Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp kaniner för köttproduktion  (läst 11387 gånger)

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
Föda upp kaniner för köttproduktion
« skrivet: 25 jan-10 kl 12:13 »
Tanken har slagit mig många gånger förrut men då jag tidigare var vegetarian kändes det lite...."fel" ;)

Nu har dock vegisdiet slutat så jag kan återuppta mina ideér.

Min fråga är helt enkelt hur sjutton börjar man?

Stor djurvana, gård och byggkunnig make finns.

Finns det efterfrågan/lönsamhet i detta?
Och om så är, vilken mängd djur behöver man ha?

Bra litteratur tips mottages tacksamt.
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Emmisen

• Västergötland
SV: Föda upp kaniner för köttproduktion
« Svar #1 skrivet: 27 jan-10 kl 10:42 »
Bra att du ställer den frågan??
Precis samma som jag själv funderat lite på??
Funderar oxå även på slakten av djuren.
Hur görs detta??
Finns de nån efterfråga på skinn??
Vart hittar man kunder till både kött o skinn??

Ja ni som vet hur de går till kanske kan skriva ner hur allt går till  :)

Mvh Emma

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jan-10 kl 13:04 »
Citat från: piffpuffen
Finns det efterfrågan/lönsamhet i detta?
Och om så är, vilken mängd djur behöver man ha?

Fundera lite på vad du menar med lönsamhet? Skall verksamheten täcka sina egna kostnader utan att du själv tar ut någon som helst lön, eller vill du ha ut något för ditt arbete också?

Skall du själv ta ut lön så då handlar det om en rejäl omsättning, hundratals kaniner måste nog produceras per år.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 21:40 »
Polyface Farm Part 2

Så här kan det se ut i Virginia USA. Rätt trevlig variant om jag får säga det själv. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-10 kl 10:10 »
Det är ju lite pinsamt att man ska behöva linjeavla kaniner i fem år för att få fram kaniner som överlever på vanligt bete utan kraftfoder och mediciner...  ::)
Only in America...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Georgisten

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-10 kl 10:49 »
Eller hur! Undrar hur gotlandskaniner fungerar?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-10 kl 08:45 »
Dom fungerar alldeles utmärkt på bete och hö.

/Sara

Georgisten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-10 kl 08:54 »
75% ( :o ) minskade foderkostnader borde väl kunna göra den typen av kaninuppfödningsmetod lönsam väl? Det är ju faktiskt ganska mycket!?  ???

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 feb-10 kl 09:32 »
Det här med "att löna sig" är ju rätt intressant..men svårt att få nåt svar på tydligen.
Jag slänger fram lite siffror så kan ju nån mer kunnig säga om det är fågel, fisk eller mittemellan åtminstone..så får vi lite hum om vad det handlar om.

Jag tänker mig att vinsten på en kanin kan bli 50 kr netto efter foder och slaktkostnader.

Vill man då uppnå en lön på 8000 i månaden, alltså ca 100 000 om året före skatt, så behöver man få in ca 150 000 med de sociala avgifterna.
150 000 delat med 50 kr ger alltså 3000 kaniner att sälja om året, dvs ca 10 om dagen.

Eftersom jag själv säljer kött, dock från gis, som är betydligt mer accepterat och lättsålt, så vet jag hur mycket tid det går åt till säljande ,marknadsföring slakt osv, utöver själva djurskötseln.
Så jag ser framför mig ett mer eller mindre heltidsjobb med att få ut dessa 10 kaniner per dag året om, och det då till en lön som endast marginellt överstiger existensminimum.
Jag har svårt att se att det kan vara nåt annat än en hobby.

Men som sagt..peta in rätta siffror, ni som vet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 04 feb-10 kl 23:06 »
75% ( :o ) minskade foderkostnader borde väl kunna göra den typen av kaninuppfödningsmetod lönsam väl? Det är ju faktiskt ganska mycket!?  ???

Ja, men om man bara föder upp sina kaniner på pelleterat kraftfoder/höpellets så säger det ju sig självt att uppfödningskostnaden blir vansinnigt mycket mindre om man har kaninerna på bete istället. Det krävs dock enorma ytor för bete, och man kan nog inte få till en stor produktion på samma sätt som man får om man har ett rationellt bursystem med gallerburar...

/Sara

Gösta

« Svar #11 skrivet: 11 feb-10 kl 15:48 »
Vet inte varför du ger bort kaninköttet Existens :-\ Eller är det så enkelt att du missuppfattat skillnaden mellan kilopris och styckpris?
Kaninkött skall kosta 110:-/kg En kanin väger slaktad ca 1,6 kg x 110:- = 176:-
Kostnad för foder och slakt ca 60:-/st Överskott ca 116:-/st 3000 kaniner = 348.000:-
Kaninkött över disk kostar mellan 140:- -180:-/kg beroende på vilken butik du handlar i ;)
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 feb-10 kl 15:57 »
Vet inte varför du ger bort kaninköttet Existens :-\ Eller är det så enkelt att du missuppfattat skillnaden mellan kilopris och styckpris?
Kaninkött skall kosta 110:-/kg En kanin väger slaktad ca 1,6 kg x 110:- = 176:-
Kostnad för foder och slakt ca 60:-/st Överskott ca 116:-/st 3000 kaniner = 348.000:-
Kaninkött över disk kostar mellan 140:- -180:-/kg beroende på vilken butik du handlar i ;)
Gösta

Ja, då är det ju betydligt bättre förstås, jag grep siffran 50 kr ur luften för att jag tyckte den verkade rimlig.
Har du någon uppfattning vilken vinst som är den normala per styck..dina 116 kr eller närmare min gissning på 50 kr?

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 feb-10 kl 15:58 »
Kaninkött kom att få låg status efter kriget. när ransoneringarna upphörde.  Nu när vi rör oss mer i världen och tar intryck från annat håll, så har speciellt i storstäderna kanin blivit något attraktivt.   

Ännu är efterfrågan sådan så det(proffsigt skött) går att få nästan lika stort netto på en kanin som en gris. Man omsätter betydligt mer på gris, men därtill kommer kapitalkostnader om man anlägger en ny anläggning.

Smådjur tror jag har en bra framtid inom köttproduktion.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 feb-10 kl 16:01 »

Smådjur tror jag har en bra framtid inom köttproduktion.
undrar vad tamråtta smakar.. de förökar sig bättre än kaniner och äter allt...
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 11 feb-10 kl 16:06 »
undrar vad tamråtta smakar.. de förökar sig bättre än kaniner och äter allt...

Det är vanligt att äta rått på många platser. När nu turisterna har varit mer i Asien och kanske fått en grillad råtta på ett gatukök, kan väl det hända att även råttan kan bli mat här.
Nu tror jag inte det blir så välbetalt, billig mat är det ju där man äter råtta.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 11 feb-10 kl 16:12 »
Gösta: Hur går det med ditt företag? Har det sålts än och kommer det fortfarande att besöka Norrköping för att hämta upp slaktkaniner?

Vad tror du om Salatins modell i filmen föresten? Är det något att ha i Sverige?

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 11 feb-10 kl 16:18 »
Salatins modell är inte unik, så har jag haft kaniner som barn. Det unika ligger väl i omfattningen av en sån här metod.

Grönt, hö, och betor föddes de upp på, inte fanns det pellets.
Det fanns de som hade från 1 till 400 kaniner. Lite kanske idag, men inga besättningar var stora då, om det är höns eller gris eller ko.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 11 feb-10 kl 19:55 »
Salatins modell är inte unik, så har jag haft kaniner som barn. Det unika ligger väl i omfattningen av en sån här metod.

Grönt, hö, och betor föddes de upp på, inte fanns det pellets.
Det fanns de som hade från 1 till 400 kaniner. Lite kanske idag, men inga besättningar var stora då, om det är höns eller gris eller ko.

Nä, det är klart. Men just att han tjänar så bra pengar! ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 11 feb-10 kl 21:36 »
Nä, det är klart. Men just att han tjänar så bra pengar! ;)

Konsten är inte helt och hållet att producera rätt och bra, konsten är att få betalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser