Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammningen startar inte  (läst 3613 gånger)

moppe

  • Inlägg: 180
Lammningen startar inte
« skrivet: 15 mar-10 kl 20:23 »
Har en tacka som har dragit sig undan i ett par dagar nu och idag så har hon flåsat mycket, svullnat upp och är röd bak och släppt på mer mjölk. Vid lunch var hon inte särskilt intresserad av mat och en timme senare började hon vandra omkring, krafsa, lägga sig, resa sig och om igen. Detta pågick i ca 4-5 timmar. Sen har hon bara varit trött, flåsig och lite nervös.
Hur länge kan de gå omkring så här. Jag trodde att det bara var någon timme och sen satte allt igång.  ???

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Lammningen startar inte
« Svar #1 skrivet: 15 mar-10 kl 20:36 »
Vissa är luriga och bäddar, flåsar och krafsar i omgångar i flera dar innan de till slut lammar, andra visar inte någonting och plötsligt har de bara fått lamm ändå... det du kan vara observant på är ifall det kommer ut en hinnblåsa eller fostervatten! När vattnet gått kan man inte vänta så länge innan man måste gå in och känna efter hur lammet ligger, om det inte börjar visa sig i könsöppningen..

MVH
Pigan

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Lammningen startar inte
« Svar #2 skrivet: 15 mar-10 kl 20:37 »
Ge tackan energidryck i form av energibalans eller vatten med dextropur. Är hon mycket illa däran så tvinga i henne kalciumpasta för då har hon kanske drabbats av akut kalkbrist. Kan vara så att lammet ligger fwl oxå & inte kommer ut. Kontakta någon nära som vet & kan hjälpa & bedömma.
Lycka till & hoppas hon orkar igenom förlossningen.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Lammningen startar inte
« Svar #3 skrivet: 15 mar-10 kl 20:43 »
Tack för svaren. Hon känns inte akut trött ännu, men vem skulle inte bli trött efter att haft ont i många timmar. För det syns att hon har typ förvärkar. Hon ställer sig ofta med bakbenen lite isär och svansen utåt. Det syns däremot inte någon fostervattenblåsa. Har henne på tvn så jag har ju koll på henne utan att störa :) Just nu verkar hon faktiskt riktigt berörd av något så jag ska avvakta några minuter och gå och kolla henne på närmare håll.

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Lammningen startar inte
« Svar #4 skrivet: 15 mar-10 kl 21:37 »
Nu ploppade visst första ut :D

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Lammningen startar inte
« Svar #5 skrivet: 15 mar-10 kl 21:50 »
Ge tackan energidryck i form av energibalans eller vatten med dextropur.

Just detta har jag lärt mig, här på alternativ, inte ska ge någon effekt alls... Funkar bara på små lamm.


Skönt i alla fall att det kom en nu! Grattis!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Lammningen startar inte
« Svar #6 skrivet: 15 mar-10 kl 22:59 »
Det kom tre stycken sammanlagt men tyvärr så var nr två dödfödd. Kan ha varit det som gjorde att det tog tid kanske. De andra två var aldeles gulgröna också. Känns som att allt inte stod rätt till men nu diar i alla fall en så det ser ju bra ut så här långt. Ska snart gå och hjälpa den andra att dia också om hon inte får till det snart. Hon har snart lagt en timme på att dia vid bogen och det gör ju ingen nytta :)

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Lammningen startar inte
« Svar #7 skrivet: 16 mar-10 kl 07:24 »
Just detta har jag lärt mig, här på alternativ, inte ska ge någon effekt alls... Funkar bara på små lamm.

Jag antar att det var vatten med dextropur du syftade på? Det ger ingen effekt på en idisslare, men energibalans som också nämndes är till största delen propylenglykol och har blodsockerhöjande effekt på en tacka.

MVH
Pigan

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Lammningen startar inte
« Svar #8 skrivet: 16 mar-10 kl 07:28 »
Grattis till lamningen! synd att ett lamm var dött, men tur att tackan och de andra lammen verkar må bra  :)

MVH
Pigan

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Lammningen startar inte
« Svar #9 skrivet: 16 mar-10 kl 19:41 »
Det måste vara perfekt att ha tv-övervakning då behöver man ju inte störa så mycket och ändå ha full koll. Hur har det gått ? Mår de bra?
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Lammningen startar inte
« Svar #10 skrivet: 16 mar-10 kl 20:23 »
Ja de mår jättebra.
Övervakningskameran är min bästa vän vid lammning och fölning. Kan man sitta inne och titta hela dagarna och slå på den några gånger/natt utan att stiga ur sängen ;D

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Lammningen startar inte
« Svar #11 skrivet: 16 mar-10 kl 23:29 »
Håller med - övervakningskamera är guld värt!!!!!!1
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Lammningen startar inte
« Svar #12 skrivet: 17 mar-10 kl 20:27 »
Hmm...blir köpsugen...  ::)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Lammningen startar inte
« Svar #13 skrivet: 17 mar-10 kl 21:33 »
För det syns att hon har typ förvärkar. Hon ställer sig ofta med bakbenen lite isär och svansen utåt. Det syns däremot inte någon fostervattenblåsa.
När en tacka inte kommer igång riktigt med lamningen och har just ovanstående beskrivna symptom så tvekar jag aldrig utan känner efter direkt! I nästan samtliga fall ligger lammen fel på ett eller annat sätt. Ibland kan tackan klara ut det ändå men ibland till ett högt pris så jag chansar inte. Hellre känna efter och störa tackan lite än att det frestar på henne och att lammen kanske dör.
De flesta tackor med normala modersintinkter är inte så lättstörda när lamningen väl är igång.

För bara några veckor sedan hörde jag av en mycket rutinerad lammproducent att när de kommer ut gul/bruna så är det ofta att de har missfärgats av att tarmbecket har gått pga svår lamning och att man då skulle vara alert på att hjälpa till. Jag har aldrig reflekterat över att det kunde vara så men det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Lammningen startar inte
« Svar #14 skrivet: 18 mar-10 kl 11:49 »
De flesta tackor med normala modersintinkter är inte så lättstörda när lamningen väl är igång.

... när de kommer ut gul/bruna så är det ofta att de har missfärgats av att tarmbecket har gått pga svår lamning och att man då skulle vara alert på att hjälpa till.

Lamningen fortsätter välhur som helst, eller ???

När tarmbecket har gått under/innan förlossningen kan ju vi människor bli känsliga om vi svalt det förorenade fostervattnet. Det borde vara samma för djur.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

 

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Lammningen startar inte
« Svar #15 skrivet: 18 mar-10 kl 12:40 »
Har också tänkt tanken med tarmbäckenet. Det kan ju hända oss också om det är en långdragen förlossning som stressar barnet. Lammen blir troligen också stressade.
Nu börjar nästa problem. Efterbörden har inte kommit ut. Tackan mår bra och äter bra och har inte feber så vet tyckte att vi kunde avvakte lite. Ska ringa i morgon bitti igen och prata med dem om inte efterbörden kommit ut än. Risken finns ju att det finns ytterligare ett dött foster kvar.
De två lamm som kom ut levande mår i alla fall jättebra och studsar runt som små vita bollar :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser