Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skicka till SVA -veterinärmedicinska Anstalt  (läst 4880 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: skicka till SVA -veterinärmedicinska Anstalt
« Svar #20 skrivet: 23 okt-09 kl 10:10 »

Så nu kan jag bara lovorda SVA, fick precis ett mail med ett preliminärsvar: kaningulsot

och jag skickade på onsdag. Det var bra snabbt.

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 23 okt-09 kl 10:22 »
Skönt att du fick svar! Men tråkigt med Gulsoten:(
Kom eländet från hö?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #22 skrivet: 23 okt-09 kl 10:31 »
Jag antar det.
Det började efter vi utfodrade med köpt hö -har lie-slaget gräs annars.
Vi hade köpt ekologiskt ängshö från en äng där det var skog omkring.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 23 okt-09 kl 10:55 »
Då hade jag inte så fel i alla fall  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 23 okt-09 kl 11:13 »
Såhär skriver SVA om RVDH.

Kaningulsot (Rabbit Haemorrhagic Disease)
Sjukdomen förekommer endemiskt bland vildkaniner
(Oryctolagus cuniculus) i Skåne, Blekinge, Öland och
Gotland. Under 2006 har kaningulsot konstaterats på
en vildkanin från Skåne inom ett område där en stor
del av vildkaninstammen dött eller försvunnit.
Kaningulsot är en mycket smittsam sjukdom hos
kanin, orsakad av ett calicivirus besläktat med det
virus som orsakar fältharesjukan. Sjukdomen ger
hög dödlighet hos kaniner. Tamkaniner kan skyddas
genom vaccination. Bland tamkaniner har sjukdomen
hittills inte fått spridning utanför det endemiska
området.
Sjukdomen sprids genom direktkontakt men även
indirekt via nedsmittad miljö eller foder.
Kaningulsot förekommer i två kliniska former.
Ett akut förlopp med hög dödlighet, då dödligheten
är större bland vuxna kaniner än unga individer och
en mildare form där tydliga sjukdomstecken saknas.
Kaninerna insjuknar med hög feber. Näsblod och
kramper kan också iakttas. Kaninerna dör vanligen
inom ett dygn. Ibland förekommer plötslig död, utan
föregående symptom. Mindre allvarliga utbrott kan
även förekomma där infekterade djur förblir symtomlösa
smittbärare.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 23 okt-09 kl 11:32 »
Jag frågade om höet för att jag köper halm söderifrån när vår närproducerade är slut. Jag får kanske spara av Norrlandshalmen till kaninerna i fortsättningen...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #26 skrivet: 23 okt-09 kl 13:24 »
Då hade jag inte så fel i alla fall  :-[

Nej, inte alls.

Det var bra att du sa det till mig så tidigt *beröm  :-* * , då hann jag åker till veterinären och vaccinera dom som fortfarande var bra.
Bara en av dom har dött precis nästa dag, och på måndag börjar smittskyddet ifrån vaccinationen börjar verka.
(och imorgon ska vi slakta alla ikke vaccinerade så att dom slipper dö i plågor.)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #27 skrivet: 23 okt-09 kl 13:29 »
Jag frågade om höet för att jag köper halm söderifrån när vår närproducerade är slut. Jag får kanske spara av Norrlandshalmen till kaninerna i fortsättningen...
Mvh Charlotte

Ja, det är nog säkrare.

Kan gulsot-smittan (från vildkaniner som skuttar på ängen där det tas ensilagen)  överlever/vara i höensilage eller ensilage ?  För att det jäser ju ...

??

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 23 okt-09 kl 13:44 »
Nej, inte alls.

Det var bra att du sa det till mig så tidigt *beröm  :-* * , då hann jag åker till veterinären och vaccinera dom som fortfarande var bra.
Bara en av dom har dött precis nästa dag, och på måndag börjar smittskyddet ifrån vaccinationen börjar verka.
(och imorgon ska vi slakta alla ikke vaccinerade så att dom slipper dö i plågor.)

:-[

Bra tänkt med de ovaccinerade!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #29 skrivet: 23 okt-09 kl 15:04 »
:-[

Bra tänkt med de ovaccinerade!

Dom ovaccinerade har ju ingen chans och jag hade inte pengar att vaccinera alla som är på tillväxt.

Men jag har ju två små kullar kvar.
Dom som var 4 veckor och 3 dagar när deras mamma dog i gulsot, alla lever och kan få lever tills dom nå slaktvikt, dom är ju säkert immuna.

Men jag har en kull till som var 6 veckor och 2 dagar -och där dog bara två. Kan jag antar att dom är immuna och kan ha dom att ochså få växer tills dom är slaktmogna -eller är det säkrare/snällare mot dom att ha ihjäl dom ochså imorgon (när vi ändå håller på..)

?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 23 okt-09 kl 15:20 »
Om man får immuna kaniner ska man tacka och ta emot och inte äta upp dem  ;)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #31 skrivet: 23 okt-09 kl 16:01 »
Om man får immuna kaniner ska man tacka och ta emot och inte äta upp dem  ;)

;)

ja, det gör jag med, 4 flickor är det som ska stanna, men 7 pojkar... dom blir nog mat, men jag ska annonsera ut dom om ett halvtår, kanske dom får nya hem. (när är det säkert (om) att sälja dom så att dom inte sprida smittan i sitt nya hem.. ? )

Men vad jag menade var, om jag kan vara säkra att dom som var 6 veckor 3 dagar  ochså kan vara immuna ? för att i texterna på nätet sägs det att dom bara kan få immunitet innan 4 veckors ålder, och att med 6-8 veckor dom inte ha den chansen längre (där är ett glapp från vecka 4-6 där dom inte säga nåt om...)
Jag vill ju inte att dom ska bli sjuka, men blir ju glad för immuna framtida mammor  :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 23 okt-09 kl 16:15 »
jag vet inte hur dte ligger till med immuniteten vid RVHD, bara att det är ytterst får djur som överlever och blir immuna och det är sådana djur vi ska avla på.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #33 skrivet: 23 okt-09 kl 17:45 »
jag vet inte hur dte ligger till med immuniteten vid RVHD, bara att det är ytterst får djur som överlever och blir immuna och det är sådana djur vi ska avla på.

så dom som lever nu är immuna även om var över 4 veckors ålder
egentligen är det ju logiskt att dom är det, annars vore dom ju döda nu, deras mammor dog ju i gulsot när dom bodde med mammorna. Det var bara det att det stod på nätet att dom bara få immunitet när dom är under 4 veckor -men om dom lever nu så är dom ju immuna, det är ju klart. Jag läste bara och tänkte inte själv  :-[

Hoppas att dom överlever lite till, i den 6-veckors-kullen dog ju två, i den 4-veckors-kullen inte en enda  :D med dom är jag ju säker att dom är immuna allihopa.
Och sista ungen som dog det var natt tisdag/onsdag.

« Senast ändrad: 23 okt-09 kl 19:31 av Angelika »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 23 okt-09 kl 18:09 »
Hej Angelika!

Det är ju bra att det är utredd nu.. även om besekdet är trist.

Vad som gäller vaccineringen och slakt skulle jag hellre köper en kanin som har överlevt ett utbrott som bebis än ett djur fran ett vaccinerad ställe - som kan överföra smittan till min egen genbank..

Men det är bara en spontan tanke.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #35 skrivet: 23 okt-09 kl 19:46 »
Hej Angelika!

Det är ju bra att det är utredd nu.. även om besekdet är trist.

Vad som gäller vaccineringen och slakt skulle jag hellre köper en kanin som har överlevt ett utbrott som bebis än ett djur fran ett vaccinerad ställe - som kan överföra smittan till min egen genbank..

Men det är bara en spontan tanke.

Januschka

Så mina som jag vaccinerade (dom halvvuxna som jag ville rädda) kan överföra sjukdomen till en annan genbank och jag kan i framtiden bara säljer ungdjur till genbanker som vaccinera själva ?
Men jag hade inte lust att utvänta om dom halvvuxna skulle klara sig utan vaccination.

Jag ska ju behålla dom överlevande småttingarna, alla flickor plus eventuellt en pojke plus mina vaccinerade halvvuxna.

Men jag tänker ju inte nästa år vaccinera mina ungdjur på tillväxt som ska bli mat dom flesta, och jag tror inte att alla ska dö innan dom blir 5 månader. Då kan jag ju lägga av.

Jag fattar inte riktig hur sånt funkar...   :-\

Angelika

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #36 skrivet: 23 okt-09 kl 20:24 »
Det här med att de ska vara immuna före 4 veckors ålder verkar skumt.

Jag trodde att mamman via mjölken överför antikroppar som hon har till ungarna/barnen. Jag föreställer mig att de antikroppar mamman har, beror på att hon haft sjukdomen tidigare och är immun. Då får jag inte ihop det att ungarna är immuna, men mamman inte. Någon som kan förklara?

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #37 skrivet: 23 okt-09 kl 22:39 »

Jag hittade på nätet hos en sida från SKHRF :
 När viruset exposeras i en population kan dödligheten vara så hög som 90-100% hos kaniner över 2 månaders ålder. Väldigt unga kaniner som är under 4 veckor påverkas inte av viruset och utvecklar en livslång immunitet om de exposeras för viruset. Vid 6 - 8 veckors ålder förlorar de sin fysiologiska resistans och löper högre risk att drabbas.

Mina två kullar som båda förlorade sina mammor  (med 4 och med 6 veckors ålder) i gulsot måste ju vara immuna annars skulle dom vara döda nu.

Varför vet jag inte, men jag är glad för det.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #38 skrivet: 23 okt-09 kl 23:06 »

Jag förstår inte riktig hur ett immun eller vaccinerat djur kan överföra smittan ?
Om det köps in hö som har smittan i sig, så blir ju inga kaniner sjuka i den kaningården (där alla är vaccinerade eller immuna) -så ingen sjuk kanin, ingen smittsam avföring, inga smittade burar,... Smittan "dör" ju där och kan inte utvecklas och inte överföras...   
 -eller ?

Gille

• -
« Svar #39 skrivet: 23 okt-09 kl 23:48 »
Är alla knaierna vaccinerade bör de inte bli sjuka men de kan föra smitta vidare, precis lika lätt som om det finns smitta i hö (eller på kläder ovs).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser