Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfärg på Araucanan  (läst 2883 gånger)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
Äggfärg på Araucanan
« skrivet: 18 maj-10 kl 14:11 »
Fick en fråga av en bekant om Araucanan lägger vita ägg ??? i hennes fall var det tydligen
tysk linje som dessa kom av .... finns det?
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Äggfärg på Araucanan
« Svar #1 skrivet: 18 maj-10 kl 14:13 »
En renrasig araucana lägger inte vita ägg.  :-\ Typiskt för araucanor är ju att de lägger turkosa ägg.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-10 kl 14:27 »
Ja det var det jag trodde , men den som sålt äggen  hävdade att hon sålt rätt ägg.. det var 10 vita och 8 turkosa
och vederbörande hade blivit jätte arg tydligen för att nån ifrågasatte äggfärgen. det var just för äggfärgen min vän ville ha Araucanan...
men det blir ju spännande vad hon får ut i kläckaren..... ;D ;D
;)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 18 maj-10 kl 14:41 »
Äggen är och förblir turkosa annars har de blandats med andra ägg eftersom det är från mig de kommer. Precis som hos alla andra hönsraser varierar skalfärgen.  Det är faktiskt så man önskar ett och annat............ o:)

Bilder på djuren äggen kommer ifrån finns på www.vastrabos.se  under höns.  Men det är kanske inte så Araucana ser ut..... :o
« Senast ändrad: 18 maj-10 kl 14:45 av linslus »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 maj-10 kl 14:45 »
Ja. Ofta så tappar äggen färgen efter en viss tid. T.ex. min Isbar la gröna ägg i början. De blev sedan turkosa och nu lägger hon jätteljust turkosblå ägg varav vissa kan man nästan tro är vita ibland om man inte jämför med ett vitt ägg bredvid.

Färgen blir starkare sedan igen efter hon har tagit en rejäl vila och "fyllt på" färghinken.  ::)

Mina 2 rumplösa araucanors första ägg gjorde mig besviken då de var mintgröna, och jag är ute efter så blå ägg som möjligt. Men efter de lagt ca 4-5 ägg så är äggen nu vackert turkosa!

Mot slutet av värpcykeln räknar jag med att även dessa vackra ägg kommer vara rejält urblekta dock... Men så är det. Färgen varierar som sagt. Likadant med maraner och dess mörka ägg, den extremt mörka färgen tappas mer och mer ju mera hönan värper. 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-10 kl 15:18 »
Okej vad bra för då kan det ju faktiskt vara rätt iallafall , bara att de var bleka ... har själv inte sett äggen så jag vet faktiskt inte  hur de såg ut men det är ju en trolig orsak . Tack för bra svar dom ska jag vidarbefodra..// Susanne
;)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 18 maj-10 kl 15:21 »
Det är så jävla lätt att klaga ......fattar ni andra nu varför det är så tråkigt att sälja ägg till vissa människor!!!!! >:D

fauve

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 maj-10 kl 15:29 »
Trist att folk klagar och skickar andra att klaga på nätet  :o

De ägg jag har fått och beställt är jag supernöjd med, både servicen från den som skickade och äggen givetvis även om inte alla äggen har samma färgnyans såklart  ;)

Jag är då väldigt tacksam för att det finns de som vill skicka ägg, för om ni inte fanns skulle ju inte jag kunna få tag på ägg av de raser jag vill ha att kläcka fram småkycklingar från och på så sätt kunna bygga upp mina egna flockar!

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 22:26 »
Det är så jävla lätt att klaga ......

Jupps det är det! Men jag läser det inte som klagomål utan som en frågan från någon som inte vet. Jag är själv inte särskillt duktig på att veta vilka hönor som lägger vilka ägg och hur färgskiftningarna kan variera. Har just nu två små underbara dunbollar som ska vara gula Orpington och det tror jag att de är. Fast samtidigt så har jag läst att om Orpingtons är minsta lilla duniga på benen så är det inte Orpington. Mina två sötisar är duniga på benen och jag tror inte att jag blivit lurad. OM och det är ett stort om jag blvit lurad så spelar det ingen roll för jag har två små söta HÖNOR (vi tror på positivt tänkande när det gäller höns/tuppar  ;D ) som jag inte vill vara utan och visaar det sig att det nu inte skulle vara gula orpingtons så får jag väl försöka senare någongång.
Vad jag menar är att allt inte är klagomål bara för att man undrar. Och allvaarligt talat vart får man bra snabba svar om inte här på alternativ.
Missförstå mig inte.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-10 kl 14:34 »
Nu vet ju jag att det är ingen nybörjare som köpte äggen. Och så är frågan??? Hon fick äggen den 8/5 och ringer och klagar den 15/5 då kan man ju faktiskt undra, eller hur??  Men nu vet jag,,nu är jag ännu mer emot att sälja ägg   >:D

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 19 maj-10 kl 15:29 »
jag tycker att de som skickar ägg ska ha en eloge. om ni inte skulle göra de så skulle inte jag kunna få de hönsraser som jag vill ha för jag bor så långt från någon som har de hönsen.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #11 skrivet: 19 maj-10 kl 16:42 »
säger detsamma. utan er som skickar ägg skulle jag vara mer eller mindre hönslös.
så en stor eloge till er  :)
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 19 maj-10 kl 17:02 »
Ber om ursäkt om jag gjort någon upprörd , det var inte min mening...vidarbefodrade endast  det personen sa till mig , men tanklöst av mig att uttrycka mig klumpigt... ber om ursäkt .. och som sagt jag vet inget om dessa ägg utan undrade egentligen om äggfärgen...Mvh Susanne
;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 19 maj-10 kl 21:03 »
Här har vi ett exempel på hur äggen kan variera i färg. =) Dessa ägg är lagda utav samma höna. Bara det att ägget till höger (icke önskevärt för mig som vill ha så blå ägg som möjligt) är mycket grönare medan det till vänster redan har börjat "bleka bort" det gröna och börja gå åt det blå hållet.

Kan tillägga att det skiljer "ett ägg". Ägget till höger är hennes allra första ägg hon lagt, det till vänster är hennes andra ägg hon lagt i sitt liv. *peppar peppar att det fortsätter gå ännu mer åt det blå hållet, de första äggen kan som sagt se lite annorlunda ut än de senare äggen*

Rasen är araucana.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 19 maj-10 kl 22:01 »
Ja jag såg dina ägg i tråden de var jätte fina och jag förstår defenetivt vad du menar , att äggfärgen kan blekna
det var bara synd att jag gjorde linslus upprörd det var inte min mening....
har själv just skaffat araucana men jag har bara en höna men hon e så söt... har inte sett hennes äggfärg än då hon inte börjat värpa än....// Susanne
;)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 20 maj-10 kl 07:03 »
Ja du Susanne, att bli anklagad för ha lurat någon för lite ägg är ruttet. Du skulle hört M---a när hon ringde och smutskastade utan att bara fråga i stället.   Men nu vet både jag och andra ..........

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 20 maj-10 kl 07:11 »
Hej Igen Linslus.....ber än en gång om ursäkt  att kasta skit på nån var aldrig min mening....vet som sagt inte vem hon är men vi är tydligen med i samma förening och hon ringde och frågade mig som inte har en aning om detta med äggfärgen ....sen uttryckte jag mig klumpigt i tråden och är ledsen för det.... hoppas du godtar min ursäckt...
Susanne
;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, pow, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser