Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya höns i flocken...  (läst 13178 gånger)

Wildvittra

• -
Nya höns i flocken...
« skrivet: 22 sep-10 kl 14:35 »
Har en liten flock på sju höns, tre tuppar o fyra hönor i olika åldrar. Har nu köpt sex nya hönor som flyttade in för snart en vecka sen. Men det gamla gänget är så elaka mot de nya, speciellt en av hönorna (ca 1 år gammal) råkar illa ut och accepteras inte alls. Hon var som jag förstått det lite av en ledare i sin gamla flock, kan det vara därför hon inte accepteras nu, för att hon försöker klättra i rang?
Hur mycket ska man låta de hålla på att mobba varandra innan man gör sig av med den som inte accepteras? tänker att det går nog över men tycker ju synd om den stackars hönan...  :-\
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Sano

• Bohuslän
SV: Nya höns i flocken...
« Svar #1 skrivet: 22 sep-10 kl 15:44 »
Ja, det är säkert för att hon försöker behålla sin höga rang som de är elaka mot henne. Hur länge man ska låta dem hållas vet jag däremot inte... Jag hade en ungtupp förra året som gamla tupen var på. Jag tänkte att de ordnar väl upp det där så småningom, men han blev ihjälslagen/-hackad.  >:(  Men tuppar är nog "elakare" mot varandra än hönor.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-10 kl 16:17 »
Hej!

Tycker inte alls att tupparna är värre än hönor. Här gjorde Pappa Tupp och hans 2 söner upp om makten en vacker morgon.. alla tre var blodiga. men sedan var det klrt. Ny ledartupp, gammeltuppen plats tre.
(Men tjejerna föredrar honom fortfarande)

Jag skulle tillbringa lite tid med hönsen och se vem som starta mobbningen. DEN hönan skulle jag ta ut.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

edithsdotter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 sep-10 kl 16:24 »
Jag vet iofs inte hur Du gjorde när Du satte ihop hönsflockarna, eftersom Du inte nämnt det någonstans, men generellt kan det hjälpa att sätta in de nya hönsen på kvällen när det mörknat och de redan etablerade satt sig tillrätta på pinnarna. Sedan på morgonen hoppar alla hönsen ner och börja leta mat och nykomlingarna kan lättare glömmas bort.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 22 sep-10 kl 16:54 »
Jag vet iofs inte hur Du gjorde när Du satte ihop hönsflockarna, eftersom Du inte nämnt det någonstans, men generellt kan det hjälpa att sätta in de nya hönsen på kvällen när det mörknat och de redan etablerade satt sig tillrätta på pinnarna. Sedan på morgonen hoppar alla hönsen ner och börja leta mat och nykomlingarna kan lättare glömmas bort.
Har hört folk som gjort på det viset och på morgonen så har där legat en sönderpickad höna...  :-\
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 sep-10 kl 17:15 »
När man introducerar nya höns är det viktigt att den gamla "rangen" bryts upp.

Har man möjlighet kan man skicka ut dom gamla hönsen i hönsgården, och möblera om inne i hönshuset. Framåt kvällen släpper man in både dom gamla och nya hönsen så att dom får "gå och lägga sig tillsammans".

Men nu har du redan skaffat nya höns och släppt in dom. Så du kanske ska prova med att bara "skicka ut dom och möblera om". Viktigt är att det är framåt kvällen så att dom inte har tid för tjafs innan dom lägger sig.

Höns är ju väldigt starkt "rang-fixerade".

Lycka till!

(Ps. Jag skulle nog väntat ett par veckor och se vad som händer).

Wildvittra

• -
« Svar #6 skrivet: 23 sep-10 kl 09:43 »
Tack för svaren!
Jo vi satte in de nya hönsen på kvällen, möblerade om lite (matplats, satte in en kartong de nya kunde gömma sig i osv) men flytta på reden och sittpinnar går inte eftersom de är fasta i väggarna. Detta verkade alltså inte hjälpa. Har även haft det gamla hönsgänget ute, både för att låta de nya utforska hönshuset och hönsgården, men det hjälper föga.
Sen är det inte så att EN höna sätter igång mobbningen, utan alla i det "gamla" gänget (utom möjligtvis ungtupparna) är på och mobbar då de får chansen...  :-\
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Misonten

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 15:37 »
Intressant detta då jag själv tänkt utöka min flock med ca 3 hönor, har nu 4 hönor och 1 tupp. Skulle man kunna göra så att man har dom i olika gårdar dom första dagarna så dom vänjer sig vid varandra men inte kommer åt att tjivas.. ?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Lianne

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 sep-10 kl 07:31 »
Läste någonstans att man skulle låta de nya hönorna gå ensamma med tuppen i ett annat utrymme. När han har bekantat sig med sina nya damer så försvarar han dom mot dom andra hönsen när man släpper ihop dom.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Magda84

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 27 sep-10 kl 10:15 »
Jag har läst att det (om möjligt) är bäst att ta in yngre hönor om man ska ta in nya hönor i en flock. De har väl antagligen inte hunnit få lika starka ledaregenskaper och kanske därför anpassar sig bättre i en redan befintlig flock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser