Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oisolerat hönshus  (läst 7851 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
Oisolerat hönshus
« skrivet: 01 dec-09 kl 21:38 »
Nu när det börjar bli kallt (bor i Skåne) så undrar jag lite hur andra har det med sina hönshus. Mitt ena hönshus är inte isolerat. Det är naturligtvis torrt och dragfritt, men som sagt oisolerat. Vad tror ni om detta? Kommer det att funka eller ska jag släppa in alla hönsen i mitt andra hönshus. Då får jag i så fall släppa ihop hönor som ej brukar gå ihop i vanliga fall. Jag är rädd att det kan bli bråk då!
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Oisolerat hönshus
« Svar #1 skrivet: 01 dec-09 kl 22:02 »
Det går bra med oisolerat hus men många ägg blir det inte.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-09 kl 08:19 »
Mitt hönshus är ett omgjort dass, oisolerat! Just nu har de (hönsen) kommit igång med äggläggandet efter sommarens ruvningar, så nu hittar jag tre ägg om dan. Så det blir ägghalvor till julbordet! Jag har en köldridå för dörren under vintertiden. Och det är flera plusgrader när jag öppnar luckan på morgonen. Har ingen värme tillsatt....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-09 kl 16:59 »
Samma här!
Jag har oxå ett omgjort dass , ingen isolering eller värme.
Jag spikar upp en matta innanför dörren så det blir tätare o det räcker fint .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 03 dec-09 kl 09:06 »
Det beror nog lite på hus stort hönshuset är och hur många höns som bor där. Jag har hört att en höna genererar ungefär 35 W värme, så är ditt hönshus litet och har lågt i tak kan det säkert gå bra. Men passa så det inte blir för många minusgrader hos hönsen, då kan de förfrysa sig och få skador på kammarna.
Mina höns bor som enda djur i lagården, och där har det varit plusgrader även om det varit en 8-9 minus ute 2 nätter i rad. Nu är visserligen fähusdelen timrad, men hönsluckan är ändå öppen dagtid och det är lite öppet till logen. Vi funderar på att häva på mera halm eller hö på rännet för att få bättre isolerat uppåt. Lite tillskottsvärme räknar jag ändå med att använda under dom riktigt kalla nätterna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

jasmine83

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 16:46 »
Måste få fråga, vad är det för matta du satt upp innanför dörren? Typ tras matta eller? Skulle kanske fungera hos mig...
Har en friggebod på typ 9 kvadrat och 23 höns bor där inne men jag tycker det känns kallt nu när det är en 6 minus ute... Ändå har jag värmelampan i gång på nätterna men det är garanterat minus grader inne för vattnet hade fryst...
Samma här!
Jag har oxå ett omgjort dass , ingen isolering eller värme.
Jag spikar upp en matta innanför dörren så det blir tätare o det räcker fint .
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-09 kl 22:50 »
Du vet en sån där tät o tung trasmatta spikar jag helt enkelt fast med hammare o spik ovanför dörren.
Sen kör jag med permanent bädd till alla djur på vintern , dvs att först ligger spån , sen torv , jag mockar bort synligt bajs med en plastgrep o slänger på nytt strö uppepå .
Gödsel och urin inne i bäddedn värmer upp underifrån .
Jag har precis lagt ny bädd som nu ska ligga till april då den mockas ut .
I är ska jag testa att tillsätta daggmaskar i bädden + grösfrön o se om jag kan hålla en "levande" bädd under vintern .
En tröskelplanka vid dörren är allt som krävs.
Mitt hönshus är ca 4kvm golvyta o jag har 5 hönor där o snart kommer en tupp oxå .
Blir det ändå inte tillräkligt varmt så sätter jag in några flera hönor men jag tror inte det är nåt problem .
Det är fukten man får vara noga med , men man kan ju använda "torrbollar".
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jasmine83

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-09 kl 11:40 »
ska nog ta och prova med en matta och se om det blir skillnad... Då får du uppdatera oss  angående bädden, ska bli kul att höra hur det går...  :)
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #8 skrivet: 04 dec-09 kl 13:07 »
Varför skulle det blir bråk om du släppte ihop de olilka hönsflockarna? Hur många tuppar har du på vardera stället och hur stort är det isolerade hönshuset?

Största nackdelen med oisolerat hönshus är inte kylan (även om hönsen, som är skapade för varmare klimat, definitivt inte trivs och mår bra i den!) utan den fukt och råhet som den för med sig. Har man dessutom inget extraljus så går de nästan i ide och svälter. Fjäderdräkten blir dessutom då lätt smutsig och lite fuktig vilket lätt leder till ökat ohyreangrepp (om de inte är helt fria) avmagring, brister, nedsatt immunförsvar och sjukdom

Hej igen och Kram till hela höns-sverige!
från "återuppståndna" Kicki, numera i Dalarna
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

kattfot

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 dec-09 kl 16:59 »
En annan idé som jag har funderat på är att ha en kompost inne hönshuset. Då blir det ju varmt (genom förbränningen i komposten) samtidigt som hönsen har kompostgodis och maskar att smaska på.
Någon som testat dett?
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 dec-09 kl 17:20 »
En annan idé som jag har funderat på är att ha en kompost inne hönshuset. Då blir det ju varmt (genom förbränningen i komposten) samtidigt som hönsen har kompostgodis och maskar att smaska på.
Någon som testat dett?

var ju lite som travelerhorses  tänkt göra ;D

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 dec-09 kl 18:01 »
I det isolerade hönshuset som är en arbetsbod på ca 12 kvm har jag avdelningar. En RIRdvärg med sex hönor och en tupp. En med dvärgbrahma med en tupp och 4 hönor, och en med Åsbohöns (1 tupp och 3 hönor). Det oisolerade huset är på ca 3-4 kvm och lågt i tak. Där bor dvärgkochin (2 tuppar och 4 hönor) och dvärgsussex (1 tupp och 3 hönor). Jag har ljus där inne och har försökt isolera utifrån. Taket är spetsigt och sluttande och jag har hängt på ett har tjocka mattor och en pressening utanpå (naturligtvis ej över fönster eller ventiler). Jag hoppas att det kommer att funka.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 05 dec-09 kl 00:40 »
Hej

Ni bara måste berätta om hur det går med en kompost på golvet. Även jag har ju ett inrett dass i en bodlänga för ved och bygge, men mitt dass är isolerat och har en stödvärmekälla förutom hönsen då;-) Jag höll +5 inne förra vintern. Ytan är rätt lagom för 10 fullvuxna eftersom de mest sover inne och annars är ute större delen av dagen.

Hälsningar Inga-Karin i Kolbäck
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Frøya

« Svar #13 skrivet: 05 dec-09 kl 00:50 »
hei :)
jeg bor i midt-norge, og her har det allerede vært nede i 15 minus.
pass godt på hanens kam, om den er stor , den kan bli frostskadd.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 05 dec-09 kl 00:59 »
hei :)
jeg bor i midt-norge, og her har det allerede vært nede i 15 minus.
pass godt på hanens kam, om den er stor , den kan bli frostskadd.

Jag har sett det på bild och det ser inte alls bra ut. Varför riskera det? Klart är olyckan framme så, men om möjligt gör allt vad ni kan för att hålla frostfritt känner Inga-Karin

Ps. hälsningar till Norge! Ds
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

kattfot

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 05 dec-09 kl 12:16 »
var ju lite som travelerhorses  tänkt göra ;D

Jo, men jag tänkte en hushållskompost utan gödsel.
Så har jag också funderat på om man kunde ha ett flyttbart hönshus och flytta det mellan olika komposthögar varefter de mognar.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 06 dec-09 kl 00:29 »
Fungerar det verkligen med permanentbädd till höns? Det blir ju ingen urin där, deras avföring är ju 'torr', jag tycker att det borde bara bli en blandning av torv, spån och torkade bajskluttar och ratade matsmulor, allt väldigt torrt. Eller tänker jag fel kanske.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 06 dec-09 kl 00:45 »
Du tänker nog fel .
Jag la in vinterbädden i dag o tog då ut gammalt spån o det var ganska så blött faktiskt .
Sen vet inte jag om mina tanter blaskar mkt med vattnet eller nåt sånt  ;D

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #18 skrivet: 07 dec-09 kl 22:47 »
Krafsar de  inte runt om du har djupströbädd då?

Jag har alltid bytt strö i mitt hönshus en gång per vecka. Har alltid resonerat så att de är så nära golvet att de får så mycket ammoniak i ögonen om det inte är rent. Jag har velat hålla så fräscht att  jag kan tänka mig att sätta mig ner på golvet en stund hos dem - utan att det är äckligt och jag förstör kläderna
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Vildrosen.

« Svar #19 skrivet: 15 dec-09 kl 05:31 »
Jag har spikat upp en "innevägg" precis runt där mina hönor sitter på sina pinnar och sover. Själva utrymmet mellan väggarna har jag tätat med gammal fårull. Det syns att hönorna trivs där för de sitter alltid där nu mera.
Borde dock göra något med fönstret....  men vad?? Jag vill ju inte ta bort det ljusinsläppet som det ger (även om jag har en extra lampa som ljuskälla) men samtidigt göra något eftersom rutan blir så kall ....
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser