Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utrotningshotade kaninraser  (läst 5439 gånger)

dodder

• Västergötland
utrotningshotade kaninraser
« skrivet: 02 apr-10 kl 22:57 »
hej
vilka fler kaninraser än gotland och mellerudskaniner finns det?
mvh lotta
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: utrotningshotade kaninraser
« Svar #1 skrivet: 02 apr-10 kl 23:23 »
Hej!

Det finns ett fåtal på kontinenten.. Meißner Widder och Belgisk Skäggkanin.
Kolla rasbeskrivningar på Vieh-eV.de

MVH

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

dodder

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-10 kl 00:15 »
men i sverige?
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #3 skrivet: 03 apr-10 kl 00:25 »
Svensk Päls, Örestad och Orange.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 03 apr-10 kl 08:47 »
Örestad är såvitt jag vet redan borta. Orange är ändrad från ursrpunget men kan nog ändå behöva hjälp. Svensk päls är mer unik!
Kaninuppfödare och pelargontant.

dodder

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 apr-10 kl 09:31 »
tror ni det skulle finnas intresse för folk att köpa svensk päls?
uppfödning i mkt liten skala...
men när man tittar på tex kaninannonser på blocket o dyl så skänker man bort kaniner, verkar vara svårt att sälja....
skulle vara intr av att ha till husbehov och skinnen också....MEN hur skall JAG klara av att slakta!? det går bara inte.....äta går fint bara jag slipper att döda å flå..
vad kostar det att lämna bort för slakt? vi pratar ju bara några stycken då... svårt att få bra pris då?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 03 apr-10 kl 09:58 »
Orangerna är vi några som har tagit tag i nu men flera uppfödare behövs där. Tyvärr är det fortfarande lite dåligt med avelsdjur men under hösten och nästa år kommer det att finnas djur att tillgå. Det frågas om djur nu så det finns ett litet sug efter dem.

Prata med nån kaninuppfödare i din närhet om den kan hjälpa dig med slakten. Ni kanske kan göra arbetsbyten eller nåt. Brukar kunna lösa sig.

mariamawa

• Är ålänning, men vistas mycket i Dalsland och Gtbg
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 03 apr-10 kl 10:15 »
Orange kaniner? Var finns det information om dem, och bilder?

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 03 apr-10 kl 12:35 »
För renrasig avel och försäljning är det KAF som gäller, inte Blocket. Ställer man ut sina djur finner man intresserade bland nya kaninfolk och andra uppfödare.

Lite info finns om Orange på Kanin-Net. Men inga bilder.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 03 apr-10 kl 13:08 »
Det finns lite bilder att se om man googlar. Kan tyvärr inte sätta in bilder här av nån anledning. Men det är en orange i min avatar, fast bilden är lite för mörk. En orange har ungefär samma färg som ett apelsinskal. De ska väga mellan 2,51 och 3.2 kg.

dodder

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 apr-10 kl 19:53 »
finns det andra attraktiva raser som är lättsålda? inte nödvändigtvis utrotningshotade då....
gärna lugna i temperament..

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 03 apr-10 kl 20:23 »
Kolla köpesannonser på olika kaninforum så får du nog ett litet hum om vilka som är populärast.

staffan.r

• Småland
« Svar #12 skrivet: 04 apr-10 kl 00:09 »
Rekomenderade stora raser St,silver  Blå wiener Vit wiener Fransk wädur  NZ red  NZ  white.
SMÅ RASER.Holländare  White  Alaska  Vit lant Lilla chinchla.
Uppfödaruppgifter finns på Sverigeskaninavelsföreningarsrikförbund.
Den inhemska Isabellan är också en vacker ras,med god vikt.
« Senast ändrad: 05 apr-10 kl 22:23 av staffan.r »

dodder

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 apr-10 kl 07:48 »
tack alla för svaren!
en fråga till då..........
kan man odla hö och halm själv? har två små "ängsytor" ...
Tänkte att till liten skala kunde det vara kul att försöka, men vet verkligen inte vad man skall tänka på... fröer?
vad exakt är hö? halm?(vet att det är typ stjälkar,grövre,men av vad?)
gör det att ta det som växer där nu? gräs,ogräs,sly,hallon,nässlor och torka?
annars hur mycket ca kostar  bal med hö, halm?
och hur många kg är det i en bal?
hur mkt äter en kanin per månad?
jisses vad med frågor men har svårt att hitta info på nätet om just detta

mariamawa

• Är ålänning, men vistas mycket i Dalsland och Gtbg
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 04 apr-10 kl 08:25 »
när man googlar på orange kanin kommer mest bara leksaker, men några linkar har jag lyckats hitta;

http://kallebrokanin.djurmix.se/#home

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN86-5/ODN86-5I.HTM

http://www.majakanin.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 apr-10 kl 10:03 »
gör det att ta det som växer där nu? gräs,ogräs,sly,hallon,nässlor och torka?

Ja, kaninerna kommer att uppskatta variationen. Slå med lie, torka på slag eller hässja, kör in när det är torrt. Det tar stor plats.

dodder

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 04 apr-10 kl 11:39 »
ja men perfekt!!
det finns inget som är giftigt för kanin?
vet ju inte exakt vilka växter jag får med....

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 04 apr-10 kl 12:49 »
En smart kanin äter inte vad som är giftig om den har tillräcklig med mat.

Verkar som om du skulle läser lite böcker om kaniner, deras mat , andra behov och physiologi innan du ger dig pa utrotningshotade arter. Kanske bättre att lära sig kaniner med mindre sarbara raser?

Hälsar

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

dodder

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 apr-10 kl 17:55 »
men jag håller ju på och lär mig för fullt!!!!!
det e ju därför jag frågar massor, är i planeringsstadiet just nu....
är tacksam för alla hjälpsamma svar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 06 apr-10 kl 13:01 »
En liten äng lär inte räcka till det foder som behövs över vintern. Om man köper hö så är det enligt mina erfarenheter bäst att sätta upp lappar på affären eller kolla på blocket. Då hittar man dom bästa odlarna tycker jag.
Jag betalar 2,50 kr per kilo för mitt hö som jag köper av en lokal bonde. Han pressar småbalar på ca 18 kilo styck, vilket för mig är gränsen för vad som är hanterbart. Småbalar kan väga allt från 10 kilo till 35 kilo styck, det beror helt och hållet på vilken press just den bonden har.

Halm är det strå som blir kvar efter man skördar säd (korn/vete/havre), och det blir kanske lite svårt för dig att fixa på egen hand om du inte har maskiner till det. Men det brukar också gå att köpa i småbalar, om man har lite tur...  ;) Annars är det ofta storbal som gäller för halm, och då ligger dom på 200-300 kilo. Pris på halm varierar kraftigt beroende på var man bor. På vissa ställen kastar bönderna nästan halmen efter en, och på andra ställen får man betala dyrt för den. Men den ska i alla fall inte vara dyrare än höet.  ;)

Jag tycker att svensk päls låter som ett roligt projekt som nog inte skulle vara dig alltför övermäktigt trots att du är nybörjare. Dom uppfödare du köper avelsdjuren av kommer garanterat att hjälpa dig med alla frågor om rasen och avel som du kan tänkas ha. Det behövs verkligen fler uppfödare på den!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare
KJE, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser