Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man katten att bli snäll mot kaninungarna??  (läst 877 gånger)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
Hur får man katten att bli snäll mot kaninungarna??
« skrivet: 11 jul-10 kl 08:05 »
Nu har Nejns ungar fått lov att gå ute, det funkar superbra och dom håller sig hyfsat i närheten av där dom borde vara. Igår kom dock "gubben" på katten med att sitta och "gnaga" på en av ungarna. Katten är uppvuxen med kaniner  och jag var rätt så säker på att det skulle gå bra. Han har inte tagit nån såhär långt, ungen igår verkar ha klarat sig utan större men. Men jag skulle vilja veta om nån har tips på hur man kan tukta en envis sexårig hankatt till att inte se kaninungarna som snacks?
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Per Gynt

• Gäst
SV: Hur får man katten att bli snäll mot kaninungarna??
« Svar #1 skrivet: 11 jul-10 kl 08:22 »
Du kan ju pröva med trädgårdsslangen och spruta vatten på din katt när den lurar på kaninerna. Men jag tror det är omöjligt att ha lösgående kaninungar och katt tillsammans.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jul-10 kl 09:05 »
Du har en duktig katt med riktiga instinkter..... stäng väl om kaninungarna ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 jul-10 kl 10:10 »
Men jag skulle vilja veta om nån har tips på hur man kan tukta en envis sexårig hankatt till att inte se kaninungarna som snacks?

Kommer inte att funka.

Ha tak över klaninungerna till de är minst 8 veckor (beroende pa ras/hur stor ungarna blir) och ser till att ha galler/stark nät mellan katten och ungarna.
Katten är ingen hund, i bästa fall verkar den ointresserad när ni finns i närheten.

Tycker

Januschka
« Senast ändrad: 11 jul-10 kl 10:28 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 jul-10 kl 10:19 »
Det går inte att lära katter :). Som tidigare skrivit: Det går att lära dem att inte göra nått när man själv är i närheten. Vänder man ryggen till så kan den lätt ta en kaninunge och springa iväg.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser