Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stora kan maskorna i nätet vara och ändå hålla rovdjur borta?  (läst 6131 gånger)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Hej!
Skall precis bygga min första hönsgård och jag vill helst hålla rov- och skadedjur borta i så stor utstreckning som möjligt.
- Gräva ner nät 50 cm med vinkel utåt - OK.
- Nättak på hönsgården - OK.
- Inte låta mat ligga framme, förvara allt ätbart i plasttunnor med lock - OK.
Men.... hur håller jag mindre djur borta? Jag tänker främst på skator och råttor.
- Hur stor maskor i nätet kan skator flyga igenom?
- Hur bygger jag hönshuset så att råttor håller sig borta? Jag kommer att ha torpargrund och trägolv med plastmatta. Tänkte sätta finmaskigt nät så att ingen tar sig in under grunden, men sen då? Tänkte ha "oisolerat" med två lager av trävägg med vindpapp emellan - vet ju att gnagare gärna bor i isolering.

Vi har inga stora problem med möss nu (tre katter och två hundar kan ha hjälpt till med det) och har aldrig sett en råtta här, men man vill ju inte gärna ha hit dem.. Vi bor lite "mitt på en åker" och närmsta ladugård där vi vet att det finns råttor är ca 300 m bort.

Mycket tacksam för hjälp!
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Råttor klättrar mycket bra, så vill man vara helt säker på att inte få in dem ska man använda putsnät eller musnät överallt, men det blir dyrt och besvärligt.

Klart att du ska ha isolering, alla vanliga hus har ju isolering utan råttproblem, om man gjort rätt. Att bygga nytt och skippa isoleringen verkar dumt. Sätt putsnät under hela golvet och upp under ytterpanelen, upp minst en meter på väggen. Se till att det inte blir några springor mellan nätet och panelen, och nästa ihop skarvarna i nätet med ståltråd. Lagerna i väggen skulle du kunna vara, utifrån och in (men du måste såklart montera dem i annan ordning  ;) ) Panel, nät, vindpapp/board, isolering, vindpapp och innerbeklädnad som är lätt att rengöra. Vill man säkra upp ännu mer så sätter man nät innan innerbeklädnanden också. Se till att det finns finmaskit nät i alla ventiler, och gör gärna nät som fäst framför fönstren, så att fönstren fortfarande är lätta att öppna, så kan du ha fönstren på glänt hela sommaren utan risk för rovdjur eller skadedjur.

Så skulle jag göra om jag byggde nytt, nu har jag ett gammalt uthus, och då får man anpassa sig efter det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lundahund

• Uppland
NU är det ju så att jag också har ett befintlig byggnad att anpassa mig till... Ett skjul på 5,2 kvm pch jag vill gärna ha upp mot 10 hönor så jag är lite mån om utrymmet. Tänkte isolera tak och golv och som sagt lägga in en vindpapp och en masonitskiva på insidan av ytterväggarna. Ett stort treglasfönster och ett ventilationshål (med nät) blir det också.

Fast jag skall nog försök kompletera med lite nät i botten på huset alltså... 1 m upp säger du... OK.

Några fler tips och idéer? Någon? ::)

PS Hur gör jag för att lägga in bild här? När jag tycker på "infoga bild" blir det bara html-kod.. DS
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

yrhönan

• Lökshus
Skatorna tar sig igenom 6 cm maskor!

Mina hönsingångar sitter 40-50 cm över mark och där har jag satt fast plåt på väggen under så inga möss/råttor ska få fäste at klättra in. Hönsen flxar in för de har ingen landgång att gå på av samma anledning. Funkar bra!
Lite foto (och kanske lite tips) här: http://www.stallpooh.se/lokshusblogg/web/tillagget.html
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Lundahund

• Uppland
Tack Yrhönan för svar. VILKET FIN HÖNSHUS NI HAR! Otroligt onspirerande! :D
LIKA fint blir inte vår, men fint skall de nog få i alla fall. :)
Ha en bra vecka!
// Lundahund

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
En iller tar sej igenom det mesta .
Finsmaskigt putsnät använder jag .
Möss kan ta sej genom ett hål gjort av en blyertspenna .
Det är svåååårt att ha det rovdjurssäkert .

En råtta tog en kyckling för mej i vintras *snyft*
Dörren var lite sned i nederkant så den kom in.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Tänk på att taket på hönsgården ochså är hönsnät...

När jag flyttade in fanns bara fårnät som tak över hönsgården och det tog sig duvhök in genom. Den kom inte ut sedan, men det var klen tröst för tuppen som blev ett skrovmål. Eller för mig som sörjde.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Tänk på att taket på hönsgården ochså är hönsnät...

När jag flyttade in fanns bara fårnät som tak över hönsgården och det tog sig duvhök in genom. Den kom inte ut sedan, men det var klen tröst för tuppen som blev ett skrovmål. Eller för mig som sörjde.

Hönsnät som tak är ingen höjdare om man bor där det blir snö på vintern...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulricaa

• -
Vilket hönshus!!!!! Yrhönans menade jag, gosh så snyggt! Ska städa och måla lite i vårt i sommar, det får nog bli lite färg i det, vårt är bara vitt vitt vitt men åååå jag ska måla i färg!!!!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Aha, därför många har dessa blåa nylon-nät till tak på sina utegårdar? (ang. att hönsnär ej är bra som tak vid snö) Fast ett grundligt stöttat hönsnät-tak borde klara en hel del?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Lundahund

• Uppland
Jag hade nog tänkt ha hönsnät som tak....? :-\

Vad skall man ha då? Bärnät eller vad? Kan man ha hönsnät med lutning/fall?  ???

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Aha, därför många har dessa blåa nylon-nät till tak på sina utegårdar? (ang. att hönsnär ej är bra som tak vid snö) Fast ett grundligt stöttat hönsnät-tak borde klara en hel del?

Vi har blått nylon (bärnät) som tak men vid blötsnö måste det skakas av dagligen annars går det sönder. Min man hade stora planer på att sätta upp trådar med bitar av CD-skivor på istället sist vårt rasade men det blev aldrig av så nu när vi fick kycklingar kom bärnätet upp igen. 
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser