Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghäst som traskar ut ?!  (läst 9189 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Unghäst som traskar ut ?!
« Svar #20 skrivet: 08 dec-09 kl 12:01 »
Ohållbart Traveller, ett förslag, har du nån bekant med hästar som kan ta honom en tid, miljöbytet kan göra susen för att bryta en dålig vana. Han är ju faktist en fara för dom andra hästarna i hagen också!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 08 dec-09 kl 12:07 »
Lobotomerad låter ju inte helt otroligt ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fräsen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 dec-09 kl 16:19 »
När han gick igenom sammanlagt 10trådar o drog med sej alla stolp så borde han ju ha känt strömmen ...........

inte om han va tillräckligt snabb.. eller om aggregatet inte klarar att försörja alla trådar med ordentligt swing..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 08 dec-09 kl 16:27 »
Inte många som vill ha hingst på gården men ska kolla .
Det jag är rädd för är om han gör så där med o jag får stå o pröjsa staketet .

Nja han GICK igenom 10trådar så det gick inte så fort .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 dec-09 kl 16:33 »
Men staketet är väl inte gratis att laga hemma hos dig heller ??  :o Framför allt är inte hästen gratis om han förstör sig själv...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #25 skrivet: 08 dec-09 kl 16:36 »
Hingst det kan förklara mycket .
Vissa hingstar blir Hingst innan hjärnan hunnit ikapp , dessa hingstar vet inte att de är hingstar än men hormonerna kan göra så att de beter sig knäppt .
Riktigt knäppt . Vissa av dessa djur kan börja bita sönder sig själva i flankerna tex andra kan börja trycka upp skötaren/ägaren mot boxväggar och liknande .
 Ett suspensar brukar på någotsätt lugnande på dessa även om de inte visar några riktiga hingsttag än .
Oturligt nog brukar dessa hingstar bli svårhanterliga som hingst och bör inte sparas , utan kastreras omg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 08 dec-09 kl 16:37 »
Ne det är sant .
Kanske jag ska testa att skicka han på inkörning .
Då förenar jag ju nytta med nöje.

Då är ju bara frågan vart jag skickar honom >? Tipps? Någon som är duktig på unghästar av tyngre raser i enköpingstrakten??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

• -
« Svar #27 skrivet: 08 dec-09 kl 16:43 »
Det lät som ett klokt val att lämna till inkörning , då får hjärnan jobba och han lugnar ner sig om han får börja tänka och jobba fysiskt.

Frances

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 08 dec-09 kl 16:49 »
Jag röstar för det jag också.

Men esten, suspensoar..nu snackar du väl i nattmössan, på vilket sätt skulle det verka lugnande? Vad menar du? Ska hästkraken gå omkring med den hela tiden?
Hur skulle lite stöd för kulorna lugna hästen?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 08 dec-09 kl 16:54 »
Ne det är sant .
Kanske jag ska testa att skicka han på inkörning .
Då förenar jag ju nytta med nöje.

Då är ju bara frågan vart jag skickar honom >? Tipps? Någon som är duktig på unghästar av tyngre raser i enköpingstrakten??
guba är duktig på både stora hästar och hingstar. Han har ju aldrig haft nåt annat själv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bo_i_dala

« Svar #30 skrivet: 08 dec-09 kl 16:55 »
Hej!
Hingst??- Var han inte skuren??
MVH

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 08 dec-09 kl 17:00 »
Ja att han råkar vara hingst har inget med detta att göra det kan jag garantera.
Han är otroligt (läskigt) lugn och sävlig .
Han är mera som en mkt gammal gubbe.
Ston går o pissar på honom o han blir bara rädd o föltuggar .
Visst han har bollar men han är fanimej inte nån hingst än iaf!

Vart finns Guba?

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 08 dec-09 kl 17:07 »
Jag röstar för det jag också.

Men esten, suspensoar..nu snackar du väl i nattmössan, på vilket sätt skulle det verka lugnande? Vad menar du? Ska hästkraken gå omkring med den hela tiden?
Hur skulle lite stöd för kulorna lugna hästen?

Jag vet inte varför det är lugnande , men under min tid hos Lasse Lindberg hade vi knäppa hingstar (inte direkt hingstiga bara knäppa) som de jag beskrev.
Dessa hade ett kraftigare stall suspensoar INTE tävlingsmodellen , utan det är ett tunnt metallnät som hänger längre fram .Påverkar inte kulorna.
Det ska enligt litteraturen förhindra hingsten från att onanera , därav den lugnande effekten .Enligt boken .
Vet som sagt var inte , men det hjälpte på våra hingstar.

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 08 dec-09 kl 17:11 »
 :o aldrig sett en sån susp, jag är nog inte tillräckligt gammal.. ;)

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #34 skrivet: 08 dec-09 kl 17:25 »
Hej!
Är det inte värt att raka ner honom på bringan/bröstet den här säsongen, blöta honom med vatten och låta han få sig några kyssar? Jag hade tyckt det var mycket bättre än att låta honom göra illa sig. Är det inte kallare än nu så klarar han sig ute och annars hade jag tyckt det var tryggare att ställa upp honom och en polare på stallet om nätterna, helt klart värt besväret om han lär sig något på det!
Du behöver ju inte raka som inför en operation, utan sommarpälsaktigt verkade ju funka åtminstone då.

Men seriöst tycker jag du ska fundera på hans syn som sagt. Med tanke på att han är så otroligt stillsam, låter lite illavarslande på en unghingst. Jag kan ju bara jämföra med mina småkillar på 2½ och 7 månader men de busar och hoppar runt även om de också är lugna och lätthanterliga. Läste om en ung islänning som var väldigt lugn, extremt foglig och stillsam (typ lobotomerad). Han var så gott som blind.... Det kanske är så att han tycker det är skönare och lättare att gå i stohagen med kompisar och tryggheten än i den lite buskigare och mer kuperad han går (iaf gick när jag träffade er) om han ser illa. Bara en tanke....

esten

• -
« Svar #35 skrivet: 08 dec-09 kl 17:28 »
Suspen. finns fortfarande men man brukar få beställa hem numera , ingår inte i det normala sortimentet.

Men de hästar jag beskrev visste inte om att de var hingstar . Bara jobbiga . Inget skrik ,inga frambenskickar eller så .
Tog man dem till hagen slingrade de fram som ormar eller gick som gamla ök .
En hingst i stallet stod bredvid ett sto , med bara galler emellan . När hon brunstade la hon in svansen till hingsten och pissade i hans box , Han vred bort skallen och tyckte hon var äcklig .
Men det hindrade inte att han bet sig i flanken eller tryckte upp dig i boxväggen .
Hormoner som ska ut , men hos en hingstunge som är omogen psykiskt .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #36 skrivet: 08 dec-09 kl 19:54 »
Ja du har ju varit hit Mattetillmånga .
Han går framför stallet nu men han gick ut ur stora sommarhagen oxå den som var platt.
Han var normal tom attentatet så jag undrar vad som hände i hans huvud egentligen iom det ..

Han är inte knäpp eller slingrig eller bråkig alls .
Han är kelen och mysig men lobotomerad .
jag hoppas det går bort , han verkar se normalt annars .

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #37 skrivet: 08 dec-09 kl 20:26 »
Skönt att han verkar se normalt! Men du, han är inte så gammal... Ibland tror jag liksom det är med barn att man inte ska oroa sig för mycket och ställa "diagnoser" åt höger och vänster. Alla är vi olika! Han kanske bara är en liten lugn guldgosse, om jag inte minns fel hade ni ju problem att sköta hans sår efter attacken så då fanns det ju krut i gubben. Nu är det ju stiljte på brunsterna (för de flesta), min lillhingst var döcool hela vintern och lekte med stora killarna, åkte pulka och snodde vantar fastän han gick i mixad flock. Inte en tillstymmelse till att vara hingstig men det blev annan klang i skällan under brunsterna i sommras. Fortfarande snäll och lättsam men grabb med stort G.
Men om jag var du skulle jag klippa ner honom så han känner trådarna under lurvet och stalla in honom om nätterna.
En utav mina hästar är renrakad på hela magen och halsen efter att ha blivit buköppnad, men han ska gå ute ändå några timmar om dagarna. Jag frågade om han skulle frysa, men det trodde det verkligen inte! Och det är ju bara hår, det växer ut nytt ;)

Lycka till!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #38 skrivet: 08 dec-09 kl 20:36 »
Ja att han råkar vara hingst har inget med detta att göra det kan jag garantera.
Han är otroligt (läskigt) lugn och sävlig .
Han är mera som en mkt gammal gubbe.
Ston går o pissar på honom o han blir bara rädd o föltuggar .
Visst han har bollar men han är fanimej inte nån hingst än iaf!

Men inte har du väl honom ihop med stona nu? Visst är han en åring?

fjäderfän

« Svar #39 skrivet: 09 dec-09 kl 08:54 »
vi får efterlysa guba för han finns inte på alternativ under det namnet längre
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
Allt i allo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser