Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulare ägg gula hur ?  (läst 26715 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Gulare ägg gula hur ?
« Svar #40 skrivet: 01 feb-13 kl 09:37 »
Eller mer exakt så heter ämnet som är ansvarigt för dom gula gulorna "xantofyll".
Xantofyll är ett gult pigment som finns i alla gröna växter, men det döljs av det mycket kraftigare gröna klorofyllet. Xantofyllet syns bara på hösten när klorofyllet bleknar.
Xantofyll finns i stora mängder i tex grönkål och broccoli, men även paprika, morötter, majs och alla typer av gröna växter hjälper till att göra gulan gulare, bara i olika grad.
Alla kompletta värpfoder innehåller nåt som gör gulan gulare, tex grönmjöl, lucern eller paprikaextrakt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Hassehopp

• Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 12 feb-13 kl 18:22 »
Hej.

Vi ger som många andra Här Lusern. Men vi ger Lusern mix : http://www.granngarden.se/product/lusern-mix-20-kg-krafft--
I det är det en kombination av varmlufttorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja.  Det har hög fiberhalt.

Det är både nyggigt och gott för dem samt att vi får en gulare gul, MYCKET gulare!

Ha de!
/Hans J
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

allvetarn

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 12 feb-13 kl 18:26 »
Majs - gulan får nästan en gul/röd färg av det.

Brevduvor, höns

hustran

« Svar #43 skrivet: 12 feb-13 kl 18:28 »
torkade nässlor lär vara bra också,nässelmjöl.

zeina66

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 12 feb-13 kl 19:00 »
Mina höns äääälskar rivna morötter så de får 1 kg varje dag,de blir glada & gulorna fint gula.

Har en väninna som hämtar kasserade grönsaker på ICA varje vecka,hennes höns har också fina gulor. :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tinaw

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 15 feb-13 kl 15:03 »
Vi odlar vete- och korngräs och ger dem på vintern.

Broberg

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 15 feb-13 kl 15:06 »
Låter dem gå fritt och hitta det mesta av sin mat själva.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #47 skrivet: 15 feb-13 kl 15:10 »
Låter dem gå fritt och hitta det mesta av sin mat själva.
Tyvärr gör ju snön att de inte hittar nämnvärt mycket matnyttigt vid den här årstiden, så då kan man ju gärna bjuda dem på färska nyttigheter. Lusern, groddat spannmål eller vetegräs, eller andra groddar är bra tips. Morot, torkat gräs och torkade örter funkar också bra och ger extra vitaminer, som jag tror både är nyttigt för hönsen och gör att äggen är nyttigare för mig att äta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 15 feb-13 kl 15:14 »
Tyvärr gör ju snön att de inte hittar nämnvärt mycket matnyttigt vid den här årstiden, så då kan man ju gärna bjuda dem på färska nyttigheter. Lusern, groddat spannmål eller vetegräs, eller andra groddar är bra tips. Morot, torkat gräs och torkade örter funkar också bra och ger extra vitaminer, som jag tror både är nyttigt för hönsen och gör att äggen är nyttigare för mig att äta.

Sant. Gulorna bleknade alltid lite under vintern, men de var inte i närheten av såna från äggfabrikerna. Och diverse avfall från köket kan de ju få året om.

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #49 skrivet: 16 feb-13 kl 12:57 »
Mitt knep för att få gulare gula på vintern, är fri tillgång på morötter och majs, utöver det vanliga fodret. Nyttigt och naturligt! Gulorna blir riktigt gula, med dragning mot gul-orange!

Att ge processat foder med tillsatt färgämne, låter inget vidare. För mig är det fusk och manipulation...

//S

Existens!

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 16 feb-13 kl 13:27 »
I vilka foder är det tillsatt färgämnen?

Utöver paprikapulver och grönmjöl alltså.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #51 skrivet: 16 feb-13 kl 18:50 »
Mitt knep för att få gulare gula på vintern, är fri tillgång på morötter och majs, utöver det vanliga fodret. Nyttigt och naturligt! Gulorna blir riktigt gula, med dragning mot gul-orange!

Ger du dem råa morötter ?
« Senast ändrad: 22 sep-13 kl 11:18 av Sirpa »

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 16 feb-13 kl 19:01 »
Kan man inte grodda havre som man gör till katter i en kruka och ge som "vintergrönt"? det tänkte jag prova funderar på att ge ällingarna det som grässubtitut nu när det inte växer ngt än, måste ju vara godare än torkad lucern ???

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 16 feb-13 kl 19:20 »

Jag minns att murarns pojke hade höns, och han påstod att det blev färgstarkare gula när hönsen åt rödbetor!

bokeliden

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 16 feb-13 kl 19:48 »
jag ger kokt majs, smaskigt säger hönsen, jag groddar ärtor o vete, och en plåt med lite jord o vete, jag försöker hitta på lite allt möjligt så de får i sig lite grönt... när veten gror blir det som en matta med rötter o vetegräs. hönsen älskar det!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Nice

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 17 feb-13 kl 20:31 »
Jag sår havre i ett tråg, det enda problemet är att det bara tar 5 minuter innan det är slut,jättepoppis alltså. Dom får även rårivna morötter (hela vägrar dom att äta) men gulorna är ganska bleka ändå. Jag fick tips om lucernpellets,köpte en säck men det är nobben, är det för stora pellets tro?eller är dom bara bortskämda?  ???
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 18 feb-13 kl 08:45 »
Pelletsen är nog för stor, mina får hackad lusern, och det är mycket populärt. Innehåller en hel del nyttiga proteiner också. Man ska helst försöka hitta lusern utan melass/socker. Tillverkarna envisas med att tillsätta sådant, helt i onödan, och ju fler som klagar, desto större chans att de ändrar receptet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 18 feb-13 kl 09:06 »
Det är väl inga tillsatser i luzernpellets?  Har lite svårt att se att nån frivilligt skulle fördyra en redan dyr produkt.

Jag jobbade i en luzernfabrik på 80-talet. Där körde man in hackad grönmassa, körde den genom en oljeeldad tork som drog 150 liter olja i timmen ( ja, det var 80-tal ) och torkade det till mjöl som sen pressades till pellets. Vi tillsatte absolut ingenting utom lite vatten i pressen.
Men tiderna kanske har förändrats.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #58 skrivet: 18 feb-13 kl 09:20 »
Eftersom lusernpellets främst är avsett för hästar är det väldigt vanligt att det är melass i, dels för att göra det extra smakligt för hästen, dels för att det tydligen gör att pelletsen håller ihop bättre. Av någon anledning har många fabrikat melass även i den hackade lusernen.

Detta diskuteras av och till på kanintavlan, där många vill fodra med lusern, men kaniner ju är känsliga för socker, så det är ett problem.

Hassehopp

• Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
« Svar #59 skrivet: 18 feb-13 kl 18:50 »
Hallo.

Vi ger ju som sagt hackad lusern mix som innehåller melass.
Vi gav ren lusern innan men det va inte lika gött tyckte hönsen och vad jag vet så är höns inte känsliga för det lilla sockret melassen tillför.
Då iallafall våra höns hellre äter lusern mix så ser jag inte många nackdelar (om ens några) med att ge dem det.
Dyrare blir det inte då Lusernbalarna kostar lika mycket, kanske skiljer en tia...

Var jag än läser nånstans så ratar i princip alla höns Pelletsen, varför inte ge dem hackad strå??

Ha de!!

/Hans J
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 3 användare
Stengrim, skogskälla, mwallon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser