Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför värper gässen inte...  (läst 1806 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Varför värper gässen inte...
« skrivet: 21 maj-10 kl 14:38 »
Förra åtet köpte vi 2 honor och en hane av rasen skånegäss.
De la bra med ägg men inga var befruktade. Så har jag hört att det kan vara första året.

Men iår har de inte lagt ett enda ägg.....Har någon nån teori varför de inte vill lägga ägg.

De har en grävd damm och badbasäng att bada i.
De får havre, bröd, grönsakeroch vanligt foder från svenska foder.

Börjar tröttna på att de inte ger något tillbaka utan bara är elaka.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Varför värper gässen inte...
« Svar #1 skrivet: 21 maj-10 kl 16:20 »
skumt... mina värper fortfarande...  Jag har haft äggtjuvar både kråkor och skator..de hugger ett hål och flyger iväg med hela ägget.. kanske nåt sånt du drabbats av...

mina äter mestadels havre.. följer årstemperaturen i och med att de ständigt går ute..  i feb-april gav jag dem rikligt med potatis,morötter och kålrötter samt snäckskal.. fast snäckskal ska inte behövas säjs det...
Fjäderfän och kaniner

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #2 skrivet: 21 maj-10 kl 18:33 »
angående den dåliga befruktningen förra året, är det en stor hane ni har? om dammen är för djup så trycker de ner honan för djupt under vatten för att kunna fullgöra hela akten. om ni använder kutterspån som strö inomhus kan det påverka negativt, tror att det är terpentinerna.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 21 maj-10 kl 21:46 »
Jag har halm i deras hus. Så det kan det inte vara.
Förra året var de ju deras först värp period och det sägs att de kan ha problem första året.
Men tycker ändå de borde lägga ägg.

Hmmm huggkubben är nära om de inte börjar värpa för i kväll nöp den ena min sambo i rumpan så han blöder. Det är ju han som kommer med den mesta maten.

Snäckskal har jag blandat i de sista veckorna för att testa men de har inte hjälpt.

Kanske borde jag sära på dem och ankorna. De går i samma inhängnad men har olika hus?

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 maj-10 kl 21:55 »
Kommer inga ägg alls så ska man förståss inte skylla på karlen.

Om de nu värpte förra året, men inget befruktat?

Ja det är märkligt.
Jag skulle inte lägga så mycket besvär, utan byta ut dem och hitta en ny bra leverantör.

Att de går med ankor ska inte göra något, det är vanligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-10 kl 00:23 »
pernilla jag är gärna med å äter... gås e gott ;D
Fjäderfän och kaniner

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #6 skrivet: 22 maj-10 kl 12:28 »
Jag har halm i deras hus. Så det kan det inte vara.
Förra året var de ju deras först värp period och det sägs att de kan ha problem första året.
Men tycker ändå de borde lägga ägg.

Hmmm huggkubben är nära om de inte börjar värpa för i kväll nöp den ena min sambo i rumpan så han blöder. Det är ju han som kommer med den mesta maten.

Snäckskal har jag blandat i de sista veckorna för att testa men de har inte hjälpt.

Kanske borde jag sära på dem och ankorna. De går i samma inhängnad men har olika hus?
snäckskal kan ju ge alldeles för kraftiga skal på äggen (om det kommer några) så det är inte att rekomendera när det gäller skånegäss. att de inte värper så bra första säsongen är sin sak men det ska inte påverka befruktningen. tror att du ska byta ut gässen. vart är de ifrån?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 23 maj-10 kl 10:01 »
Gäss är duktiga på att gömma ägg. Jag skulle kolla dem lite extra och se om nån går undan och värper på annat ställe.

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 maj-10 kl 17:29 »
Du är säker på att det inte är gammla honor  ;). nää. Jag tror som nettís, de gömmer dem troligen eller så tar fåglar äggen. Vi hade tidigare problem med ägg tjuvande kajor och råkor. Vissa av gässen värper inne under kvällen och natten andra ute under dagen. Vi löste det genom att bygga små hus/skjul med mycket halm i så de kan täcka äggen senare. Går ofta under dagen och kollar.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 24 maj-10 kl 00:40 »
Jag har letat överallt men hittar inga ägg. De har ett hus med mycket halm i men de går bara in där på kvällen när vi stänger in dem.
De kommer från en duktig uppfödare så att det skulle vara fel på dem tror jag inte.
Ringmärkningen är från förra året så det stämmer.

Grimbart du får ta en sväng förbi och kolla vad du tror.. bor ju inte långt ifrån.  ;) ;)
Kanske skulle jag sätta upp ett "tält" till dem  ;D där de kan krypa in...

Nina K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 maj-10 kl 17:25 »
Det var inte sådant hus jag mena.  :P Förklarade dumt. Värprede hus. Som dessa vi har.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 24 maj-10 kl 20:40 »
Håll dem inne ett par dar o se om det inte kommer några ägg då. Jag tappade bort en gåshona för 1 par veckor sen men hittade henne inne i hönshuset under värpredet när jag började leta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 5 användare (1 dolda)
eriksjos, Hantverkaren, simon.arvestrand, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser