Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på höns  (läst 8894 gånger)

7331

• Uppland
Nybörjare på höns
« skrivet: 01 mar-10 kl 15:54 »
Hej, jag är sugen på att skaffa höns och söker därför information, men det mesta riktar sig till folk som äter kött. Jag skulle vilja ha några trevliga höns på tomten, få lite ägg att äta av med gott samvete. Jag vill inte behöva slakta utan bara avliva vid ålder och sjukdom. Är det inte möjligt?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nybörjare på höns
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 15:57 »
Hej, jag är sugen på att skaffa höns och söker därför information, men det mesta riktar sig till folk som äter kött. Jag skulle vilja ha några trevliga höns på tomten, få lite ägg att äta av med gott samvete. Jag vill inte behöva slakta utan bara avliva vid ålder och sjukdom. Är det inte möjligt?

visst är det möjligt!! finns massvis med fina raser... läs i hönstrådarna där finns mycket info ;D...
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 15:57 »

Kan rekomendera dig om att läsa http://birdhouse.dinstudio.se/empty_7.html och även http://www.lantsidan.dinstudio.se =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

7331

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 19:19 »
Tack för era svar. Jag har försökt läsa en hel del och har även köpt boken Höns. Men det är ibland lite svårt att förstå i praktiken hur det går till.  :P Skall jag välja en ras som inte är så ruvningsbenägen? Eller är det bara att man äter alla ägg innan de blir fler? Jag skulle vilja ha en robust, trevlig ras som klarar vårt klimat bra. Har varit inne lite på hedemorahöns, men vet inte om det är fel sort för mig...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 19:25 »
hedemora höns kan fungera bra för dig... vill de ruva så låt de ligga på 2-3ägg bara så blir det inte så många kycklingar att ta hand om... höns blir du lätt av med... skänker du tupparna till nån som slaktar är det lätt att bli av med de också... 
Fjäderfän och kaniner

7331

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 19:35 »
Tack!  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 20:12 »
Alla raser passar ju till dina behov .
Men vill du ha ägg regelbundet så ta en ras som inte är ruvvillig .
Det är inte så kul att ha höns som ligger halva sommaren o inte ger ett enda ägg faktiskt .
Varför inte ta en av varje höna ?
En som är ruvvillig tex kockin en som är söt tex silkes o en som lägger kul ägg tex isbar .
Om du då nångång vill ha en kyckling så kan du ju köpa avelsägg o lägga under den ruvvilliga hönan o dom andra två värper vidare.
Annars måste du ju ha egen tupp.
Dvärgtupp kan du få av mej om du vill ha :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

7331

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-10 kl 21:06 »
Tack för trevligt svar! Jag trodde att hönsen ville ha en tupp för att trivas bäst, så jag hade tänkt mig en sådan också....  ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-10 kl 22:39 »
Jag hade inte nån tupp under ett år o det funkade utan problem , en av hönorna tar på sej rollen som ledare ist .

Hojta om du vill ha en liten söt tupp  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

7331

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-10 kl 10:34 »
Tack! Jag måste bara fixa hönshuset först, hehe!  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-10 kl 17:27 »
Det e väl snabbt gjort ! ::)
Höns är inte kräsna ..väggar tak o dörr + strö mat o vatten ,,sittpinnar o reden kan man lösa lätt ( stege mot en vägg och en kartong i hörnet )  ;D

7331

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 02 mar-10 kl 17:50 »
Hehe, snabba puckar är det som gäller. Undrar vad han skulle säga när jag inte har några höns?  ??? Jag är ju som bäst uppe i att leta efter vilken/vilka raser jag skall ha.  :P Tycker att hedemora är grymt fina, men kanske lite för ruvningsbenägen. Har nu blivit rekommenderad, dv kochin, brahma, isbar, lohman och silkes...(kanske någon till?) Tycker att blommehöna, vorwek, åsbohöna och öländs dvärg är fina också. Vad gäller utseende skulle man ju kunna ha hur många tuppar som helst. De är ju så magnifika, men nu var det ju höns jag skulle ha... ::) Din lilla tupp är så himla söt med lång stjärt och vacker färg. Hur är den till sättet?

Skall man tänka på något särskilt vad gäller tuppen/arna? Vill ju gärna att även de är trevliga eftersom de skall gå lösa på tomten. Men du sa ju å andra sidan att man inte behövde någon tupp...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 02 mar-10 kl 18:22 »
Hehe, snabba puckar är det som gäller. Undrar vad han skulle säga när jag inte har några höns?  ??? Jag är ju som bäst uppe i att leta efter vilken/vilka raser jag skall ha.  :P Tycker att hedemora är grymt fina, men kanske lite för ruvningsbenägen. Har nu blivit rekommenderad, dv kochin, brahma, isbar, lohman och silkes...(kanske någon till?)

Öhm dv kochin och silkes är dubbelt så mkt ruvningsbenägna som hedemora.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

7331

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-10 kl 18:39 »
Intressant! Då kanske det blir hedemora i alla fall.  :D

Prosit

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 02 mar-10 kl 19:09 »
Tänk på att om du har höns och tupp så blir det fler! ;) Det är inte alltid så lätt att bli av med tupparna. Det kanske beror på var du bor men här i stockholm så har det inte varit särskillt lätt.  För min del är enda möjligheten att nacka tuppar - annars hade jag fått för fullt men jag har ju begränsad plats. Jag tycker det går bra att ha höns utan tupp. Jag tycker du ska ha en riktigt ruvobenägen ras, Är Brahma det kanske? ???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

7331

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 02 mar-10 kl 19:56 »
Oki, jag ser att du har intressanta raser: Åsbo och hedemora. Har du tupp nu? Om man inte har tupp spelar det väl ingen roll om de ruvar?  ???

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 02 mar-10 kl 20:17 »
En höna som ruvar på obefruktade ägg går ju inte upp efter 3 veckor med sina kycklingar och kan bli liggande väsligt länge. De blir magra om de får ligga länge. Så ska man ha höns utan tupp är det bra om man väljer en ras som knappt har nån ruvinstinkt.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #17 skrivet: 02 mar-10 kl 20:19 »
Oki, jag ser att du har intressanta raser: Åsbo och hedemora. Har du tupp nu? Om man inte har tupp spelar det väl ingen roll om de ruvar?  ???

åsbo, hedemora, dvKochin och dv silkes tillhör de raser man vill ha om man ska ha ruvhönor  ::)    Men raser som är fina men inte så ruvningsvilliga är ju som du skrev innan Lohman, Leghorn.......................och blommehöns................................................hmm.....................en skitsnygg med som typ aldrig ruvar...appenzellerspätshättad..... ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Prosit

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 02 mar-10 kl 20:36 »
Jag tycker synd om dem om de ruvar på tomma ägg så då köper jag befruktade ägg och så har jag tupp snart igen. Just nu har jag ingen tupp - nackade två förra helgen - så nu är det äntligen lugn och ro i hönshuset. 8) Till sommaren flyttar jag till landet och då köper jag en snäll och mogen tupp som kan vakta mina hönor!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

7331

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 02 mar-10 kl 20:43 »
Oki, det är många bud!  Lohman, Leghorn, blommehöns, appenzellerspätshättad hur ör de? Har hört att de sistnämnda är lite flaxiga. Jag vill ha lugna, stabila och sociala höns.

Jag håller med att det låter taskigt att låta dem ruva utan att det blir något.  :'( Jag vill att mina höns är glada höns!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser