Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskkompost inomhus?  (läst 17032 gånger)

mööran

• -
SV: Maskkompost inomhus?
« Svar #40 skrivet: 15 okt-12 kl 23:08 »
Någon som har maskar i Malmö som vill dela med sig? Anna 076-2571550

anemone

« Svar #41 skrivet: 26 okt-12 kl 18:03 »
Jag har alldeles nu idag startat upp en maskkompost i pannrummet. Jag blev inspirerad av att läsa alla dessa inlägg. För några år sedan hade jag 2  såna komposter  men av någon anledning upphörde det. Men nu är de igång igen och jag har inga minnen av att de luktade men att det ibland blev blomflugor. Jag har en stor familj och det blir mycket vegetarisk över från grönsaks-rens så jag kör två komposter parallellt och "matar" dem varannan gång.
Detta blir ett perfekt komplement till den varmkompost vi har ute och som inte alltid räcker till för när det blir riktigt kallt i perioder då går nedbrytningen sååå långsamt där.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 26 okt-12 kl 18:13 »
Spännande! Jag törs inte ens fråga min hyresvärd om jag får ha mask (jag frågade om jag fick ha katt, och det gick bra...), och jag är för väluppfostrad för att göra det i smyg ehhrrmm...  :-[ men jag dreglar över bostadsanonser varje dag, om jag någonsin orkar/lyckas ta mig in på den här spinnvilla bostadsmarknaden, då blir det maskkompost! Vet inte varför, men det känns mer legitimt när man äger sin egen bostad, av någon anledning. (vad heter spinnvill på svenska?)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #43 skrivet: 26 okt-12 kl 21:07 »
Spännande! Jag törs inte ens fråga min hyresvärd om jag får ha mask (jag frågade om jag fick ha katt, och det gick bra...), och jag är för väluppfostrad för att göra det i smyg ehhrrmm...  :-[ men jag dreglar över bostadsanonser varje dag, om jag någonsin orkar/lyckas ta mig in på den här spinnvilla bostadsmarknaden, då blir det maskkompost! Vet inte varför, men det känns mer legitimt när man äger sin egen bostad, av någon anledning. (vad heter spinnvill på svenska?)

knäpp, knasig, med nötsmak, rubbad, tokig, trasig, vrickad
men den engelska var faktiskt lite roligare
around the bend, balmy, barmy, bats, batty, bonkers, buggy, cracked, crackers, daft, dotty, fruity, haywire, kookie, kooky, loco, loony, loopy, nuts, nutty, off one's rocker, round the bend, wacky, whacky

Det är ingen fara att ha en maskkompost i lägenhet.
« Senast ändrad: 26 okt-12 kl 21:10 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Minna Roselli

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 10 nov-12 kl 22:28 »
jag försöker uppföda daggmaskar till höns- och vaktelmat för vintertid.
mina hinkar i värmen luktade under tidningspapper, men sen la jag 5 cm tjockt torv överst och nu luktar hinkarna inte.
hoppas maskarna trivs och älskar ...

fastfrusen

• -
« Svar #45 skrivet: 31 maj-13 kl 00:01 »
nu är jag lite inne på maskkompostandet igen...
men nu funderar jag på hur lång tid det tar innan komposten kommer igång?
Jag är ju bara här tills i Augusti, lönar det sig att starta prosjektet då?
Om jag får igång komposten så att den funkar och är lättskött kanske svarfar vill ha den, men han värkade lite skeptisk. Han är ingen super-kock direkt och producerar väldigt lite matavfall, till skillnad från oss som äter mycket grönsaker...

Nu om en vecka åker vi bort i tre veckor, funderar på om jag ska gå och gräva i dyngstacken och göra en startlåda med wellpapp, gammal plantjord och lite matrester, ställa den på nåt skuggigt ställe utomhus och hoppas på att maskarna trivs och har kommit igång lite tills vi kommer tillbaka.

Eller är det bättre att vänta tills vi kommer tillbaka så att jag kan ha uppsikt över maskarna dagligen?

Om jag kan få igång en fungerande kompost innan vi åker skulle jag ju kunna smuggla med mig lite mask hem till svalbard för att starta en maskkompost där. Där kommer jag värkligen att behöva den om jag ska gå igång med alla mina innomhus-odlings drömmar...

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Prosten

• Uppland
SV: Maskkompost inomhus? Vad är det för KRYP i komposten?
« Svar #46 skrivet: 25 feb-15 kl 22:47 »
Jag har haft min maskkompost sedan november (en nature's wormery med kran) - och är snart uppe i två lådor. Det fullkomligt kryllar av maskar - vilket jag tar som ett gott tecken - men nu börjar jag hitta allt möjligt i lådan: små minivita snabba larver/insekter som är ca tre mm (tycks komma ur ngn kokong liknande ägg som jag först trodde var maskägg), ngn 4 mm stor skalbagge, en snigel! (Hur kom den dit, har jag massa snigelägg i komposten nu?)

Jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med - försöker lära mig allteftersom - men vad kan detta vara för insekter, är de bra eller dåliga? Finns det någon lista någonstans som man kan stämma av mot? Är det detta som händer om man övergöder maskarna?

Vad jag har förstått så ska mina röda maskar äta upp insekter som kommer i deras väg, och jag ska vara relativt skyddad så länge komposten är väl täckt av tidningspapper - men det börjar bli riktigt mycket kryp i lådan nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser