Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla ungarna är döda!  (läst 4377 gånger)

Viopet

• Västergötland
Alla ungarna är döda!
« skrivet: 28 okt-09 kl 19:13 »
Natten mellan sö-må så föddes våra allra första kaninungar. Jättespännande tyckte vi.
Igår skulle vi titta till dem för att se att de levde och först så hittade vi inga ungar men sedan så upptäckte vi att de låg långt nergrävda i halmen. För att inte störa mer så gjorde jag inget annat än såg att de andades och sedan vände jag försiktigt tillbaks halmen över dem.
Idag skulle jag ta en snabb kik igen och upptäckte att alla 6 ungarna var döda!  :'(
Vad tror ni, berodde det på att jag stört honan så mycket att hon struntade i dem eller låg de så djupt nergrävda att de inte kom åt att dia när honan gick in i bolådan?
Visserligen var det någon minusgrad i natt men de borde väl ha legat så varmt i halmen att de inte har frusit ihjäl?
Jag tror inte att detta var honans första kull för jag har för mej att uppfödaren sa att hon haft åtminstone en kull innan vi köpte henne.
Borde jag ha låtit honan vara ifred med sina ungar utan att titta i boet de första dagarna?
Är det för sent på året att para om honan nu igen?

hagbacken

SV: Alla ungarna är döda!
« Svar #1 skrivet: 28 okt-09 kl 19:41 »
Var mamman nybörjare? Jag vet inte något om kaniner, men jag känner med dig :'(

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 28 okt-09 kl 19:51 »
det ska inte vara minusgrader för ungarna är ju nakna när de är nyfödda alltså de ska ha mer är 5`grader i omgivning tycker jag.
man ska inte störa hon mer än ge hon mat och vatten. om det är en hona som är snäll och har haft kullar så kanske hon låter  man titta på ungarna utan bli arg.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Gösta

« Svar #3 skrivet: 28 okt-09 kl 20:15 »
Troligen störde du henne samtidigt som du rubbade det skyddande täcket över ungarna vilket bidrog till förlusten.
Parar du så honan får ungar när temperaturen understiger +5 grader måste honan ha ett skyddat bo där hon kan värma ungarna samt täcka för ingången för att hålla tempen i boet.
Gösta

Viopet

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-09 kl 21:02 »
OK. Tack för svaren.
Jag får väl lära mej att ha lite tålamod till nästa gång.  :-[ Tråkigt att man är skuld till det som hände men å andra sidan så lär man sej ju av sina misstag.
Ska kanske fundera på att vänta till våren i stället.

Daniel. S

• Brevduvesport är livet
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 okt-09 kl 21:34 »
Jag har hört att man inte ska ta med handen i boet för att det inte ska få annan lukt en del kaniner kan nog vara känsliga för det. när jag hade kaninungar en gång tog jag en pinne och peta bort ullen lite försiktigt med och det gick bra. för man är ju nyfiken o kolla om det är liv i boet.....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 28 okt-09 kl 21:47 »
Så fort jag ser att en hona fått ungar så lyfter jag på ullen och kollar att allt ser bra ut. Har jag möjlighet så sticker jag ner handen och känner efter om nån ligger död längst ner. Dag tre lyfter jag ur alla och tar bort döda ungar om det finns såna och räknar hur många det är och kollar om jag kan se vad det är för färger. Mina honor känner mig och accepterar att jag är nyfiken och ingen hona har nånsin övergett en kull. Nån gång ibland gruffar nån hona till om hon tycker att jag är alldeles för störig och då backar jag direkt och stör inte mer.
Men det är klart, har man en nyinköpt hona så är hon kanske mer lättstörd än en man fött upp från liten...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 28 okt-09 kl 22:09 »
Jag gör som Attes Matte och har aldrig haft nån hona som övergett ungarna för att jag varit där. Men så lär jag känna mina honor först innan de betäcks första gången. Tror det gör skillnad.

Sen är det så Viopet att har inte honan bäddat med päls så har hon troligtvis inte fått grepp om hur man får ungar än. Bättre lycka nästa gång  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 28 okt-09 kl 23:17 »
Jag har alltid brukat lyfta ut ungarna redan från första dagen och har aldrig varit med om att honan övergett ungarna pga det. Däremot händer det ju att honan inte bryr sig om ungarna över huvudtaget. Oftast har det nog varit för att de varit förstföderskor och inte så vana. Men har även varit med om en hona som trots upprepade kullar aldrig tog hand om ungarna och det var antagligen genetiskt dåliga modersegenskaper.

Har aldrig tagit ungar senare än septemer så jag vet dock inte hur lätt de fryser ihjäl.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 29 okt-09 kl 09:53 »
Troligen störde du henne samtidigt som du rubbade det skyddande täcket över ungarna vilket bidrog till förlusten.
Parar du så honan får ungar när temperaturen understiger +5 grader måste honan ha ett skyddat bo där hon kan värma ungarna samt täcka för ingången för att hålla tempen i boet.
Gösta
Men... Jag har faktiskt aldrig haft den erfarenheten, att det stör honan att man kikar i boet. Men däremot kyla. Och om de bara hade halm och inte en massa päls lär de ha frusit ihjäl.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 29 okt-09 kl 10:08 »
Jag tror inte att mamman var nybörjare eller struntade i ungarna från börjar, hon hade ju bäddat ner dom i ett bo. Var där ochså något av hennes päls i boet ?
Jag hade två nybörjarhonor detta år som jag tog över, som var ca. 1,5 år gammal båda och hade aldrig haft ungar innan, och som båda helt struntade i sina ungar, inget bo i bolådan, ingenting. Ungarna lag kringströdda överallt, lite här och där nånstans nakna och döda i buren när jag tittade in på morgonen.

Så dina frös ihjäl eller du störde henne, men jag tror att det blir bra nästa gång. Jag brukar klappa mina honor innan jag "rotar" i boet, så att jag har hennes lukt på händerna (läste det nånstans)
Mina honor har aldrig övergivit sina ungar för att jag tittade in.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 29 okt-09 kl 10:41 »
Har vänner som föder upp rexar till uställning och har kaninerna i flerfacksburar i oisolerade hus. Dessa får ungar även vintertid utan problem, enda gången ngn fryser ihjäl är om de hänger kvar i spenen och följer med ut ur boet... Så generellt ska det nog fungera att få ungar även när det är kallt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 29 okt-09 kl 10:55 »
Men har dom bolådor till dom? Får kaninen bara en bra låda så täpper hon ju för ingången med strö, och då kan det nästan vara hur kallt som helst ute, inne i lådan är det ändå varmt och gosigt. ;)
Jag skulle nog inte riskera att låta honan vara utan låda om det är kallt, även om jag vet folk som har så och det går bra. 
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Viopet

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-09 kl 21:29 »
Jovisst hade hon boat med ull också, jag kanske inte nämnde det. Och vi har bolåda till henne också så kylan tror jag faktiskt inte att det berodde på.
Nej, jag lutar nog mest åt att det var mitt fel  :'(
Eller så kanske hon har dåliga modersinstinkter  :-\.
Jag får väl helt enkelt testa igen och försöka att inte vara så nyfiken.
Våran hona har bott hos oss i ca 2 månader men hon är inte så mycket hanterad sedan tidigare och det kanske var för kort tid för henne att bli bekväm med oss. Hon är född 2007 och jag antar att det tar längre tid för vuxna djur att bli "tama".
Hon kommer gärna fram till burdörren och är nyfiken och så men hon gillar inte att bli klappad. Vi brukar tillbringa en stund varje dag med varje djur för att vänja dem vid oss men det kanske tar ett tag till innan hon har fullt förtroende för oss.
Nej, nästa gång ska jag vara mer försiktig och hoppas att det går bättre.  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 29 okt-09 kl 22:06 »
Det behöver som sagt inte bero på dig, det kan bero på att hon ansåg att det inte fanns foder för att föda upp ungar, kanske är hon en stressad kanin, kanske har hon dåliga modersinstinkter, kanske var hon ändå en förstföderska. Det är bara att para om henne igen, att det är kallt är inget hinder för att ta ungar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Meritaton

« Svar #15 skrivet: 01 nov-09 kl 13:40 »
Jag har haft kaninungar när de varit -30 ute och de klarade sig fint.
Så kyla beror det inte på om mamman har byggt ett fint bo.

Dock brukar de va svårt att få överlevande kullar denhär årstiden då de egentligen är helt fel tid.

Det gjordes ett experiment för några år sedan, det va en uppfödare som parade upp 17 honor ( de va erfarna avelshonor som haft kull tidigare utan problem) detta va "vintermånaderna".

Av alla dessa va det 1 kull som överlevde. Resten av honorna gick antingen tomma eller så struntade de i ungarna.

I naturen är de så att mödrar kan överge sina ungar om de inte är gynnsam tid för dem att födas.

Så det som hände kan ha helt naturliga förklaringar.

Bästa tiden att ta kull på sina kaniner är mellan Mars-Augusti, september kan gå men de är lite sent.

Jag har själv liknande erfarenheter att kullar tagna nu föga lyckas.

Då kan de ju va helt annat om man har kaninerna i uppvärmda utrymmen, för då lever ju kaninerna inte på samma naturliga sett som utomhus.

Viopet

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 nov-09 kl 19:24 »
Aha. Det var ju intressant!
Jag har ju hört en del både att det går och att det kan vara svårt.
Jag skaffade ju mina kaniner ganska sent på året och då kanske man blir lite otålig. Jag VILL ju inte vänta till våren för att få ungar  :P men det kanske är bäst att ta det lite lugnt med detta i några månader till.
Fast nu har jag ju en rexhona som antagligen blev dräktig för drygt en vecka sedan så jag får väl se hur det går för henne.
Vi har ju uteburar som visserligen är inbyggda med både väggar och tak runt om så att det inte ska komma in nederbörd eller vind men det är inte uppvärmt på något sätt så jag får väl se till att hon har massor av halm och naturligtvis en bolåda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser