Jag tycker också Skånsk Blomme.
De kommer i en uppsjö av färger.. mer eller mindre prickiga.. vissa i jämnare hela fält över kroppen.. svart, rött, brunt, vitt, blått och allt där imellan

Vissa har hätta och andra har det inte.
Tupparna är kanonfina med sin ståtliga hållning och sina stjärtfjädrar. Duktiga på att uppvakta sina hönor

De uppnåt rätt fort en bra vikt om man vill slakta för kött.
Av alla mina sorter är det blomme som har värp bäst hela vintern tillsammans med mina värphöns. De har nog itne haft något uppehåll alls när jag tänker efter, inte ens då det var sådär ruskigt kallt.
Äggen är stora och fina. Vissa lägger näst intill vita ägg, andra ljust cremfärgade eller beige.
Trevliga djur också, de flyger inte upp i matbyttan när man kommer in med mat till dom, vilket vissa andra sorter gärna gör (framförallt ungdjur). Samtidigt flaxar de inte heller iväg när man kommer in. Kanske ine alla som kommer fram och pickar på stövlarna, men det är heller ingen vild jakt i hönsgården om man behöver fång in dem. De är alldeles lagom tycker jag

Har bilder men tyvärr funkar det inte för mig att lägga upp bilder här på alternativ.
MVH Linda