Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blandraser/höns  (läst 17903 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
blandraser/höns
« skrivet: 11 feb-10 kl 23:04 »
vilka raser har du/ni korsat när det gäller höns och vilka korsningar har varit lyckade?
bra om man kan vara helt/så gott som säker på vilka olika raser som ingår i blandningen som beskrivs....
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: blandraser/höns
« Svar #1 skrivet: 11 feb-10 kl 23:27 »
Många av mina höns i min blandgrupp är ena riktiga mixisar. :P

Så gott som alla innehåller om vi går tillbaka 14 år i grunden - Bankiva/silke/dv kochin.
Man fick små härdiga höns - (ca 14 år blir de)

Sedan blev det lite lohmann i också, och hedemora... Och araucana... Och faverolle...

De korsningar som har flest olika raser/hybrider i sig är de med - Bankiva/silke/dv kochin/lohmann *brun och vit*/ISA brun/faverolle/hedemora ... Totalt hela 8-9st inblandningar cirkulerar runt i min blandgrupp i vissa individer och det lär bli mer! *har säkert glömt någon med*

Jag älskar verkligen mina blandisar, de har alltid funnits där sedan jag var liten och är något jag aldrig kommer släppa!

Hönorna är: Goda mödrar, lägger bra med ägg, vissa mer som har mer av värphönsegenskaper i sig, men ingen lägger dåligt. De lägger också lääänge, har många hönor som är runt 10-11 år nu, de lägger ägg fortfarande, de brukar sluta när de är runt 12-13 år.

De är väldigt härdiga, sjuka blandisar är fruktansvärt ovanligt! År 2009 har varit det året jag förlorat flest blandisar, och det är av ålderdom. Alla har varit runt 11-12 år gamla som dött under året. En sjuk yngre blandis har jag väll inte sett till på väldigt många år, runt 7-8 år skulle jag tippa på efter marekutbrottet som för övrigt inte var särskilt stort.

Kycklingarnas dödlighet är minimal, förlorade en kyckling i somras på grund utav förgiftning (fodret var dåligt, mögligt kom vi fram till när jag började undersöka). :(
Före denna kyckling var det så fruktansvärt länge sedan vi förlorade en blandkyckling att jag inte ens minns sist... Jag var väll runt 10 år skulle jag tro (8 år tillbaka alltså). När jag började med rashöns blev jag rädd och började tro att det var allvarliga fel på dem när man plötsligt kunde förlora någon kyckling, man var ju van vid att alla kycklingar alltid klarade sig. =/

Tupparna är underbara i tempramentet. Både mot människor, mot varandra och mot hönsen. Har bara haft en endaste aggressiv tupp från blandgruppen, och han tror jag blev hjärnskadad efter att ha fått ett köttsår upphackat i bakskallen av en annan kyckling som vi köpte in från ägg ifrån en annan gård.

Så, jag har bara en massa positivt att säga om mina superkorsningar. ;D
---------------------

Nu har jag korsat dvärg kochin med Isbar, kycklingarna ser ut att bli väldigt fina och rara, mer åt det stora hållet än dvärghållet. Lugna och rara i tempramentet.

Har även två korsningar på G varav en ser jag starkt fram emot av att se vad det blir. Nämligen Sebright korsat med araucana. Eftersom min sebrighttupp inte kan göra någon nytta nu... Behöver en ny... Igen... Så tog nyfikenheten över med att testa inseminera ena hönan med araucanatuppen, för att se om det funkade... Nu har jag några befruktade ägg.  :oHoppas på blåvärpande dvärghöns :-[. Araucanorna lägger inte särskilt stora ägg + att jag har korsat så mycket stort och smått fast den naturliga vägen förut bland att ha allt gå hokospokus i blandgruppen så oroar jag mig långt ifrån att det ska bli några problem med avkommorna.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 feb-10 kl 23:38 »
dina superkorsningar blir inte lätta att återskapa om man skulle vilja det ;D

dv.kochin x isbar låter spännande :)
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 12 feb-10 kl 00:00 »
dina superkorsningar blir inte lätta att återskapa om man skulle vilja det ;D

dv.kochin x isbar låter spännande :)

Hihi, njä, det tar ju sin tid. ;D Har som sagt hållit på i 14 år nu med denna linjeavel i blandgruppen, det är 4 år ifrån hela mitt liv. ;D Och jag tänkte ju inte alls på något speciellt i korsandet. Jag bara släppte in lite sådana hönor, sedan fick de stanna och blanda sig si och så...  ::) De är som jag också redan sagt väldigt speciella för mig och kommer alltid att vara mina små "byrackor". ;)

Kan lägga till att nu går det en brahmatupp och en marantupp i flocken också... Så om de parar sig med en höna som bär på dessa alla gener i sig så har jag vips, nytt blod men fortfarande samma gener som förs vidare från hönans håll sedan 14 år tillbaka... Plus YTTERLIGARE en ras inblandat.  :-[ Har även några isländska vikingahöns i flocken, de fick en avkomma i somras, men han sålde jag, han ärvde lite för mycket av sina mödrars flaxiga och stirriga beteénde vilket inte passar in på mina korsningar.

Bilder på isarbxdv kochinkycklingarna finns inne på kycklingbildtråden. ;D Den blå ser ut att bli riktigt snygg!

Har ägg under höna nu med där det kan bli isbar korsat med appenzeller spetshättad eller ytterligare några dv kochinkorsningar. =) Min Isbar lägger mer turkosa ägg än gröna, så förhoppningsvis blir detta gröna ytterligare mer utspätt med appenzellerns gen för kritvita ägg och det blå tar över mer, medan dv kochinkorsningarna blir nog mer gröna o tonen av äggen då dv kochin har lite färgat skal... Ska bli spännande med båda två, men nästan mest med appenzellern. Är väldigt förtjust i färgglada ägg och blå är min favoritfärg. Drömmer om att försöka få fram höns som lägger så blå ägg som det bara går, inte något grönt i, de ska vara helt blå!! :D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-10 kl 10:40 »
får säga att min sussex -yokohama/sumatra korsnings höna är verkligen lyckad. en bra mamma till sina kycklingar och gott ägg (hon han bara lägga ett innan hon valde och lägga sig att ruva) stor och mysigt och bossen i hönsgården nu när tupparna är borta men endån mycket sällskaplig och nyfiken.
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 12 feb-10 kl 11:44 »
får säga att min sussex -yokohama/sumatra korsnings höna är verkligen lyckad. en bra mamma till sina kycklingar och gott ägg (hon han bara lägga ett innan hon valde och lägga sig att ruva) stor och mysigt och bossen i hönsgården nu när tupparna är borta men endån mycket sällskaplig och nyfiken.

Nu blev jag nyfiken på hur denna höna kan se ut. :D Har du någon bild på henne?

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 feb-10 kl 12:24 »
absolut! ;) där finns bilder på henne i mitt album "chooks and ducks"
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 12 feb-10 kl 12:26 »
Då ska jag ta mig en titt! ;) ;D

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 feb-10 kl 23:15 »
Har även två korsningar på G varav en ser jag starkt fram emot av att se vad det blir. Nämligen Sebright korsat med araucana. Eftersom min sebrighttupp inte kan göra någon nytta nu... Behöver en ny... Igen... Så tog nyfikenheten över med att testa inseminera ena hönan med araucanatuppen, för att se om det funkade... Nu har jag några befruktade ägg.  :oHoppas på blåvärpande dvärghöns :-[.

Sanslöst! Du menar alltså att du verkligen gjort detta? När får vi läsa när någon klonat en 95 poängare?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 12 feb-10 kl 23:43 »
Ska man klona en höna får det nog vara en 97-poängare för att det ska vara lönt  ;D

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 feb-10 kl 16:35 »
Det har kanske gått lite inflation i domarsiffrorna sen jag ställde ut första och sista gången och det är många år sen nu.  ;D

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 feb-10 kl 16:42 »
Den enda korsning som jag gjort är Derco (bruna hybrider leghorn x RIR, tror jag) med gul oprington. Det blev ganske enhetliga och bra höns. Jag avlade dock aldrig vidare på dom.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 feb-10 kl 16:43 »
Ronny
Varför kommer jag inte in på din hemsida ???

Jag tog bort den för den var inte längre aktuell, men jag håller på att lägga upp en ny.

Neaa

« Svar #13 skrivet: 13 feb-10 kl 16:45 »
Sanslöst! Du menar alltså att du verkligen gjort detta? När får vi läsa när någon klonat en 95 poängare?

;D Skillnaden mellan att skvätta över lite sperma ifrån en tupp till en höna hemma vid köksbordet känns en aning enklare än kloning faktiskt!!

De kycklingarna måste vi få se bilder på, spännande!!

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 feb-10 kl 16:53 »
skvätta sperma  vid köksbordet

stackars mina pryda öron... :-[
Fjäderfän och kaniner

Neaa

« Svar #15 skrivet: 13 feb-10 kl 17:15 »
stackars mina pryda öron... :-[

;D Ojdå, förlåt mig!!  :-[  Trodde man automatiskt blev lite opryd av att ha höns för mina har då ingen skam i kroppen när det gäller sina privata angelägenheter!!  ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 13 feb-10 kl 18:39 »
Jaaa...  :-[ Ni vet nyfikenhet... Ibland tar den över fruktansvärt, man vill verkligen ha reda på om saker funkar eller inte. Därav testade jag det - ENDAST FÖR ATT JAG VILLE HA REDA PÅ OM DET VERKLIGEN FUNKADE ATT BEFRUKTA PÅ DETTA VISET SÅ BRA SOM DET BESKREVS, men ni får inte sitta och anta att jag ska sitta och hålla på så nu hela tiden bara för att man testade en gång.  :o Jisses.  :o

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 feb-10 kl 19:27 »
Jo, visst är det en jävla skillnad på seminering och kloning. Jag tycker bara att man kommit en bra bit ifrån det naturliga, när man börjar seminera i stället för att låta tupparna och hönorna sköta det själva. Jag tycker också att det experimenteras alldeles för mycket med kläckmaskiner och vill slå ett slag för den naturliga kläckmaskinen nämligen hönan. Hur man än vänder och vrider på äggen så blir det oftast bäst resultat under en höna. För att inte tala om kycklingarnas uppväxt och uppfostran. Varför hålla på med artificiell uppförökning och uppfödning, om man har en flock hushållshöns, när hönorna sköter det bättre själva?

Och varför skulle dom kycklingarna vara så särskilt intressanta att titta på?

chickadee

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 feb-10 kl 19:58 »
Det är inte alltid så lätt att veta var man skall lägga ribban för att ha "naturlig" djurhållning. Om man skulle vara fullkomligt naturlig så skulle man väl inte hålla några husdjur över huvud taget, eller?

Tack Linkoso för att du delar med dig och berättar om dina experiment, kul att höra!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 13 feb-10 kl 20:02 »
Hela min blandgrupp är naturruvade, alla mina dv kochin, appenzeller, isbar mfl är naturruvade, ja så gott som ALLA utom industrihönsen är naturruvade bortsett från 4st individer som min pojkvän kläckte fram åt mig, nu ruvar också en höna, det ruvar ca 15 hönor varje sommar här. Och senast jag kläckte i maskinen, vilket var min andra gång i hela mitt liv så fick en höna som ruvade adoptera dessa också, naturruvat är alltid bäst.

Som jag skrev så var det nyfikenheteten som gjorde att jag ville testa och se om äggen verkligen blev befruktade EN ENDA JÄVLA GÅNG (och vad sjutton är det för fel med det att jag testade denna enda jäkla gång för att kolla om det verkligen fungerade, vare sig tuppen eller hönan lär ju ta någon skada), !!! Men då börjar folk dömma och anta saker på en gång verkar det som - "Åååånej, hon gjorde det EN gång, nu går allt under, alla naturliga beteénden kommer att försvinna på grund av denna enda gång! Kycklingarna kommer att lida bara för att spermierna inte fick komma in som de annars alltid brukar få göra!". Fast när jag läser ditt inlägg nogrannare så kanske det inte var fullt menat till mig... >_< Jag har ju redan förklarat mig, nu min andra gång. Så hoppas folk får in det i skallen.

Fyfan, nu går jag och kollar på melodifesivalen... *klampar iväg*  >:(
« Senast ändrad: 13 feb-10 kl 20:09 av Linkoso »

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser