Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hastigt påkommen nyanläggning.  (läst 4459 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Hastigt påkommen nyanläggning.
« skrivet: 20 apr-10 kl 12:16 »
Har en plätt som varit grönsaksland för kanske 30 år sedan med tjock vildvuxen grästorva på. Vad anser ni vara smidigaste sättet att återuppliva landet igen?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Hastigt påkommen nyanläggning.
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 14:15 »
Du vill odla på plätten i år antar jag?

Antingen täcker du med ett tjockt lager tidningar och lägger sedan ett jättetjockt lager organiskt material ovanpå, t.ex. löv, halm gräsklipp, köpejord etc. Blir inte världsbäst i år, men fint till nästa år. Funkar inte inte så bra till t.ex. morötter.

Annars gräver du helt enkelt bort grästorvan och blandar i brunnen gödsel el kompost i jorden. Detta alternativ är nog nästan bäst till att odla i i år tror jag.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 15:39 »
Ja, igår helst  ;)

Hm, gödsel har jag gott om. Och kompost, Och tidningar. Det ser ju ut som en tanke.....

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 15:46 »
Fräsa, fräsa, fräsa och ev. fräsa en gång till.

Sen efter det så krattar du bort eventuellt gräs och annat som du inte vill ha där, och sen kan du plantera.

Gödsla också lite, och så får du rensa lite ogräs emellanåt. :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 20 apr-10 kl 17:51 »
Vi har också gjort så, grävt upp ytlagret på en förvuxen gräsmatta och gjort potatisland av det, funkade skitbra.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #5 skrivet: 20 apr-10 kl 18:15 »
Vi har gjort samma sak! Tyvärr brukar det finnas helt sjukt vidriga larver i gammal gräsmattejord (vita tjocka som dock hönsen älskar) men dom syns rätt bra när man vänder jorden.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 apr-10 kl 18:37 »
Vi har gjort samma sak! Tyvärr brukar det finnas helt sjukt vidriga larver i gammal gräsmattejord (vita tjocka som dock hönsen älskar) men dom syns rätt bra när man vänder jorden.

Varför är det 'tyvärr'?  ???
*oinsatt stadsunge*

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 20 apr-10 kl 18:48 »
De kanske äter grönsaker? Det gör åtminstone knäpparlarverna (orange, 15mm långa) som brukar finnas i landet de första åren om där varit gräsmatta innan.

Gräva bort torven och fylla i med kompost och gödsel hade jag gjort. Helst också skakat jorden ur torvorna men det är väl frågan om man orkar...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 20 apr-10 kl 18:55 »
Om man har bråttom gräver man bort grästorven och vänder ner kompost och gödsel och vad man har av snabbt nerbrytbart organiskt material.

Grästorven lägger man upp och ner i en hög för att komposteras till nästa år. Täck gärna med löv, gräsklipp eller markduk så att gräset inte växer vidare. Sedan återför man den året därpå, eller så lägger man den från början i en limpa som blir en upphöjd bädd nästa år. Då behöver man ju bara flytta på gräset en gång. Funkar utmärkt om man bara orkar gräva upp halva landet, då gräver man i 120 cm breda remsor, gör en gång av valfri bredd, 40-100 cm beroende på plats och om man vill komma fram med skottkärra och annat, och sedan lägger man grästroven uppochner på nästa 120 cm, ny gång osv.

Tänk på att det kan gå åt ganska mycket organiskt material, beroende på hur tjockt matjordslagret är.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #9 skrivet: 21 apr-10 kl 18:01 »
Varför är det 'tyvärr'?  ???
*oinsatt stadsunge*

För att jag är så sjukt rädd för larver och maskar  :-[ :-[ :-[ *ryser*
Ett under att jag vågar påta i jorden hemma överhuvudtaget...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 apr-10 kl 18:51 »
Jag gjorde samma sak för två år sedan...... och bråttom hade jag oxå e klart....... Jag plöjde och sedan fräste jag med jordfräsen ett par tre varv..... efter det blandade jag i hästgödsel, 0/18,  blodmjöl, och benmjöl. Efter ett tag kalkade jag..... 4veckor eller nåt.

Jag har haft och har en hel del rotogräs...... men jag ser inte det som något större problem. I år tänkte jag bli bättre på att täckodla ;)

Lycka till :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 21 apr-10 kl 19:50 »
När man är så här sent ute skulle jag fräsa. Jag skulle i första hand fräsa ganska grovt och sen sätta potatis samt kanske plantor av t ex pumpa eller grönkål. Mer näringskrävande växter kan behöva gödsel. Potatis kan nog leva på vad som efterhand frigörs ur den (delvis) sönderfrästa grästorven. På en del av ytan skulle jag kanske försöka så (om jag hade tid samt saknade bättre plats att så på). Jag skulle då troligen kratta bort grästorven (till komposthög med den eller gör små odlingskullar av den att sätta pumpa i), sprida kompost och göra iordning marken till sådd med lämplig ytterligare bearbetning. Komplettering med täckning kan tänkas efter att man sått eller satt.

PS. Innan jag fräser skulle jag förstås slå gräset kort och räfsa undan det. Det kan ge en del täckmaterial.
« Senast ändrad: 21 apr-10 kl 19:54 av Anders Skarlind »

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 22 apr-10 kl 09:19 »
Gräv bort grästorvorna! Det arbetet lönar sig. Läs ieenilorac:s beskrivning nedan.

Fräser du så vispar du bara runt rötter och elände.

Tänk på att det ta något eller några år innan du får ett bra trädgårdsland även om det går att odla direkt. Räkna inte med dunderskördar dock!  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 22 apr-10 kl 14:22 »
Fräser du så vispar du bara runt rötter och elände.

Det beror på vad slags fräs man har. De flesta s k jordfräsar för hobbybruk borde egentligen kallas motorhackor. Det du säger stämmer nog delvis för såna, dock beroende på hur man jobbar med dem.
En riktig jordfräs (självgående eller traktordriven) har fräsvals som är monterad bakom drivhjulen/bärhjulen. Fräsvalsen jobbar inom en skyddskåpa. Allt detta gör att den jobbar jämnare och bättre (åtminstone om den är tillräckligt kraftig för jobbet).
En motorhacka har bara en hjulaxel, d.v.s. fräsvalsen. Den bärs alltså upp av fräsvalsen (av fräsarna). Den har en tendens att hoppa ovanpå, vilket måste bemästras.

En förutsättning för att snabb anläggning med fräsning ska vara ett bra alternativ är att det i huvudsak handlar om en gräsvall. Är det mest rotogräs så får man tänka annorlunda. Då finns flera metoder, men det är bäst att ta detta år på sig att förbereda landet inför nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
fall, vattukvinnan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser