Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäsk och saltsten...  (läst 1698 gånger)

Four

• Småland
Fjäsk och saltsten...
« skrivet: 10 maj-10 kl 22:24 »
Hej!
Vi ska ha sommarfår för första gången  ;D, vi håller på att stängsla för fullt och om två veckor kommer en tacka och två lamm som ska beta på vår baksida (ca 5000kvm). Är alltså totalnybörjare, så jag har ett par frågor till er experter  ;)

Vatten; kanske en dum fråga, men dricker lammen vatten eller får dom i sig den vätska de behöver när de diar? Och om de dricker vatten, vad är lämpligt som vattenkärl? Dom är ju inte så höga dom små sötisarna..en hink?? Och en större typ balja till tackan?

Saltsten; något man ska satsa på?

Godis; om man vill fjäska för de små liven, vad kan man komma med i handen?
Detta blev lite långt, men jag har mycket att lära, och är tacksam för svar!

Charlotte

• -
SV: Fjäsk och saltsten...
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 22:43 »
 Saltsten och en mineralbalja (eller kolla med den som fåren kommer ifrån om ni kan köpa lite lösa mineraler därifrån eftersom det går åt så lite), skulle jag satsa på.
 Till så få får räcker en hink bra, får på bete dricker lite och vill ha rent vatten ofta, då är det bara krångligt att ha en hel stor balja att diska ur och fylla på.
 Jag använder säd som lockgodis på sommaren men knäckebröd brukar också vara populärt, kolla med den föredetta ägaren vad h*n brukar ge.
 Sen tänker jag lite på hur det blir att ha bara en vuxen tacka, vissa av mina skulle säkert kunna nöja sig med att ha bara lammen som sällskap, men en del skulle antagligen bli väldigt otrygga av det och bli rymningsbenägna och skygga, kanske den fd ägaren kan skilja ifrån ett tag innan ni hämtar dom och se till så att det fungerar?
 Lycka Till med fåren, det är härligt med får :)
                                                     Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 22:46 »
En hink vatten till både tacka och lamm att dela på och nytt vatten var dag. Du märker fort hur mkt de dricker men här går det åt väldigt lite vatten så länge det inte är snustorrt ute.
Bröd, knäckebröd, äpple, morot i bitar uppskattas av fåren och även kraftfoder. Det mesta som inte hunden får äter fåren (alltså sånt som inte är animaliskt). Fjäskar du för mkt utanför ditt hus lär du få bräkande får så fort du sticker ut näsan  ;D
Saltsten och mineraler ska de ha..
Lycka till :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 22:55 »
Jag skall göra mitt bästa för att svara på dina frågor, men jag tycker också du skall hitta någon enkel, bra fårbok att ha som kvällslektyr nu när du skaffar dig får som du inte har någon tidigare erfarenhet utav.

Lamm börjar att dricka vatten ganska snabbt. En vanlig 20 liters hink blir bra till alla tre djuren. De skall ha nytt vatten varje dag. Även om de inte dricker varje dag.

Saltsten skall du ha. Du skall också ha en mineralbalja.

Om du vill fjäska med de små liven så ge dem kraftfoder i handen. Då blir de tama med.

Ge gärna tackan och lammen medel mot fästingar i början och slutet på betessäsongen. Det heter Flusa och dras i en sträng utefter ryggraden. Lantmännen.

Om betet tryter pga torka, t. ex  i juli ger man dem hö. Om gräset blir över 20 cm högt blir det förvuxet och slutar fungera som foder åt får. Då röjer du ner gräset så det växer upp nytt. Idealet är att betet är en 5-10 cm hög gräsmatta hela tiden. Då finns det gott om mat eftersom gräset växer då och hålls spätt och finbladigt hela tiden.

Lycka till med dina sommarfår.

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Four

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-10 kl 08:25 »
Tusen tusen tack för era svar!!
Vips så lärde jag mej ett och annat!  :) Ska skaffa en fårbok att läsa me.

Det var liite till som jag undrar...
Jag håller på med hästar och vet ju att de kan bli dåliga av att äta för många äpplen och päron... (tänker på fallfrukt nu) gäller detta även får? Det är många äppelträd  å päronträd där vi ska fåren nämligen.
Och en sak till, hur är det med vinbärsbuskar? Något som fåren kommer ge sig på tror ni?  Tacksam för svar!! :)

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 11 maj-10 kl 08:30 »
Hej!
läs gärna boken "Får" av Erik Sjödin!
Vinbärsbuskarna kommer nog "få stryk" ;D ;D
mvh

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 11 maj-10 kl 08:32 »
Om du inte skyddar fruktträden och bärbuskarna kommer du inte att ha några problem med fallfrukt, fåren kommer nämligen att ringbarka träden och äta upp buskarna, så att det inte blir någon frukt alls.

Träden måste skyddas antingen med en stabil cirkel av nät, minst 50 cm större i diameter än trädet, eller med grova stolpar/brädor som är hopsatta med tvinnad ståltråd, gärna minst två varv runt trädet. Tänk på att träden växer, så du måste ta loss skyddet och öka storleken med jämna mellanrum.

Visst finns det risk för att de blir dåliga i magen om de äter för mycket fallfrukt. Plocka så mycket som möjligt av frukten och lägg i lådor, tex tiggda bananlådor från affären. Ät själv och portionera ut till fåren över vintern, så att de inte äter för mycket på en gång. Utmärkt godis och vitaminkälla på vintern. Äpplena ska förvaras svalt men frostfritt, jordkällare eller foderkammare borde funka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Four

• Småland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-10 kl 09:43 »
Tack ännu en gång för era svar!!!
 :)

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 maj-10 kl 17:01 »
Till Four: Ett varningens ord gällande fjäsk med kraftfoder. Fåren kommer med allra största säkerhet att vråla för full hals så fort de ser er ifall du ger dem kraftfoder eller knäckebröd och liknande,.. När de ser er kommer de att tänka MAT. Visst kan du fjäska lite första dagarna så att de inte är rädda för dig, men ge hellre lite kvistar med löv på (när de väl slår ut denna vår..) eller lite maskrosblad. Annars är risken att du inte kommer att njuta särskilt av fårens närvaro i sommar...
Men annars är det ljuvliga djur och jag hoppas att du kommer att uppskatta deras sällskap!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Four

• Småland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-10 kl 17:21 »
Haha... Tack för ditt varningens ord JBF. Helt klart bra att veta  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser