Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns för yrkesarbetande.  (läst 13305 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Höns för yrkesarbetande.
« Svar #20 skrivet: 06 okt-10 kl 16:31 »
Hmm.. vad ska du ha hönsen till? Du verkar ju inte ha så mycket tid för dem....
Ska dem bara gå och vara fina eller?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tranicos

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 06 okt-10 kl 16:53 »
Jag har inte ro till att läsa hela tråden men så här tänkte jag lösa det hela.

Först ett sånt här så jag kan koppla in el till hönshuset under vintern:
http://www.jespersfritid.se/Shop/Image/Article/E10-40A.gif

sedan en sån här inne i hönshuset:
http://www.biltema.se/ProductImages/35/large/35-0064_l.jpg

där i sitter det ett digitalt tidur med två kanaler (en för lampor och en för luckan):
http://axema.ebutiken.nu/images/Theben.jpg

över luckan sitter det ett sånt här ställdon som "snurrar" 90 grader.
http://www.eci.siemens.com/products/images/2678.jpg

Från ställdonet går det sedan en lina ner till luckan som är av giljotinmodell. När ställdonet får ström vrids det 90 grader och luckan öppnas, när strömmen stängs av går det tillbaka och luckan stängs.

Polarn är den som kommit på det hela och det funkar klockrent i hans hönshus så nu är jag på gång med. Nackdelen med den här lösningen är väl att bara ställdonet kostar typ 1500:- Sen tillkommer ju allt annat med. Men kul är det. :)

//Linus
« Senast ändrad: 06 okt-10 kl 16:55 av tranicos »

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 okt-10 kl 17:10 »

En av fördelarna med höns är att de är rätt bra äggproducenter, och dessutom ibland om de får behålla äggen fostrar små kycklingar som blir större och oj hoppsan, plötsligt lagom stora att äta de med.
Kanske är det nåt sånt som är tanken.

Det är MITT främsta skäl att vilja ha höns.
Sen har jag möjlighet att göra det där som trådstartaren inte har tid med - gulla lite, greja och dona, njuta av de små kackelpersonligheterna... men var jag tvungen att vara borta större delen av dagen skulle jag ändå försöka hitta ett sätt att kunna ha (välmående) höns. Som TS verkar vilja, också.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 06 okt-10 kl 17:22 »
en kattlucka så dom kan gå ut o in i utehägnet själva o reglera sin dag vore väl bäst ?
Bara utehägnet är rovdjurssäkert så .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #24 skrivet: 06 okt-10 kl 17:36 »
En av fördelarna med höns är att de är rätt bra äggproducenter, och dessutom ibland om de får behålla äggen fostrar små kycklingar som blir större och oj hoppsan, plötsligt lagom stora att äta de med.
Kanske är det nåt sånt som är tanken.

Det är MITT främsta skäl att vilja ha höns.
Sen har jag möjlighet att göra det där som trådstartaren inte har tid med - gulla lite, greja och dona, njuta av de små kackelpersonligheterna... men var jag tvungen att vara borta större delen av dagen skulle jag ändå försöka hitta ett sätt att kunna ha (välmående) höns. Som TS verkar vilja, också.
Jo men eftersom att TS inte ens kan öppna/stänga luckan lär han väl knappast hinna plocka äggen så ofta heller...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

rackarns

• Närke
« Svar #25 skrivet: 06 okt-10 kl 18:05 »
Alla har vi höns på olika sätt och inget sätt är väl igentligen fel sålänge djuren får den skötsel de ska ha :)
Jag funderade också på det här med automatisk lucka tidigare då jag jobbar långa skift (hemifrån 04:40 och tillbaks vid 19:30) vissa dagar i veckan.

Men jag valde ändå att fortsätta som vanligt, stor del av anledningen var att jag en gång i tiden skaffade höns för första gången och var så glad just över den biten, att jag KAN ha dem även då mina arbetstider ser ut som de gör. De är anspråkslösa djur som inte kräver särskilt mycket skötsel. Och så tycker jag det skall förbli <3

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 06 okt-10 kl 19:30 »
kan en kattlucka fungera tro

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #27 skrivet: 07 okt-10 kl 13:13 »
Mat och vatten har jag tänkt att ordna som Netagreta har skrivit här ovan, med automater. Utgödsling ska göras varje dag, det är ett måste. Det kan dock göras till och med nattetid. Hur var och en har det ordnat var i och för sig inte det jag frågade om men tack, verkligen,  för ditt och alla andras ifrågasättande.

De måste ju ändå matas och ha någon form av tillsyn varje dag, och att då öppna och stänga för dem på samma gång tar ingen extra tid.
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #28 skrivet: 07 okt-10 kl 13:16 »
Jag ska ha hönsen av två anledningar. Den första är för äggens skull. Den andra är för köttets skull. Jag vet att vissa har höns för sällskapets skull men det är inte därför jag ska ha höns. Genom att jag inte har så mycket extra tid måste jag hitta förenklingar av min vardag, förenklingar som samtidigt inte försämrar hönsens livssituation.

Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #29 skrivet: 07 okt-10 kl 13:21 »
Jag tänker ha en hage, stor hage, där hönsen kan gå omkring. Hagen skall vara helt rävsäker och med ett nät till tak för att skydda mot angrepp ovanifrån, oavsett rovfåglar eller smitta från småfåglar. Utebliven stägning ser jag inte heller som ett problem under tempererade tider på året. Däremot ser jag stägningen som ytterst viktig främst under vintern, kanske även under vår och höst.

Kommer dina höns att vara frigående eller går de inhägnade? Mina går helt fritt och jag är väldigt mån om att stänga så fort de har gått in när det börjar mörkna, för då kommer rävarna fram...

Men om de går inhägnade så ser jag inte nåt problem att du inte stänger direkt när det har mörknat.

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #30 skrivet: 07 okt-10 kl 13:29 »
Äntligen ett konkret tips. Tack så mycket Tranicos

Jag har inte ro till att läsa hela tråden men så här tänkte jag lösa det hela.

Först ett sånt här så jag kan koppla in el till hönshuset under vintern:
http://www.jespersfritid.se/Shop/Image/Article/E10-40A.gif

sedan en sån här inne i hönshuset:
http://www.biltema.se/ProductImages/35/large/35-0064_l.jpg

där i sitter det ett digitalt tidur med två kanaler (en för lampor och en för luckan):
http://axema.ebutiken.nu/images/Theben.jpg

över luckan sitter det ett sånt här ställdon som "snurrar" 90 grader.
http://www.eci.siemens.com/products/images/2678.jpg

Från ställdonet går det sedan en lina ner till luckan som är av giljotinmodell. När ställdonet får ström vrids det 90 grader och luckan öppnas, när strömmen stängs av går det tillbaka och luckan stängs.

Polarn är den som kommit på det hela och det funkar klockrent i hans hönshus så nu är jag på gång med. Nackdelen med den här lösningen är väl att bara ställdonet kostar typ 1500:- Sen tillkommer ju allt annat med. Men kul är det. :)

//Linus

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #31 skrivet: 07 okt-10 kl 13:30 »
Kanske det. Kan hönsen lära sig att använda en sådan?

kan en kattlucka fungera tro

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #32 skrivet: 07 okt-10 kl 13:35 »
Förlåt men det där är rätt så tandlösa argument. Hur många kattägare släpper ut sina djur? Hur många hundägare undlåter att ta ut hunden på en lång promenad varje dag? Hur många bönder.... ja, och så vidare. Jag tror att du förstår mitt svar. :-[

om man glömmer att ta hand om sina djur, ink öppna och stänga, ska man kanske inte ha några djur alls?  :o

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #33 skrivet: 07 okt-10 kl 14:07 »
Kanske det. Kan hönsen lära sig att använda en sådan?

Ja, jag tror att de skulle klara av en kattlucka. Katterna fixar det ju... höns är inte särskilt dumma av sig.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 07 okt-10 kl 14:48 »
Äntligen ett konkret tips. Tack så mycket Tranicos
du får mycke ägg för dom pengarna o:)

Sizzela

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 07 okt-10 kl 21:07 »
Jag går upp ett par timmar innan jag åker till jobbet ca 5 och har mina rutiner kring mina djur (katter och höns) och trivs med det. Går en runda och ser till att alla har mat och vatten. Mina hönor bor i sitt hönshus och jag har en liten öppning som de kan gå ut och in i själva som de vill. Utanför så har de sin räv - och rovdjurssäkra utegård att vara i under dagen. De går in när det skymmer och ut när det gryr. När jag kommer hem vid 7, så är det numera pannlampa på, som gäller. Jag går och ger dem mat, småpratar och ser till att alla mår bra och plockar ägg....avstressande efter en lång arbetsdag. Jag har ofta hjälp med passning, eftersom jag bor på två ställen. Men rutinen när jag bor med mina djur är bäst! På helgerna går de lösa med mig  i trädgården hela dagen...
Har valt enkla lösningar. Är beredd med en värmelampa och frostvakt...om det skulle bli alltför kallt i vinter och då kan jag öppna och stänga manuellt för att hålla värme i hönshuset. Jag se det som ett sätt att leva...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 07 okt-10 kl 21:20 »
du får mycke ägg för dom pengarna o:)

He, he, he... de kommer säkert smaka jävligt gott ;D ;D ;D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 07 okt-10 kl 21:47 »
Jag häller med TS om att dagliga rutiner runt djuren ska underlättas så mycket som möjligt.... på så sätt kan man lägga tiden på det trevliga med att ha djur :D

Men jag vill informera om att mina morgonrutiner med 40-talet hönor plus kycklingar samt fyra hästar tar 3 minuter och fixas medan barnen sitter fastspända i bilen och lyssnar på saga.( Vi är då påväg till dagis) På dessa minuter tänder jag tre lampor, drar i tre snören till hönsluckorna, öppnar två boxdörrar och slänger ut tre högar med hö.

På kvällen fyller jag på mat och vatten samt plockar ägg och på helgen mockar jag ut för hönsen. Jag har fixat till det så att jag inte behöver mocka ut varje dag.

Om du är rädd för kallras i hönshuset så kan man ju även ha olika typer av "skynken" för luckan.... tror bestämt det finns gamla trådar i det ämnet ??? Kattlucka tycker jag låter litet..... hundlucka kanske, om den inte är för tung för en höna ???

Om du inte har tre minuter på morgonen ska du absolut skaffa automatisk lucka, men jag kommer gjärna med råd för hur du ska få ner rutin-tiden på andra sätt om du är intresserad.....

Lycka till med dina hönor :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 07 okt-10 kl 21:53 »
förstår verkligen inte.. är ju bara att gå upp tidigare ??? ... varför göra det så komplicerat när det är så himla lätt?  :-X

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #39 skrivet: 07 okt-10 kl 22:16 »
Jag förstår inte heller...
Jag förstår inte att 'ni' inte kan förstå att trådstartaren helt enkelt VILL ha automatisk lucköppnare!!! Det är ju inte direkt djurplågeri att ha det, så varför kan han inte få ha det???

Själv skulle jag inte idas ha det för det går så fort att fixa själv, men det är inte det enda sättet att ha höns ::)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser