Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! osten blir smetig...  (läst 2012 gånger)

Osttokig

• Jämtland
Hjälp!! osten blir smetig...
« skrivet: 08 okt-10 kl 22:49 »
Hej!

Nu har jag försökt att ysta (fetaost) två gånger men osten blir smetig och liksom smälter bort i saltlagen..
Jag har mättat lag, löpen är ok, egen kultur.
Vad kan det vara för fel???

Hjälp!!!
Boendes i Jämtland.

Lars Pers Maria

• -
SV: Hjälp!! osten blir smetig...
« Svar #1 skrivet: 09 okt-10 kl 01:09 »
Har inget bra svar. Känner igen "smetig" men så har mina blivit ibland om jag har försökt att vattna ur osten, om den legat för länge i saltlaken. Den liksom försvinner, smälter bort.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Osttokig

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 okt-10 kl 09:00 »
Ja precis osten smälter bort..men det har nog inget med hur länge den ligger i saltlagen för första gången jag gjorde låg de i  tre veckor och de var fina, nu denna gång har de legat i två dagar och är smetig...och osten är sjukt salt även i mitten...

någon mera som har någon ide??
Boendes i Jämtland.

Osttokig

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-10 kl 17:44 »
Puff
Boendes i Jämtland.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 10 okt-10 kl 17:57 »
kan det vara så att tiden för uppvärmningen på mjölken är för kort ?
Om mjölken inte får nog med tid avsätts inte vasslen tillräckligt snabbt utan mer stannar kvar i osten som blir blötare och även får sämre hållbarhet .

Uppvärmningen ska ske i viss takt och efteråt ska osten få löpna ihop och avsätta vasslen under en viss tid . Det beror på vilken ost man gör och mängd löpe men också på råvaran mjölken som påverkas av avd kon har ätit .

Så du kanske ska prova att låta kastrullen stå vid sidan av spisen lite längre innan du tar upp ostmassan i formen .

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 okt-10 kl 19:21 »
Så kan det absolut vara men det kan också vara så att saltlaken inte har samma phvärde som osten och då blir osten lätt slemmig. Sänk ph med hjälp av vinäger eller ta av den gamla saltlaken

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 10 okt-10 kl 19:27 »
En annan sak jag kom att tänka på är om och hur länge den fått lufttorka innan den läggs i saltlaken .
Den bör ha fått torka på ytan innan den läggs ned .

Osttokig

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-10 kl 17:33 »
Tack för alla svar.

Denna gång ystade jag på 100 liter och pastoriserade mjölken.
Dagen innan gjorde jag termofil kultur från youghurt på tre liter.
Jag använder riktig löpe inte "ica löpe".
Kylskåpet där de ligger i är 4 grader och jag har mättad saltlak.
(Vi gjorde en ystning innan midsommar och då blev de helt perfekta och då pastoriserade vi inte)

Jag kan inte komma på vad som felas...såå frustrerande...  >:(
Boendes i Jämtland.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 12 okt-10 kl 17:54 »
Det finns ett annat alternativ .
det finns ett sk "ostfel" , någonting med mjölken är fel så den inte blir till ost .
Man har spekulerat fram och tillbaka vad som orsakar det , men inte kommit till någon egentlig förklaring .
Ibland sägs det att det är vissa växter som påverkar när kon går på bete , men det kan också uppstå på vintern inne så . Ibland har man anklagat ensilage mm . Men även om korna äter exakt samma mat i flera månader så kan ostresultatet variera .

Om korna får mycket ensilage eller rotfrukter kan man tillsätta lite salpeter om osten har svårt att bildas . så gör man vid mejerierna och även förr vid hemostystning.

Osttokig

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 21:18 »
Jaha...
Det är svårt att veta.... provtagningarna visar inga avvikelser på deras tester men de är väl bara ute efter för mycket celler mm.

Kan ostarna ligga i kylskåp innan jag lägger de i saltet?? Blir de inte dåliga då??

ÅÅÅ så bra att jag får lära mig så mycket här och många frågor blir det för jag vill verkligen lära mig så mycket jag kan om ostfelen...  ;)
Boendes i Jämtland.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 12 okt-10 kl 21:23 »
Jag skulle lägga osten i rumstemp till svalt i skafferi före och under saltningen .
Därefter ta upp osten och låta den lufttorka och parrafinera och först senare ändra till kall förvaring

ninna b

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 okt-10 kl 07:23 »
Va..... parrafinera en Fetaost..är det nåt nytt..?

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 13 okt-10 kl 10:43 »
Va..... parrafinera en Fetaost..är det nåt nytt..?

Nä , det var mer generellt svar om hur ostarna tas omhand så att ostmognadsprossessen kommer igång innan förvaring

Dela detta:

* Inloggade just nu

868 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser