Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73830 gånger)

Humle

• Västerbotten
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #100 skrivet: 24 apr-10 kl 12:33 »
Jo jag tror det går bra med att värma upp linoljan och tjäran istället för att ha i terpentin. Jag brukar värma rå linolja i kokande vattenbad innan jag oljar in trägrejer, inbillar mig att det tränger in bättre. Säkert med vattenbad då man inte riskerar att oljan exploderar...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tapio

• Västergötland
« Svar #101 skrivet: 24 apr-10 kl 17:44 »
Halaj!
Min uppfattning om saken:
Rå linolja. Små molekyler. Tränger in bra utan hjälpmedel.
Kokt linolja. Bra att blanda med terpentin som är lättflyktig som tränger in i trät och förhoppningsvis drar med sig linoljan.
Tjära. Ähh, jag vet inte. Jag tycker att det mest lägger sig som en hinna på ytan hur man än gör. Men att värma upp den gör jättegott för viskositeten, så det gör jag om jag skall tjära något. Åtminstone drar tjäran då in i träsprickor mycket bättre.

//T

johena

• Dalarna
« Svar #102 skrivet: 24 apr-10 kl 22:19 »
förstör man inte den råa linoljans goda egenskaper vid uppvärmning? har aldrig hört talas om att den skulle tränga in bättre vid uppvärmning, det gör den ju så bra ändå.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #103 skrivet: 25 apr-10 kl 15:24 »
Har sågat till taköverhänget på gavlarna. Det var en vådlig affär pga fruktansvärt dåliga ställningar. Ramlade en gång då regeln jag stod på gick i två bitar men jag fastnade på två andra med benen på varsin sida. Som tur var tog det på rumpan och inte i skrevet. Måste sett fruktansvärt roligt ut! Synd att ingen såg det hela. Roligast hade ju varit om någon filmat :D

Är fruktansvärt opepp idag. Tänkte ta hit sprutapparaten men skjuter på det ett tag och tar tag i annat istället. Det är bara en sån där dag helt enkelt... Bläääää säger jag bara!
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

pelleplutt

• Uppland
« Svar #104 skrivet: 27 apr-10 kl 13:10 »
har nu sträckläst tråden.

Klart häftigt projekt. 8)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #105 skrivet: 27 apr-10 kl 14:09 »
Här kommer bilder på några balla vagnar  ;D Det finns ju hur mkt som helst om man söker på Gipzy Caravan.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #106 skrivet: 27 apr-10 kl 20:16 »
Vagnarna är ju grymt fina men min blir nog inte riktigt så :P

Har spikat upp lite av väggarna ikväll men mest blev det till att stå och fundera ut hur jag ska göra på smidigast sätt och hur jag ska göra med isoleringen och så. Ska sammanställa allt jag borde gjort annorlunda i ett avslutande inlägg när vagnen är klar tänkte jag så att man kan lära sig av mina misstag samt för att jag ska bygga en vagn till i framtiden :)

Har inte så mycket ork för vi håller på med vedhantering hela dagarna men imorgon är det JAK-skola och även torsdag. Fredag tar jag ledigt och stannar hemma och bygger :)
Kommer behöva spruta golvet först och sen spika på råspont som golv. Sen kan jag bygga vidare på väggarna. Kommer bygga upp en halvmeter och sen spruta/hälla ner isoleringen. Sen bygga lite till osv osv...

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #107 skrivet: 27 apr-10 kl 20:20 »
Glömde skriva att jag har hittat ett litet fönster som jag ska sätta ovanför dörren. Ungefär 50+50cm. Ska nog sätta det "snett" tror jag men jag är inte säker. Vad tycker ni?
//Snickarn

Sjaunja

• -
« Svar #108 skrivet: 27 apr-10 kl 22:33 »
Japp! Snett.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #109 skrivet: 27 apr-10 kl 23:33 »
Vad lustigt. Jag läste hela tråden, trots att jag är så långt från husvagnsmänniska man kan vara, lite för trött för att göra någon direkt nytta, men jag blev väldigt intresserad av projektet ändå. Inte för att jag skulle vilja bo i en husvagn själv, jag tycker om stooooora hus, men det skulle vara roligt att bygga en!

Och jag älskar färgförslaget du fick med tjära+linolja och gröna detaljer, precis så såg min lekstuga ut hemma hos mamma och pappa. Där tillbringade jag stora delar av min barndom, sov där hela somrarna... blir lite nostalgisk.

(fast rött (vinrött) eller blått (rätt mörkt) låter också snyggt på detaljer)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #110 skrivet: 28 apr-10 kl 08:42 »
Lite vagns/ livsinspiration tills du är klar och ska börja bo i vagnen...Inte en trävagn dock, men livsstilen är nog lika..

http://klas.holmlund.nu/tesh/0~index.html

red

• Bohuslän
« Svar #111 skrivet: 28 apr-10 kl 09:07 »
Lite vagns/ livsinspiration tills du är klar och ska börja bo i vagnen...Inte en trävagn dock, men livsstilen är nog lika..

http://klas.holmlund.nu/tesh/0~index.html

Påminner mig om "världens minsta husbil"..  ;D

kleinstes Wohnmobil der Welt
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

eva f

• Ångermanland
« Svar #112 skrivet: 28 apr-10 kl 09:17 »
Bara SÅ häftigt! Jag bodde i en husvagn här hemma på gården under sommrarna så länge det gick. helt underbart. Men det var ju bara en vanlig husvagn som jag renoverade. Det ska bli spännande att se slutresultatet. Men vad menade du med att den kommer att stå "olagligt", Har man inte rätt att ha en vagn på den egna gården?

ersam

• -
« Svar #113 skrivet: 28 apr-10 kl 14:54 »
Det är alltid användandet som styr. Har man en husvagn uppställd så kan den kräva bygglov. Och detta oavsett den har hjul eller inte. Men har den hjul kan man ju alltid flytta på den om någon klagar.  :)

pelleplutt

• Uppland
« Svar #114 skrivet: 29 apr-10 kl 12:12 »
dum fråga kanske.

men kommer du kunna få köra på allmän väg med husvagnen?

ersam

• -
« Svar #115 skrivet: 29 apr-10 kl 17:33 »
dum fråga kanske.

men kommer du kunna få köra på allmän väg med husvagnen?

Beror på vem du frågar!  ;)

Jag hade inte frågat bilprovningen eller polisen i allafall!  (:)

johena

• Dalarna
« Svar #116 skrivet: 29 apr-10 kl 22:44 »
det beror väl på huruvida vagnen håller sig inom vissa bestämda mått eller ej. en bra sak att tänka på när man bygger, men jag minns dem ej just nu... denna typ av vagn bör väl räknas som ganska tungt släp dessutom, så då går det ju ej med b-körkort. däremot brukar det gå bra att köra med traktor i 30 km/h.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #117 skrivet: 01 maj-10 kl 00:19 »
Min vagn är inte laglig att köra runt med nej. Känner inte att det behövs. Måste jag flytta den långt sätter jag på en varningstriangel och håller trettio. Skulle jag bli stannad får jag helt enkelt ta böterna :)

Idag har jag hämtat isolersprutarmackapären och fått lite hjälp med att mata isolering medan jag har styrt slangen. Jäklar vad det blåste runt. Var tvungen att täppa till fönstren och dörrhålet för att inte allt skulle hamna på grusvägen :P

Imorgon ska jag köra väggarna så långt jag kan. Tyvärr kommer virket ta slut så det blir inte så mycket. Då får jag istället tid att sätta i fönstren och lägga papp på taket :)

Golvet är klart men tog ingen bild på det så ni får hålla tillgodo med denna bild. Råspont är ju egentligen alldeles för mjukt för att ha som golv men det är billigt och jag tycker det blir fint :)
//Snickarn

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #118 skrivet: 01 maj-10 kl 22:39 »
Råspont funkar faktiskt om man inte har riktigt hårt slitage på golvet. Där man kliver mycket kan man ju ha matta.
I mammas stuga rev jag ut 60-70-tals linoleum och plastmattor så att råsponten kom fram. Slipade lätt och drog på några lager med enkel parkettlack (råkade ha 30l över, har kanske 20 kvar..)
Det var flera år sedan och duger än.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Huggorm

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 01 maj-10 kl 23:22 »
Jag har ännu så länge råspont till golv i stugan, men tanken är att jag skall fixa någon billig parkett så småningom. Råsponten är väldigt mjuk, och går man in med skorna på och har ett gruskorn under sulan trampar man ner det i träet direkt. Sedan blir det väll lätt flisigt också, så man får gå försiktigt i strumplästen så man inte skadar sig. I övrigt funkar det fint som golv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser