Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrning av morötter  (läst 1880 gånger)

Old Nick

• Norrbotten
Syrning av morötter
« skrivet: 05 okt-10 kl 23:11 »
Jag testar just nu att syra morötter för första gången men jag är lite fundersam på hur det går. Jag läste någonstans att det skall bubbla när jäsningen väl kommit igång men något sådant kan jag inte se än och det har gått 5 dagar.

Jag har skurit morötterna i bitar, lagt dem i en glasburk, fyllt på med saltlag (1 liter vatten + 1 msk salt), blandat i någon dl vassla från filmjölk och stängt locket. Det enda som har hänt hittills är att morotsbitarna efter 2 dygn plötsligt flöt upp till ytan, samt att spadet antagit en gråaktig ton. Öppnar man burken och luktar så luktar det bara morötter. Ingenting annat.

träsleven

• -
SV: Syrning av morötter
« Svar #1 skrivet: 13 okt-10 kl 09:22 »
Aj då!! Du skulle nog inte ha öppnat burkarna. Att morötterna flöt upp kan i sig vara ett tecken på att processen hade kommit igång. Du avbröt det hela när du öppnade burken o släppte in syre.
Viktigt är att inget syre kommer i kontakt med innehållet i burkarna. Då blir det fel och innehållet ruttnar istället. Syrningen sker med hjälp av bakterier som vill operera i en syrefri miljö. Det tar ganska lång tid innan burkarna är klara att öppnas. Sex till åtta veckor vill jag minnas. Första tiden ca 14 dagar varmt o mörkt så att jäsningen kommer igång o pågår. Sedan svalt o mörkt gärna temperatur ungefär som i kylskåp eller ev en riktigt sval jordkällare.
Det senare för långtidsförvaring. Om burkarna är riktigt syrade så bör de stå sig svalt i flera år.

Old Nick

• Norrbotten
SV: Syrning av morötter
« Svar #2 skrivet: 19 okt-10 kl 17:51 »
Så länge morötterna håller sig under vattenytan tror jag inte att det är någon fara. De har stått i snart tre veckor och när man öppnar burken luktar det friskt och fräscht, så någon förruttnelseprocess verkar inte ha startat.

Någonting händer definitivt i burken. När jag skrev att morötterna flöt upp till ytan menade jag inte att de lade sig ovanpå. De var fortfarande under vatten men högst upp, precis under ytan. Nu har de ramlat ner igen och spadet är återigen klart som vatten. Intressant att se.

Men man skall alltså inte öppna locket alls? Jag har fått rådet att göra det så att inte burken skall sprängas av trycket som genereras av jäsningsprocessen. Och skall de verkligen stå 6-8 veckor? Enligt instruktionen jag läste skulle det räcka med 3 veckor i rumstemp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser