Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?  (läst 13512 gånger)

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #20 skrivet: 21 nov-09 kl 22:52 »
Mitt råd vid köp av gamla hus är att glömma allt vad dolda fel och säljarens ansvar heter. Försök av egen kraft eller med hjälp av någon som kan något om gamla hus få en bild av husets fel och förtjänster men räkna med att det ändå kommer överaskningar, ibland även nen och annan positiv.

Rent allmänt får jag en känsla av att bilden som målas upp om säljarens ansvar för dolda fel i kombination med vissa köpares förmåga att förälska sig i "sitt" drömhus och därmed inte se varningssignalerna leder till besvikelser, onödiga rättsprocesser och stora kostnader.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #21 skrivet: 22 nov-09 kl 09:44 »
Hur går det för dig Sussa? Har du lagt nåt bud?

 :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #22 skrivet: 22 nov-09 kl 19:05 »
JO nu har jag lagt bud i fredags eftermiddag. Jag var till torpet och snokade runt ordentligt. Det fanns ett läckage, väl synligt, i taket på den tillbyggda fastun. Men jag kunde fortfarande inte komma upp på vinden, stegen jag fann i ett av uthusen räckte inte riktigt upp. Plåttaket såg helt och fint ut utifrån.
Jag hade en vän (lite kunnigare än mig) med mig första gången jag var där, som jag sedan diskuterade med innan jag lade bud på 175 000. Begärt pris var 225 000. Eftersom jag inte kom upp på vinden ger jag inte begärt pris heller. Vill de ha begärt pris får de fixa fram en stege!  >:(
Grunden verkade frisk iallafall. Skorstenen får jag låta provtrycka innan jag vågar elda i den. man kan dra med murbruk inuti har jag hört, om den är otät. Vet en som kan hjälpa mig med det. Reparationer får jag räkna med oavsett, då torpet är från 1880-talet. Men det vill jag ju delvis också, men i lagom dos dvs inte allt på en gång. Farstutaket kan jag nog åtgärda själv. Det finns 1ha skogsmark som hör till så uppvärmning kan bli "gratis".

Intressant forum det här med alla som man kan bolla tankarna med och som kan så mycket. Jag har aldrig varit inne på så många webbsidor om torprenovering förut. Tack ska ni ha för det. ;D
kämpar med att bli fri....

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #23 skrivet: 22 nov-09 kl 19:23 »
Då håller vi tummarna :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #24 skrivet: 22 nov-09 kl 19:36 »
Håller tummarna jag också, så spännande!
Vad luktade det i huset? Ofta tycker jag man känner om det luktar mögel eller ruttnande trä.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #25 skrivet: 22 nov-09 kl 19:42 »
Tackar för det Jennyt och EulaaliaII!
Jag kände ingen doft mer än instängt gammalt hus, inte mögel iallafall.

Sitter och tittar på TV4 nu samtidigt (ett öga på tvn o ett på datorn.. typiskt mig) progammet Kalla fakta om Älvsbyhus. Här har jag ångest för eventuella dolda fel i ett gammalt torp och de som köper nytt Älvbyhus har problem med takläckage med kostnader om 90 000 som Älvsbyhus inte vill stå för! I ett nybygge Huvva!
kämpar med att bli fri....

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #26 skrivet: 22 nov-09 kl 19:45 »
Du kan trösta dig med att gamla hus oftast är redigt byggda. Inga fuskbyggen där inte!
När de har förfallit så beror det på att de inte underhållits, varit obebodda och oeldade. Snarare än konstruktionsfel.
Eller kanske ibland det är renoveringar som gått fel, men i ditt hus är det bara taket som lagts om va?
Vad säger säljaren om det?
« Senast ändrad: 22 nov-09 kl 19:47 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #27 skrivet: 22 nov-09 kl 20:03 »
Jag har inte träffat säljaren som är en gammal dam som bott där tills hon inte orkade mer. Det är barnbarnen som haft det som sommarstuga ca 4 år som tröttnat och taket har inte lagts om av dem, så jag vet inte när plåt lades på taket. I uthusen fanns såna där stickelträ beläggning (tror det kallas så: brädbitar om 1dmX30cm lagda omlott) under plåttaken som var i bra skick dvs inget mörknande trä. Skulle tro att det var en trend att lägga plåttak för att förenkla takunderhållet men jag kan absolut ha fel. På alla byggnader såg plåttaken ungefär likadan ut så jag antar att de lades på ungefär smatidigt. Hur länge håller ett plåttak?
« Senast ändrad: 22 nov-09 kl 20:11 av sussa »
kämpar med att bli fri....

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #28 skrivet: 22 nov-09 kl 22:30 »
Jag har inte träffat säljaren som är en gammal dam som bott där tills hon inte orkade mer. Det är barnbarnen som haft det som sommarstuga ca 4 år som tröttnat och taket har inte lagts om av dem, så jag vet inte när plåt lades på taket. I uthusen fanns såna där stickelträ beläggning (tror det kallas så: brädbitar om 1dmX30cm lagda omlott) under plåttaken som var i bra skick dvs inget mörknande trä. Skulle tro att det var en trend att lägga plåttak för att förenkla takunderhållet men jag kan absolut ha fel. På alla byggnader såg plåttaken ungefär likadan ut så jag antar att de lades på ungefär smatidigt. Hur länge håller ett plåttak?

Plåttaket håller tills det rostar sönder, eller att spikarna gör det, tills dess bör det vara tätt.
Hur ser plåten på taket ut? Är det galvad plåt som är slät med runda "ribbor" var 20:e cm eller är det svart, grå eller röd plåt som är korrugerad, dvs lika bred ränna och dal i profilen?
« Senast ändrad: 22 nov-09 kl 22:33 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #29 skrivet: 22 nov-09 kl 22:49 »
Grå korrugerad
kämpar med att bli fri....

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #30 skrivet: 22 nov-09 kl 23:07 »
Plåttak kan hålla mycket länge, även efter att dom börjat rosta.
Det fanns stora lagerhallar i närheten som rivits precis nyligen och som använts hela tiden, dom hade rostiga tak redan på 50-talet och har inte åtgärdats sen dess.
Kanske hade taket hållit ännu längre om inte området skulle bebyggas med bostäder.
Fast kanske var takplåten av bättre kvalitet förr?

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #31 skrivet: 24 nov-09 kl 13:58 »
Gammal pannplåt, altså den med runda "åsar" med ca 20 cm emellan, baestår ju av mycket mer plåt än dagens folie. Tror byggmaxplåten ligger på 0,4 mm, så den köper jag inte, eftersom den inte tål att gå på hur tätt man än reglar.
Tror att tex planja har 0,5mm och reglat på c/c 55cm så kan man gå på den utan att den blir bucklig.
Gammal pannplåt gissar jag ligger nånstans 0,6-0,8mm?
I mina hemtrakter där man nödgas skotta en del tak ibland kan det även bli problem när snöskyffel/snöstyrare hakat tag i spikhuvuden och tryckt dessa åt sidan så att hålen blivit avlånga...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

lumpus

  • Gäst
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #32 skrivet: 24 nov-09 kl 14:07 »
Plåttaket håller tills det rostar sönder, eller att spikarna gör det, tills dess bör det vara tätt.
Hur ser plåten på taket ut? Är det galvad plåt som är slät med runda "ribbor" var 20:e cm eller är det svart, grå eller röd plåt som är korrugerad, dvs lika bred ränna och dal i profilen?



en sak som jag tycker ska tas upp med äldre plåttak som bör kollas i bland det är:  innan skruven började användas så spikades plåten, i bland så kryper spiken ur åtgärdar man inte det så kan hela plåtar blåsa ner.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #33 skrivet: 25 nov-09 kl 00:05 »
Vi har nyligen lagt ny pannplåt på vårt hus och den var 0,7 mm.
På fejset i fädbon ligger den gamla varianten av pannplåt och den är mycket tjockare, skulle nog tippa på ca: 1 - 1,2 m.m.


Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #34 skrivet: 25 nov-09 kl 20:16 »
Vi har nyligen lagt ny pannplåt på vårt hus och den var 0,7 mm.
På fejset i fädbon ligger den gamla varianten av pannplåt och den är mycket tjockare, skulle nog tippa på ca: 1 - 1,2 m.m.



Gillar sån plåt, den känns liksom rekorderligare...
Dessutom tror jag inte att det görs galv med samma hållbarhet idag...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #35 skrivet: 25 nov-09 kl 23:40 »
Visst är den gamla pannplåten av en fantastisk kvalitet. Så länge jag kan minnas (ca:35 år), har plåten alltid haft en del rostrosor men när man inspekterar den ser man att den kommer att överleva mig innan den springer läck ;D

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #36 skrivet: 26 nov-09 kl 10:21 »
Hur fortskrider förhandlingarna Sussa, några nyheter ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #37 skrivet: 26 nov-09 kl 19:21 »
Åh om det vore så enkelt att bara lägga bud.....Det är inte bara, bara.
Nu har banken börjat att krångla. Ursch för Swedbank, de kräver plötsligt 25% i handpenning i stället för 10% och dessa pengar ska sitta på ett konto en tid så att de ser att jag har sparat ihop till dessa!!!!!!!???  :o Och jag fick så konstiga frågor när jag var där så dit går jag aldrig mer. Jag har inga betalningsanmärkningar och har en 100% fast anställning så jag undrar vad som krävs för att få låna pengar av dem. Att man är miljonär? då behövde jag ju inte gå dit...
Nu har jag ett möte på handelsbanken i morgon istället.
kämpar med att bli fri....

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #38 skrivet: 26 nov-09 kl 22:40 »
Bra! Lite konkurrens brukar sätta sprätt på dem ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på vid köp av gammalt torp?
« Svar #39 skrivet: 29 dec-09 kl 17:33 »
Till alla som gett mig goda råd inför mitt köp av torpet: Nu är det mitt torp. Köpet gick i lås strax för jul och jag har idag varit där och skottat, kollat elementen och kokt mig en kopp kaffe och begrundat mitt köp. Lycklig ända in i själen!!!!!
Önskar er alla ett gott nytt år!
/sussa

kämpar med att bli fri....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Anders Flix, Hans Hultén, Anna 123, Linjerat, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser