Jag håller på att klura på "möbleringen" i mitt hönshus. Har inga höns än, och har alltså lite tid på mig att klura ut bästa möjliga feng shui för hönepönorna.

Min fundering är dels placeringen av sittpinnarna och dels redena. Kan man ha dessa ganska nära varandra, eller till och med alldeles bredvid varandra? Hur många reden är lagom för ca 25 höns?
Är det en bra idé att det är lite mörkare där sittpinnarna och redena är (om man nu kan ha dom på "samma" ställe)? Jag har fått för mig att det ska kännas lite "mysigare" att gå undan där det är lite skumt och värpa och sova än om ljuset har fritt fram.
Jag har nämligen ett hönshus som har en hel radda fönster åt sydost och det är väldigt ljust och härligt där inne redan från tidig vår. Och eftersom det är gjutet betonggolv och skapligt isolerat så är det faktiskt inte särskilt varmt där inne på sommaren.
Det är ljust från väldigt tidigt på morgonen på sommaren eftersom jag bor utanför Östersund. Redan nu går solen upp halv fem på morgonen, och då ligger det fortfarande snö kvar på skuggiga ställen...

Funkar det att skugga med persienner, eller krävs det typ fönsterluckor för att hålla hönsen "i schack" när det är ljust dygnet runt? Eller anpassar dom sig kanske ändå, så att man inte behöver "mörklägga"?
/Sara