Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får med fång  (läst 3501 gånger)

helgo

Får med fång
« skrivet: 16 sep-10 kl 09:32 »
har någon erfarenhet av får med fång? Två av mina har fått det. Hur gör man med det ?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Får med fång
« Svar #1 skrivet: 16 sep-10 kl 09:43 »
Hur vet du att det är fång??  ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

helgo

« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 09:48 »
Har en vän som är hovslagare och hon var här och kollade för en stund sen. Är ju inte 100 men allt talar för det. Har du någo erfarenhet av fång på får. Hon hade själv inte det utan stött på det hos häst och ko...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 09:51 »
..jag hade nog ringt veterinären...  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

helgo

« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 09:55 »
Varför?  ??? Är det farligt? Vill veta mer om fång men kan inte hitta något här på forumet.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 sep-10 kl 10:13 »
om det inte behandlas så kan det bli kroniskt, precis som på hästar, och under tiden så är det enormt smärtfullt för djuret. oxch eftersom två av dina får har fått det så måste något i djurhållningen, matningen ändras, för något har orsakat detta....
låt oss säga så här, du trampar in en spik en bra bit under foten men tvingas gå vidare med detta, ungefär så här ont har fåren, fast de inte alltid visar det..... klövarna måste kollas, maten ses över, smärtstillande behöver sättas in, om du inte väntat för länge. fång ska behandlas omedelbart för att hindra att det blir kroniskt....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 16 sep-10 kl 10:16 »
Fång på får är väldigt ovanligt. Hur beter sig dina får?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 16 sep-10 kl 10:28 »
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Artiklar/090216_broschyr_fotrota.pdf

Vet ej om det ta är aktuellt för dig istället för fång. Men kolla denna sida. Ifall det inte är fotröta så är detta bra att veta ändå.
Lycka till med fåren.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

helgo

« Svar #8 skrivet: 16 sep-10 kl 12:03 »
Fotröta är det inte enligt hopvslagaren. Utan dem stod utan mat ca ett dygn för fårklipparen rekomenderade det ( dumt jag vet, men så var det ) släppte ut dem i hagen och dem åt mängder av äpplen som fallit den under nattens blåst.
De är lite lösa i magen, vill helst stå still och har ont i fram klövarna.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 sep-10 kl 13:08 »
Det är inte möjligen så att fårklipparen verkade klövarna och klippte lite för mycket och det är därför de har ont i klövarna? ???
Annars tycker jag att fotröta oftast manifesterar sig mest på just framfötterna... Vad har hovslagaren för utbildning på fotröta? Det är ju inte så som på häst, att foten/klöven ruttnar... (förrän i extremt framskridet stadium). En irriterad klövspalt är allt som behövs för att fåret ska vara ömfotad.

I vilket fall som helst så innebär ömma framben att djuret inte kan röra sig tillräckligt för att kunna beta tillfredställande. Jag hade gett hö som tillskott tills fötterna blir bättre.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #10 skrivet: 16 sep-10 kl 17:43 »
Du är så klok du Vallhunden. Har själv aldrig hört talas om fång på får.Jisses här får man lära sig mycket. ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 16 sep-10 kl 19:31 »
Fotröta är det inte enligt hopvslagaren. Utan dem stod utan mat ca ett dygn för fårklipparen rekomenderade det ( dumt jag vet, men så var det ) släppte ut dem i hagen och dem åt mängder av äpplen som fallit den under nattens blåst.
De är lite lösa i magen, vill helst stå still och har ont i fram klövarna.
Om de var utan mat i ett dygn o sen "åt massor av äpplen " låter rent ut sagt farligt för fåren.. har du kollat så de inte fått trumsjuka. idisslar dem?
Gav du dem inte lite hö eller hösilage ..
Är de lösa i magen?

Om de inte är vana att äta äpplen så kan de bli sjuka o dö av för mycket äpplen..

Håller med vallhunden hö till magen blir bättre o kolla så de inte har blivit "stinna" magen blor som en boll.. och de hörs ingent ljud från magen. då kan du behöva ge dem tex matolja för att få trumsjukan att släppa. Vid trumsjuka vill de inte gå om kring bara står o ser konstiga ut.. Mår inte bra. :-[
Blir de mycket fall frukt så kratta bort den.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 sep-10 kl 20:21 »
Äsch, jag har googlat lite på fång och jag kan aldrig tänka mig att det är det som är problemet :o

Står fåren på ett konstigt sätt? Kanske i vad vi kallar för "sågbocks-ställning"? Frambenen framåt och bakbenen bakåt? Kan det vara det som hovslagaren tolkade som en fång-position?
Dylik sågbocksställning har fåren när de har magknip!

Jag håller med Gimskogen! Kolla om de idisslar, bubblar i magen på ett hälsosamt sätt. Annars matolja, hö eller fint grönt bete att fresta med efter genomgådd kur. (Aptiten kan komma igång bättre med frestande gräs) Trädgårdens gräsmatta måste väl vara frestande nog? ;D

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ingrid68

• -
« Svar #13 skrivet: 20 sep-10 kl 13:41 »
Hur har det gått med fåren? Har de blivit bättre?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser