08 »
Den vita och den blå ser ut att kunna bli hönor men de andra har rätt stor kam redan så de är nog tyvärr tuppar.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #58 skrivet: 09 aug-11 kl 15:19 »
ja jag håller me vita och gråa höna :)  men jag sålde några kochin för något år sedan och då var det en "höna" som var tydligen en tupp hehe den hade utvecklats sent så man vet aldrig. har även haft där jag var stensäker på tupp men var en höna :) lycka till och hoppas på fler hönor
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #59 skrivet: 11 nov-11 kl 16:17 »
kan atla om att det blev som så:
tupp
tupp
höna
höna
tupp
höna
tupp

så den grå vart en tupp, medans de svart/vita blev svarta hönor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser