Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket betalt tar ni för hemkärnat smör?  (läst 2540 gånger)

gokeralm

Hur mycket betalt tar ni för hemkärnat smör?
« skrivet: 25 sep-10 kl 13:45 »
Snälla! Ge mig vägledning i konsten att ta betalt för mejeriprodukter! hur mycket tar ni för smör, ost och mjölk?

Osttokig

• Jämtland
SV: Hur mycket betalt tar ni för hemkärnat smör?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-10 kl 22:43 »
Mjölken säljer vi för butikspris...
smör är dyrt vet dock inte hur mycket men lägg dig inte för billigt...
Ost som du gör själv ca 300 kr/ kg
Boendes i Jämtland.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 09 okt-10 kl 01:13 »
300 kr, är det direkt till kund? Hur tänker ni vid försäljning till butik? Moms förstås men butiken brukar ha ett påslag på deras inköpspris och då blir det helt plötsligt väldigt komplicerat...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Osttokig

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 okt-10 kl 09:02 »
Jag tittade på ost från ett "stort" mejeri från Jämtland och de tar i butik 300 kr/kg...
Boendes i Jämtland.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 okt-10 kl 09:40 »
Wow! Nu ser mina kalkyler plötsligt MYYYYCKET bättre ut ;D
Självhushåll till nytta och nöje

Osttokig

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 09 okt-10 kl 17:52 »
Smörpriset kan man nog ta 300-400 kr/kg...
det är ju mycket godare än det man köper i affär...
Boendes i Jämtland.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 okt-10 kl 18:13 »
Jag tittade på ost från ett "stort" mejeri från Jämtland och de tar i butik 300 kr/kg...

Vilken ost är det?

Som alltid när det gäller prissättning så handlar det ju lite om vad man vill. Vill man sälja, eller vill man bara kunna säga att man tar 300 kr/kg för sitt smör, och sen säljer man 1-2 kg per år?
Det är farligt att 'idiotförklara ' konsumenten. Den ska känna att den köpt nåt bra, betalat bra.    Men inte blivit lurad.

För frågan man får ställa sig är ju om man vill sälja så folk köper till sin löpande konsumtion, eller något mindre.
Eller om de bara ska använda osten/smöret vid högtidliga tillfällen.
Är det den senare kategorin man inriktar sig på, så kan man ju såklart ta ett högre pris, men då inte räkna med att sälja jättemycket.

Vill man sälja ett dyrt sortiment till en butik, så vill det också till att hålla en exakt och bra kvalitet hela tiden, det dyker alltid upp konkurrenter förr eller senare, och med ett högt pris är man känslig.

Mejeri är ett rätt dåligt sortiment för butiken, deras påslag ligger knappast på mer än 30-40%.  Mjölken har dom ju knappt inget för, nån krona per liter.

Vad har ni för kalkyler på smöret eller osten?
Vad är produktionspriset  inklusive förpackning?
Vilken vinstmarginal tänker ni er?
Inom livsmedel så är ju en bruttovinst på 50% extremt bra om man kan få ut, och då är det ju alltså  sitt försäljningspris - råvarorna, som man ska titta på först.
Alltså om ni säljer för 100 kr/kg så får de direkta ingredienserna kosta 50 kr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser