Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel spillojeinsats.  (läst 1108 gånger)

liddde

• Östergötland
Enkel spillojeinsats.
« skrivet: 14 jul-10 kl 22:59 »
Byggde på 70-talet en tillsats till min vedpanna som gjorde att jag kunde elda bl.a. frityrolja. Bockade en 4 mm plåt så att tvärsnittet såg ut som 3 st W som satt ihop. Djupet på vecken var c:a 20 mm. Totala bredden på plåten var anpassad efter luckan på pannan och  djupet var lika med panndjupet - 5 cm. Jag borrade sedan 5 mm hål med c:a 8  cm delning i botten på varje veck. Kortsidorna på plåten försågs med 20 x 4 mm plattjärn för att hålla oljan på plats. Under plåten, vid varje hål svetsade jag kraftig kätting c:a 30 cm långa. Totalt 18 st. Det var en smidd panna så jag kunde punkta fast 2 st skenor av 20 mm vinkeljärn som fungerade som konsoller för plåten. Kopplade sedan en modifierad motorcykelförgasare till dragregulatorn. Körde med detta i c:a 5 år utan några krångligheter. Lätt att bara dra ut om jag ville elda med något annat, vilket jag aldrig ville. Förvärmde med en burk olja med sågspån i   en stund när pannan var kall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare
se38005

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser