Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder till får på vintern  (läst 15737 gånger)

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
SV: foder till får på vintern
« Svar #20 skrivet: 11 jan-11 kl 22:27 »
Visst ska man klämma på sina djur och kolla att de mår bra, men en lantras behöver inte kraftfoder ändå. Troligen ger man FÖR lite grovfoder om de tappar "för" mycket hull under vintern. Däremot är lantraserna funtade så att de SKA bränna fett under vintern. Fyller man då på med kraftfoder för att hålla hullet konstant, fungerar inte dessa mekanismer. Då får de också svårare att tillgodogöra sig gräset på våren.
Experimentet jag gjorde med finullsfåren visade just detta: När jag helt slutade med kraftfoder var de i bättre kondition hela året än när jag gav dem kraftfoder. Dessutom fick de piggare lamm, betade bättre och inga lammningsförlamningar eller framfall. Ullkvaliteten förbättrades också och då jag även höll dem utomhus hela året, så sålde jag även vårullen till Åddebo med betyget: "Fantastisk kvalité".
De var också duktigare på att söka upp sådant de behövde själva, som bark och löv. Något de var väldigt slöa med under kraftfoder perioden före. (Första året var dock en omställningsperiod).
Håller helt med  signe, det går väldigt bra att få lamm av allmogefår under vintern, utan kraftfoder. Har hänt med mina roslagsfår flera gånger. Roslagsfåren är otroligt bra på att hålla formen året runt. Har även hört många andra med andra raser påpeka detta också.
Jag förespråkar inte heller kraftfoder till lantrasfår, själv ger jag inte mina gutar eller pälsfår kraftfoder normala år då vallskörden håller en bra kvalitet, men är höet väldigt sent skördat eller av annan anledning är näringsfattigt kanske man ändå bör överväga att komplettera grovfodret med någon form av kraftfoder, men i små mängder då, och inte förän de sista 6 till 8 veckorna innan lamningen. Ser man att ett får magrar av avsevärt under dräktigheten är det väl inte moraliskt fel att öka näringsgivan, det finns ju annat än soja att komplettera med, och om en liten näve kraftfoder om dagen till ett får kan lugna en fårägares oro kan det vara acceptabelt ur den synvinkeln också kan man tycka. ;)
Om träden kunde tala

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #21 skrivet: 11 jan-11 kl 22:46 »
Jag förespråkar inte heller kraftfoder till lantrasfår, själv ger jag inte mina gutar eller pälsfår kraftfoder normala år då vallskörden håller en bra kvalitet, men är höet väldigt sent skördat eller av annan anledning är näringsfattigt kanske man ändå bör överväga att komplettera grovfodret med någon form av kraftfoder, men i små mängder då, och inte förän de sista 6 till 8 veckorna innan lamningen. Ser man att ett får magrar av avsevärt under dräktigheten är det väl inte moraliskt fel att öka näringsgivan, det finns ju annat än soja att komplettera med, och om en liten näve kraftfoder om dagen till ett får kan lugna en fårägares oro kan det vara acceptabelt ur den synvinkeln också kan man tycka. ;)
Då måste jag alltså fråga: Hur mycket? En liten näva? Men kan det göra någon skillnad? När man läser i Sjödins, jag vet det är en helt annan typ får han skriver om, då är det ju upp till 0,8 kg kraftfoder per dag o 1,5 kg under digivning!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 12 jan-11 kl 07:35 »
Då måste jag alltså fråga: Hur mycket? En liten näva? Men kan det göra någon skillnad? När man läser i Sjödins, jag vet det är en helt annan typ får han skriver om, då är det ju upp till 0,8 kg kraftfoder per dag o 1,5 kg under digivning!
Jag fick lära mig en gång att en lagom kraftfodergiva till ett pälsfår de sista 6 till 8 veckorn innan lamning är 3 hekto om dagen, och sedan när fåret har lammat ökar man givan succesivt beroende av hur många lamm fåret fick, och där är tumregeln 5 hekto per lamm plus tackans grundgiva på 3 hekto. Alltså, har tackan 2 st. lamm blir det 1,3 kg. Kraftfoderblandningen är då 80 procent hel havre + 10 procent betfor + 10 procent soja. Själv så ger jag mina får kraftfoder endast i nödfall, och då byter jag ut sojan av etiska själ, men en släkting till mig som fortfarande har pälsfår efter 40 års arbete med dom, går efter den givan jag har beskrivit, och han har aldrig haft några problem med sina får. Detta gäller ju pälsfår, lantraser av mindre storlek bör ju kanske ha en mindre mängd då, en liten näve förslagsvis  ;). Men jag tycker allt som Birgit att lantrasfår skall kunna klara sig på enbart grovfoder, om fodret håller en skaplig kvalitet. Ett bra tips för att lättare ha koll på hullet hos fåren är att klippa dem 2 månader före beräknad lamning.
Om träden kunde tala

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #23 skrivet: 12 jan-11 kl 08:48 »
Fåren gillar torkade brännässlor. De tycker också om tallgrenar, som de både barkar och äter barren på. De sistnämnda vill de ha färska.
Om jag vill lägga in en tall till dom i stallet måste jag vänja dom vid det då? Altså lägga in lite dom första dagarna för att inte slå magen isönder? (som till kaninerna) Eller är det bara att lägga in en mindre tall dom kan gå o tugga på?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #24 skrivet: 12 jan-11 kl 09:09 »
Jag brukar alltid lägga tallgrenar ute. Eftersom de gillar det så kan jag få dem att gå en bit då. Jag tar in fåren på natten och då äter de hö inne. Kanske det skulle bli för mycket tall om de hade det inne, jag har inte prövat det. Men fåren brukar ju vara duktiga att äta sådant som de mår bra av, man kanske kan ge lite mindre till att börja med.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #25 skrivet: 12 jan-11 kl 19:21 »
fram på vårvintern brukar vi ge dem tall,sälg och asp. De får gärna massavedsbitar som vi senare tar till ved. Iom.att de barkar så torkar massaveden helt på våren och sommaren.Tycker nog att de kan göra oss lite nytta också.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #26 skrivet: 12 jan-11 kl 22:03 »
Mina får brukar också barka massaved. De är bara glada att få göra nytta.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
scorpio_xri, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser