Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Otäck morgon..bagge fast i foderhäck.  (läst 1572 gånger)

Fordson

Otäck morgon..bagge fast i foderhäck.
« skrivet: 15 okt-09 kl 11:07 »
Märkte nu på morgonen att ena baggen hade fastnat i foderhäcken. Huvudet på ena sida gallret och kroppen på andra.
Han verkade ganska ok så jag försökte trixa ut huvudet (och hornen) när någonting hände, han lixom fastnade i ett "kväv" läge och
jag fick inte bort honom. Jag vred och vände men baggen satt fast. Nu var det bråttom, djuret kvävdes sakta. Frugan fick panik och sprang iväg får att hämta grannbonden för att hjälpa.. (och ta med geväret). Frugan är höggravid så hon kan inte hjälpa till direkt.
Stackars baggen låg där och kvävdes. Då tänkte jag att nu tar jag i. Antingen går nacken av och han dör direkt eller så får jag loss honom.
103 kg Fordson tog i och på något sätt vändes hornen och djuret rätt så han var tillbaks i orginalläge, och han kunde andas igen!
Nu var det ju inte akut längre i alla fall. Grannen kom och jag höll i baggen medan han skar av ena gallret med trissan. Baggen var äntligen fri och knallade förvånansvärt obesvärat iväg till resten av flocken. Har kollat upp honom under förmiddagen och han verkar må bra.
Hu det var otäckt...

JBF

• Småland
SV: Otäck morgon..bagge fast i foderhäck.
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 12:24 »
Usch Fordson, det var nära ögat... Jag hade ju inte lika god tur med min bagge som fastnade med hornen i elstängslet.. Fy fan, det är hemskt när sånt där händer. Himla tur att du kom dit och såg det. Hur ser foderhäcken ut? Fanns det "risk" att han skulle fastna, eller fastnade han helt enkelt ändå?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fordson

« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 12:43 »
Det är en Kellfri häck med galler och tak: http://www.kellfri.se/se/include/groups.php?catid=0&groupid=100 längst ner på sidan.
Hur baggen fick in huvudet och hornen förblir nog en gåta, men jag hade gett dom havre i häcken och troligtvis låg väl lite havre i mitten av häcken så baggen gjorde allt för att komma åt. Han satt fast längst åt sidan också där gallret är grovt som sjutton så att "bända" ut gallret var inget alternativ.

Han verkar dock må mycket bra, han har bestigit två tackor nu på förmiddagen. Kanske fått en liten uppenbarelse och kör lite Carpe Diem stuket nu.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 12:52 »
usch vilken förmiddag  :-\
själv har jag bara haft en bagge som fastnat och de är inte lika glada för hjälp utan stångar hejvilt med sina 40 cm kanonvassa horn, men han kom loss till slut i alla fall  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ulfg

« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 20:30 »
Det är det här som är den stora nackdelen med får med horn. När det är lugnt med "bara" hö eller ensilage i foderhäcken har jag aldrig råkat ut för olyckor med att de fastnat. Men havre skulle jag aldrig våga ge dem i foderhäcken. Då är det sån konkurrens och hets att de glömmer bort att vicka sig ut med hornen och olyckor står för dörren. När jag ger dem havre är det bara öppna rännor upphängda på grindar utomhus som gäller och inga späda lamm omkring som kan bli nerknuffade och få benen brutna.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 21:10 »
Fy så obehagligt!!! Vilken tur att du var där och lyckades vända honom rätt så snabbt igen!!! Skickligt!

Jag har haft en del olyckor med fårutrustning också. Jag hade ett tacklamm (årets grannaste förstås) som vi mönstrade i en LG-vågbur. Där spänner man fast huvudet i fronten. Hon gjorde ett skutt och nästan vände sig i buren med huvudet fastsatt. Fick en nackskada och dog. Måsta ha blivit typ whiplash-skada. Efter det spänner jag aldrig fast djuren i vågburen mer!

Jag har också hittat tackor som lyckats få in huvudet mellan spjälorna i Knarrhultsgrindar och inte kommit ut igen. Där hjälper spettet och en stängselstolpe till att lösa krisen, gudskelov!

Men jag har Gotlandsfår och inga såna med horn!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

bloke1

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 21:19 »
otrevligt, men det är ju sånt som händer - olyckor. kan ju till ganska stor del förebyggas om fåren går där de ska. själv hade jag ett bagglamm i fjol som hoppade ut utanför betet, och ströp sig själv med barnens fotbollsmål. otroligt vad dom kan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 21:22 »
Har haft 2 baggar senaste året som brutit båda hornen i både fårnstängslet men också i höhäcken  :(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 21:31 »
Otrevligt, sådant händer dessvärre, speciellt med våra hornprydda baggar.

Appropå ingenting.

Fordson, apropå dit "nick" utgår jag ifrån att vi delar ett smärre intresse för lite äldre blå traktorer.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 16 okt-09 kl 08:59 »
Olyckor kommer man aldrig undan. Men lite av det kan man förebygga. Har man får med horn är det mycket som inte passar in. Strömförande flexinät. Trånga foderhäckar med tätt mellan gallren. Vaksamhet och uppsikt med Knarrhultgrindar i hanteringen. Passa på fårnäten, fast de brukar ta sig ut själva efter ett tag, osv.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fordson

« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 21:36 »
Otrevligt, sådant händer dessvärre, speciellt med våra hornprydda baggar.

Appropå ingenting.

Fordson, apropå dit "nick" utgår jag ifrån att vi delar ett smärre intresse för lite äldre blå traktorer.

Blue is beautilful...
Major -52. Är du kanske en "Defender" av dessa också?

Fåraherden

• -
« Svar #11 skrivet: 17 okt-09 kl 08:02 »
Hoppas ingen mer fastnat.
om traktorn:
Japp! Powermajor 59.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 3 användare
PauletteHe, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser