Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa byggmaterial i polen  (läst 51725 gånger)

stedevil

SV: Köpa byggmaterial i polen
« Svar #20 skrivet: 23 okt-09 kl 11:44 »
Jag vet jag har sett små rörstumpar med svag S-form. Beroende på hur mycket de vrids så kan de öka/minska C/C avståndet mellan de 2 kopplingsrören många millimeter (tex ger s-böjen en förskjutning på 10mm så kan man koppla in -20mm - +20mm ). Vad de heter och var sådant finns att köpa vet jag inte, men det borde en röris veta. Enda problemet kan ju vara att de bygger på märkbart på djupet (vägg till blandare) vilket kan vara opraktiskt beroende på placering.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 23 okt-09 kl 12:30 »
Jag vet jag har sett små rörstumpar med svag S-form. Beroende på hur mycket de vrids så kan de öka/minska C/C avståndet mellan de 2 kopplingsrören många millimeter (tex ger s-böjen en förskjutning på 10mm så kan man koppla in -20mm - +20mm ). Vad de heter och var sådant finns att köpa vet jag inte, men det borde en röris veta. Enda problemet kan ju vara att de bygger på märkbart på djupet (vägg till blandare) vilket kan vara opraktiskt beroende på placering.
och inte särskilt snyggt heller, vi har sånna i tvättstugan och det är ett helvete att hålla rent.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 okt-09 kl 12:55 »
Nej fanns dessvärre inte det.

Där har vi nyckeln till rikedom!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 23 okt-09 kl 13:46 »
Där har vi nyckeln till rikedom!
Hur menar du?
När sambon byggde sitt badrum fanns det inte adapter som passade eftersom de skiljde på endast ynka 5mm.

Blandaren jag har i tvättstugan skiljer 1,5cm. lättare att hitta adapter då antar jag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 okt-09 kl 15:19 »
Använder man två enkla blandarfästen kan man ju få vilket avstånd man vill utan adaptrar.

davidB

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 23 okt-09 kl 15:22 »
Det är väl inget problem om du ska totalrenovera .
Om du köper allt nytt i polen så får du ju även blandarfästet med rätt delning.
Problemet kommer ju den dag man måste byta.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 okt-09 kl 17:06 »
Hur menar du?
När sambon byggde sitt badrum fanns det inte adapter som passade eftersom de skiljde på endast ynka 5mm.

Blandaren jag har i tvättstugan skiljer 1,5cm. lättare att hitta adapter då antar jag.

Man kan ju börja tillverka såna adaptrar och sälja i mängder  :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 23 okt-09 kl 17:13 »
Man kan ju börja tillverka såna adaptrar och sälja i mängder  :D
;D

Zixten

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 25 okt-09 kl 12:19 »
Lite tankar jag får...

-Vad kostar transporten.
-Vad händer när du får färgskillnader i kaklet du köpt,  du har köpt för lite, vatten blandaren går sönder, eller något annat går fel och du måste reklamera varan / köpa mer?
Vem står då för frakten? Skall du köraner en gång till försvinner kanske hela vinsten med en frakt till.
-Vad händer när du kommit hem och packar upp, och inser att det fattas något i paketet, eller är fel grejer i paketet.

Men vist, köper man grejer för 30 000 inkl. frakt, som skulle kostat 50 000 här hemma kan man ju kanske ta den risken.

Sen skall man ju kolla upp noga att man får rätt kvalite! Att man jämför priser på samma kvalite.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 25 okt-09 kl 13:44 »
Jag tror inte att timmertransporterna till sågverken skulle bli så särskilt effektiva om man ska köra helstam, jag inbillar mej att det skulle bli väldigt svårt att få på 40 ton helstam på ett 24m ekipage?
Ju större lass, desto mindre utsläpp per ton.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Huggorm

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 okt-09 kl 15:01 »
Jag tror inte att timmertransporterna till sågverken skulle bli så särskilt effektiva om man ska köra helstam, jag inbillar mej att det skulle bli väldigt svårt att få på 40 ton helstam på ett 24m ekipage?
Ju större lass, desto mindre utsläpp per ton.

Flottning av hela stammar har funkat förr, och det är alldeles utsläppsfritt  :D

Temeriaire

• Småland
« Svar #31 skrivet: 25 okt-09 kl 18:14 »
japp, flottning fungerade förr när det fanns riktig "gammelskog" med lite grovlek. En av orsakerna till att man slutade flotta var att det tog slut på det grova timret, och klent timmer sjunker i stora mängder innan det är framme vid sågverken, så flottning är nog tyvärr inget alternativ idag. Jaghar upptäckt att i skogarna kring min hemby i västerbotten/lappland så finns det nästan inga träd som är 40 cm eller mer i brösthöjd, dom flesta har inte hunnit passera 30cm...

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 okt-09 kl 08:16 »
Intressant att en tråd som handlar om att köpa byggmaterial i Polen, nu bytt riktning till timmertransporter.. problemet med dyrt virke i handeln hänger iaf inte på dålig teknik i virkeshanteringen, Sverige är ju världsledande inom skogsbruk och sågverk, det är det nog ingen större tvekan om.
Några större vinster för de som jobbar i den tidiga produktionen är det ju inte heller, entreprenörerna som kör går på knäna. Det är senare i kedjan nåt händer, och den största biten ligger förmodligen i alla flotta byggvaruhus, för den delen av virket som går till gör-det-självaren.
För de som lejer ut hela bygget hamnar ju en bra slatt av vinsten hos byggmästaren eller snickaren.

Att det skulle bli effektivare enligt amerikansk modell tror jag inte på. Det är ju bara att kolla på serien Ax-men på Historychannel så förstår man... Dom springer där i skogen med utrustning som vi hade på 60-talet, gamla grävmaskiner, vajerspel osv, och hanterar bara helstock, ingen aptering, knappt att dom kvistar. Kan inte påstå att deras timmerlass ser särskilt effektiva ut i jämförelse med ett svenskt lass.

Nej, det är nog snarare gammal vana och inställning som gör att monopolen här i landet kan fortsätta, det ser man ju exempel på här i tråden också, nackdelar poängteras,: Saker passar inte, färgskillnader i kakel, hur reklamera.. osv... Varför inte  se möjligheterna istället för att genast dra fram allt som kan bli fel?

Temeriaire

• Småland
« Svar #33 skrivet: 26 okt-09 kl 13:24 »
Såg ett argument nånstans här ovan om att det blir en massa kapande i önödan med kortvirkesmetoden.
 -Vad jag vet så är sågverkens prislistor utformade så att dom ska få in timmer i första hand i de längder som används, vill minnas att det ofta blev till att byta prislista i apteringsdatorn när dom bytte kund.
Så det är inte bara att kapa, utan det är ofta kundspecifika mått redan i skogen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 26 okt-09 kl 20:09 »
Att det skulle bli effektivare enligt amerikansk modell tror jag inte på. Det är ju bara att kolla på serien Ax-men på Historychannel så förstår man... Dom springer där i skogen med utrustning som vi hade på 60-talet, gamla grävmaskiner, vajerspel osv, och hanterar bara helstock, ingen aptering, knappt att dom kvistar. Kan inte påstå att deras timmerlass ser särskilt effektiva ut i jämförelse med ett svenskt lass.

Jag såg ett halvt inslag där dom var och sågade i en regning barrskog någonstans på västkusten, jag tror det var i Oregon. Skillnaden var ju att deras träd var betydligt större än vad våra svenska granar och tallar blir. Kanske det är därför dom gör på sitt vis med motorsåg och vinsch istället för skogsmaskiner?

stedevil

« Svar #35 skrivet: 26 okt-09 kl 21:50 »
Såg ett argument nånstans här ovan om att det blir en massa kapande i önödan med kortvirkesmetoden.
 -Vad jag vet så är sågverkens prislistor utformade så att dom ska få in timmer i första hand i de längder som används, vill minnas att det ofta blev till att byta prislista i apteringsdatorn när dom bytte kund.
Så det är inte bara att kapa, utan det är ofta kundspecifika mått redan i skogen.

Du ser inte hela bilden. Svinnet pga ändsprickor blir inte mindre för att kunden ska ha en viss längd, snarare tvärt om. Ska kund tex ha 4,80m längd så måste man kapa bitarna i skogen till 5,10-30 (där 0,3-0,5 blir flis) för att vara säker på att man får ut 4,80, medan man vid heltimmer som sågas vid sågverket kan jobba med kanske 4,90 eftersom ändsprickorna blir väsentligt mindre.

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 27 okt-09 kl 05:59 »
Du ser inte hela bilden. Svinnet pga ändsprickor blir inte mindre för att kunden ska ha en viss längd, snarare tvärt om. Ska kund tex ha 4,80m längd så måste man kapa bitarna i skogen till 5,10-30 (där 0,3-0,5 blir flis) för att vara säker på att man får ut 4,80, medan man vid heltimmer som sågas vid sågverket kan jobba med kanske 4,90 eftersom ändsprickorna blir väsentligt mindre.

Nej, nu är du ute och cyklar lite, det finns ingen som lägger på mer mån än 6-7 cm,  det vore ju rent korkat. Oftast får man bäst betalt för ganska långa stockar, som 5,10 t.ex, och den kapar man max 5,17 ungefär för att vara på säkra sidan om man kapar snett eller nåt. Sen blir den justerade längden på färdig planka 5,0 m.
Men som priserna på flis och spån ser ut nu, så är det inte här de stora pengarna ligger. Vid ett sågverk idag blir det inget svinn alls, allt används på något vis och ger betalt.

bo_i_dala

« Svar #37 skrivet: 27 okt-09 kl 08:40 »
Hrj!
Stedevil!! Har du tänkt att sågverken skulle såga helstammen på en gång?
mvh

Temeriaire

• Småland
« Svar #38 skrivet: 27 okt-09 kl 21:47 »
När jag körde skotare i småland (stormskog) så hanterade vi även"kubb". Om jag fattat rätt så var det istället för klentimmer.
Blev lite tufft för oss skotarförare från norrland, då ingen var van vid så kort virke...
Den vanligaste längden på dessa var 2.55 , och så mycket kortare än så är ju inte reglar på kortlängd i byggvaruhuset?
Och när jag hugger för eget bruk så gör jag sällan stocken mer än 10cm längre än vad jag behöver, och jag har då sällan haft problem av detta.

stedevil

« Svar #39 skrivet: 28 okt-09 kl 01:03 »
Stedevil!! Har du tänkt att sågverken skulle såga helstammen på en gång?

I teorin ja, men i praktiken kräver det för dyra ombyggnationer av såglinjerna. Men fällsprickeproblemet handlar framförallt om att såga av en tex 5m lång bit utan upplägg/stöd. Det ger interna skador i trät vid sågytan som sen dyker upp tex i torken som "torksprickor". För att undvika det torde man tex kunna såga stocken före sortering vid ankomst till sågverket på en "kapsåg" modell större och sen köra som vanligt.

Citat från: Existens?link=topic=76891.msg640079#msg640079 date=1256619566
Nej, nu är du ute och cyklar lite, det finns ingen som lägger på mer mån än 6-7 cm

Du får gärna dela med dig av vilket sågverk som trimmar längder ner på cm nivå i justerverket. I bästa fall trimmas det i dm intervall och ofta på tex 3dm intervall (för att hålla ner produktsortimentet). Förståss skillnad om det fingerskarvas internt, då har man inga produktlängder att gå efter.

Citera
Sen blir den justerade längden på färdig planka 5,0 m.

Om du tittar på byggvaruhusens utbud ser du väldigt mycket 4,8m virke. 5,17 -> 4,80 låter rimligt för mig.

Och när jag hugger för eget bruk så gör jag sällan stocken mer än 10cm längre än vad jag behöver, och jag har då sällan haft problem av detta.

Vad menar du med "sällan problem" för dig? Sågar du med avverkningsmaskin, sågar upp i bräder/plank och torkar utan "torksprickor"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Nataks, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser