Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk tacka  (läst 3181 gånger)

Miss Evil

• Skåne
sjuk tacka
« skrivet: 30 jun-10 kl 17:36 »
Hej! Hittade min tacka stående vid ett skjul i hagen. Ögonen var helt igensvullna så hon såg inget. Hade inte ätit eller druckit verkade det som. När jag lett henne till vattnet stod hon först länge med nosen i vattnet så jag trodde ej hon kunde dricka men till slut drack hon länge. Sen började hon beta. Tog hem henne och lamm till stallet. Har försökt att tvätta så hon ser lite men det är svårt att få bort något. Hela huvudet, nosen, öron ögon är liksom en förhårdnad på sig. Det kliar väldigt mycket och jag misstänker att något gett henne klåda och att hennes kliande förvärrat det hela ordentligt. På vissa ställen är pälsen borta och huden är svart och hård. Vid öronen har huden spruckit som vid väldigt torr hud. Inga andra får verkar vara drabbade och alla var inne för fem dagar sen och blev blåtungevaccinerade och MV provtagna.  Vad kan det vara? Får får skabb? Försöker att få med en bild men jag lyckas inte förminska på denna datorn så jag får försöka senare.
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Sano

• Bohuslän
SV: sjuk tacka
« Svar #1 skrivet: 30 jun-10 kl 18:10 »
Det låter som en allergisk reaktion tycker jag. Speciellt om det har kommit så snabbt. Var hon som vanligt igår? Får kan få skabb, men det brukar inte gå så snabbt.

Jag hade hållt henne inne, solljus kan förvärra om det är allergi, och försökt mjuka upp de hårda partierna med någon salva i första stadiet. Och naturligtvis fortsatt forska på vad det kan vara.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jun-10 kl 19:04 »
Hej! Jag vet inte hur hon var igår. Där går en 16 tackor och 25 lamm. Och farbrorn som bor där och ser till dem var dag hade inte märkt något. Min man var hos fåren för två dagar sen men han märkte inget ovanligt, fast hon kan ha varit sjuk redan då. Nu syntes det tydligt att något var fel för hon stod för sig själv. Kan man smeta på kortisonsalva för människor på henne tror ni?
Om det är skabb borde inte någon annan ha symtom, syns inget på hennes lamm heller?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-10 kl 19:21 »
Du tror inte det kan vara fotosensibilitet hon drabbats av då?

Fotosensibilitet:
Huvudet svullnar på angripna djur. Ögonens slemhinnor blir rödaktiga, ögonen kan svullna igen och fåret får svårt att se, och vissa kan bli blinda. Så småningom torkar och skrumpnar den angripna huden.. (det kliar också våldsamt)
« Senast ändrad: 30 jun-10 kl 19:32 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jun-10 kl 19:47 »
Hmm det låter ju väldigt likt. Får ta och söka på det för jag har ingen aning om vad det är.. Allergi mot sol låter det som..

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 30 jun-10 kl 20:11 »
Ja, det är precis vad det är.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jun-10 kl 21:23 »
Hej hittade en bild på denna länken om fotosensibilitet http://www.alternativ.nu/index.php?topic=51877.msg406092#msg406092. Mycket lik min tacka. Vad tror ni om nu bilderna kommer med? De har gått på detta betet innan och där finns träd som skydd mot solen. Tackan är däremot ung, första lamningen. Är det något som brukar återkomma om det allergi mot solen och  hon nu blir frisk?
Mvh

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 30 jun-10 kl 21:46 »
I Fårboken står det att vissa växter kan ge fotosensibilitet, tex alsikeklöver, johannesört, bovete, lusern, myrlilja och raps samt mögelsvampar på betet. Djur med nedsatt leverfunktion drabbas lättare.  Nedsatt leverfunktion kan de få av för mycket koppar - ger du de mycket koppar?

Det står att djuren bör stallas in och utfodras med hö och att veterinärbehandling kan vara nödvändigt. Första symtomet är svullna, hängande öron.

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 jun-10 kl 21:50 »
Vi hade en stackars tacka som (med största sannolikhet) blev ormbiten i nosen förra sommaren. Hela huvudet svullnade upp. Dock inte runt ögonen, antar att bettet tog mitt fram på nosen, men kan ju ta längre upp också.
Hon var tjock i huvud/hals ett par dagar sen var hon frisk igen. Vet. sa att de inte var lika känsliga som hundar i alla fall, och vi hade ingen möjlighet att fånga in henne utan att stressa upp henne och göra det värre.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 jun-10 kl 23:48 »
Hej! Jo vi funderade på geting eller ormbett. Synd att första bilden blev så liten, lyckades inte förstora den igen ::)
Mycket koppar..hade en hink med mineraler med koppar som jag fick beställa hem. Något får åt ganska mycket men nu på betet svullade några kalvar som går med fåren i sig alltihop.. Tror jag har både mineralsten till får och en till nöt på betet så kanske hon har slickat i sig för mycket koppar. Är det kört då om levern är påverkad? Ska kolla om jag hittar några mystiska växter på betet i morgon... Blää klättrade just en stor fästing på min hand fast det var två timmar sen jag var ute... :P

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-10 kl 23:59 »
Leverskada kan fåren få när dom betat t.ex Alsikeklöver, Foderraps, Johannesört, Bovete,Ljung o Lupiner.
Liksom vissa mögelsvampar på betet.

Koboltbrist orsakar leverskada liksom st.leverflundran.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #11 skrivet: 01 jul-10 kl 01:17 »
Jag hade en tacka med fotosensibilitet förra året med de symptomen du beskriver. Veterinären var ute och gav cortison, jag vill minnas att jag också fick ge penicillin några dagar samt B-vitamin oralt. Hon fick stå inne i ca 10 dagar tillsammans med en kamrat, och blev pigg på bara några dagar.

I år har hon lamm och inga problem med solen. Det är ju alltså inte solen som är själva orsaken utan något hon ätit som Johannesört eller liknande, dock ska hon inte vistas ute förrän hon är återställd igen. Så, ställ in henne och ta ut veterinären så blir det säkert väl!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser