Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skaffa ankor, tips?  (läst 16925 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #20 skrivet: 15 aug-10 kl 20:25 »
Trist att dina ankor blir tagna. Är det trots ett rimligt stängsel? Vilket rovdjur är det?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 aug-10 kl 20:32 »
Trist att dina ankor blir tagna. Är det trots ett rimligt stängsel? Vilket rovdjur är det?

Det gamla stängslet var orimligt dåligt. Vet inte vem som plockar dem.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 15 aug-10 kl 20:43 »
Ok. För min erfarenhet är att mitt stängsel, som inte är helt omöjligt att forcera för tex räv eller grävling, men svårt, är tillräckligt om de är instängda på natten. Och vuxna djur tas enligt min erfarenhet inte av rovfågel, så det är ällingarna som behöver tak.

Alla får ju bedöma risk mot kostnad för att rovdjurssäkra. Självklart ska de ha ett bra stängsel, men ska det bli helt (nästan) säkert kräver det mycket arbete och kostar en hel del.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 aug-10 kl 20:53 »
Kostnaden kommer att hamna på ca 5000 kronor.

arivle

• Halland
« Svar #24 skrivet: 16 aug-10 kl 09:35 »
jo såklart dom kan komma på dagen men de största rovfåglarna här är typ glador och har sett en skabbräv en gång, vet inte om getter hjälper lite :P
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Jomark

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 27 aug-10 kl 23:11 »
Mina ankor går helt fritt ute på tomten, har aldrig gått från gården ... Jo ibland ser jag att dom är påväg på en liten grusvägsprommenad (mest på riktigt regniga dar av nån anledning) men så fort jag går ut på bron och ropar på dom så kommer dom hem. Fantastiskt trevliga individer måste jag säga!

Går in i lagårn själv runt 18 tiden, aldrig haft några problem med dom. Skulle kännas riktigt tråkigt att behöva stängsla in dom.
Trodde att ankor överlag var så här enkla.

Räven har jag sett på åkrarna runtomkring men aldrig hemma hos mig. Kanske är det för mycket trafik och för mycket liv och rörelse här så Mickel håller sig borta. Hade faktiskt väntat mig besök från honom men det har än sålänge uteblivit *ta i trä*
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser