Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla pepparrot  (läst 8088 gånger)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Odla pepparrot
« skrivet: 18 jul-10 kl 21:51 »
Några av mina hästar (Basjkirer) gillar pepparrot så jag skulle vilja odla sådana.

Hur gör man? Jag har hört att de lätt blir för långa och smala. Har också hört om en extremt köldtålig sort, någon som vet någonting om det? Bäst vore om jag kunde odla så att hästarna kunde gå och dra upp rötterna själva. Jag bor på gränsen Västernorrland/Västerbotten om det är till någon hjälp.

Tacksam för svar
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla pepparrot
« Svar #1 skrivet: 18 jul-10 kl 21:55 »
Nja, de har verkligen inte lätt för att bli långa och smala, om man inte menar alla sidorötter, som man bör beskära bort för att få en stor och fin huvudrot. Det finn en bra tråd med beskrivningar redan, se http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89568.0, det finns även flera äldre trådar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Micki o Molly

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jul-10 kl 00:42 »

Pepparot funkar som avmaskningsmedel,,,,,,
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #3 skrivet: 19 jul-10 kl 08:15 »
Nja, de har verkligen inte lätt för att bli långa och smala, om man inte menar alla sidorötter, som man bör beskära bort för att få en stor och fin huvudrot. Det finn en bra tråd med beskrivningar redan, se http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89568.0, det finns även flera äldre trådar.

Kollade tråden, den var verkligen informativ, tack!

Vet du om det finns en sort som övervintrar, sam man tar upp när tjälen släpper? Basjkirer äter pepparrot naturligt om det finns och i Ryssland drar de upp rötter på våren.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-10 kl 08:16 »
Pepparot funkar som avmaskningsmedel,,,,,,

Ja de finns de som är tveksamma till att ge hästar pepparrot, men dessa Basjkirer verkar gilla dem och emellanåt verkligen kräva att få dem. Jag tror de äter det som är bra för dem.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 jul-10 kl 08:55 »
 Du kan odla det direkt i hagen. Blasten funkar den med. Prova även mynta av olika slag samt vitlök. Vissa "mjuka" tistlar uppskattas med. Nässlor gillas av några, sparkar upp rötterna och äter. Detta TROTS stort hägn, mao ett aktivt fodersök.
Ras? Arab och halvblod.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 19 jul-10 kl 10:31 »
Pepparrot är alltid flerårig, och rejält härdig, så det är inga problem att skörda på våren. Om du inte bor i kallaste Norrland, då kanske det inte går.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 28 jul-10 kl 09:35 »
Jeg er nybegynner på pepparrot (på det mest egentlig) og fikk en bit rot i fjor sensommer av min mor - med blader på. - roten altså.
Den kom ikke opp igjen etter vinterens strenge kulde, og jeg tenkt , velvel, det var for kaldt.
Nå i juli tittet den opp og har nå en liten, men livlig grønn blast og er nok klar for flere år.
Lykke til
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser