Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sittpinne  (läst 1940 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
sittpinne
« skrivet: 07 jul-10 kl 13:22 »
Är precis ny och glad ägare till 6 st kycklingar 10 v. Vi har renoverat vårat hönshus och sittpinnarna sitter en bit upp. Rasen (Bohusläns-dals svarthöna) är flygvillig och lär inte behöva någon stege för att ta sig upp, eller? När börjar kycklingarna/hönsen sitta på sittpinnar?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
SV: sittpinne
« Svar #1 skrivet: 07 jul-10 kl 14:49 »
Dom borde nog ha börjat flygit upp redan om nån vuxen höna hade visat dom.
Mina små på sex veckor försöker härma dom stora.
Kanske du kan lyfta upp dom på pinnen på kvällen för att visa?
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #2 skrivet: 07 jul-10 kl 15:35 »
Vet inte om de har varit i hönshus eller i enskild bur under tiden de har gått med sin mamma. När vi hämtade dem gick de i enskild bur. Jag får lyfta upp helt enkelt och se hur det funkar.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 07 jul-10 kl 15:52 »
Mina kycklingar var bara lite drygt fyra veckor när de började sova på pinne. I deras rum i hönshuset finns två högre pinnar, den ena på kanske 1-1,20 och den andra på 1.30-1.50 eller så. Sen har vi satt upp en låg pinne, kanske 40 cm till dem att öva Till och med orpingtonkycklingarna kommer upp nu, de hade lite kämpigt i början.

Nu hade de mamma som visade i och för sig.

Förra året hade jag ett gäng som var maskinkläckta, jag minns faktiskt inte nu måste jag säga när de började sitta på pinne... får fråga maken när han kommer hem om han minns, men jag tvivlar på det, sånt som rör hönsen lägger han inte på minnet så bra...

Edit: Här hade ju försvunnit en bra bit av det jag skrev mitt i  >:(

Mina kycklingar sover alltså på översta pinnen, och det har de gjort hela tiden, den understa som jag tänkte kunde vara lagom till dem är bara som ett första klättersteg för dem.
« Senast ändrad: 09 jul-10 kl 00:03 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #4 skrivet: 08 jul-10 kl 23:14 »
Vi har byggt stege upp till pinnarna nu men hönsen lägger sig i en klunga i ett av de bakre hörnen i hönshuset när de ska sova. Kanske det ger sig med tiden?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 09 jul-10 kl 08:27 »
Kycklingar som inte har haft pinne och mamma som visar dem fattar inte alltid att pinnen är bra :-\ Jag skulle börja lyfta upp dem på pinnen på kvällarna när de är trötta och har klumpat ihop sig. Det tar förmodligen bara några dagar innan dom fattar vinken ;)

Här hemma har jag fiftyfive flowery kycklingar som är 3 veckor som sitter på pinne i kycklingboxen! Dom är jättemalliga när dom har tagit sig upp så högt  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-10 kl 08:37 »
mina kycklingarbörjar redan öva inför det vid 8 dagar gamla "flög" de upp på kartongens kant och sitter där mest hela tiden o balanserar. (de bor i en stor låda för tillfället.) Dags att flytta ut dem kanske?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 09 jul-10 kl 09:11 »
Jag läste här på forumet att man inte ska låta dem sitta på pinnen för tidigt, bröstbenet kan visst bli deformerat om de sitter på pinnen innan skelettet stabiliserats.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 09 jul-10 kl 09:46 »
Jag läste här på forumet att man inte ska låta dem sitta på pinnen för tidigt, bröstbenet kan visst bli deformerat om de sitter på pinnen innan skelettet stabiliserats.
Det gäller främst stora tunga raser och runda sittpinnar. Jag har alltid använt 95mm breda brädor med avfilade/rundade kanter till stora fåglar och 45mm till dvärgar. Jag har aldrig haft problem med sneda bröstben. Tror att jag har haft det på en eller två djur någonsin och med tanke på hur många djur jag har haft genom åren så är det en helt försumbar siffra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 09 jul-10 kl 10:06 »
Det gäller främst stora tunga raser och runda sittpinnar. Jag har alltid använt 95mm breda brädor med avfilade/rundade kanter till stora fåglar och 45mm till dvärgar. Jag har aldrig haft problem med sneda bröstben. Tror att jag har haft det på en eller två djur någonsin och med tanke på hur många djur jag har haft genom åren så är det en helt försumbar siffra.
Bra att veta, då kan jag våga låta mina kycklingar ha tillgång till sittpinne vid yngre ålder, det har jag inte vågat tidigare. Mina isbar och fff vill gärna hoppa upp i buskar och sova, så de ska få tillgång till sittpinnar, så kanske de hellre går in. Mina brahmor, kläckta i mars, har fortfarande ingen pinne, men de verkar heller inte så intresserade av att hoppa upp högt. Men en låg bräda skulle de nog uppskatta. Det blir till att smickra lite i nästa vecka då...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 09 jul-10 kl 16:53 »
Det är mina FFF som sitter på pinne tre veckor gamla  :-*

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #11 skrivet: 21 jul-10 kl 22:37 »
Nu har vi lyft upp hönorna under ett antal kvällar. En kväll lyfte vi bara upp en höna och lite senare hade tre till hoppat upp själva. De senaste kvällarna har de suttit på pinnarna när jag har gått för att titta till dem. Tack för alla tips. :-)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 22 jul-10 kl 17:08 »
Va fint  ;D Övning ger färdighet!

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #13 skrivet: 23 jul-10 kl 11:10 »
Jo... fast igår kväll satt fyra på pinnarna och två låg under dem på nätet ovanför bajslådan... Kanske att de flyttade på sig sedan för ingen såg särskilt nedbajsad ut i morse.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser