Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!  (läst 24217 gånger)

prince

SV: AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!
« Svar #60 skrivet: 14 okt-09 kl 09:56 »
svullnaden har inte gått ner, men hon äter och dricker lite mer än innan, hon krystar inte utan är mer avslappnad bara. Hon protesterar mer när man håller på med henne och det är ju positivt!!

Enligt min veterinär som nu är tillbaka ( pratade med denne i morse ) som faktiskt kan lite om höns  ( kors i taket!!! :P)  så har hon troligtvis bukhåleinflammation.
Så, min behandling med att skölja rent, värme, antibiotika etc är helt rätt.

Enligt honom så var det var han hade rekommenderat om jag fått tag på honom från början.

Tydligen var detta inte så ovanligt på värphybrider.....

Men, hon har fortfarande chans att bli helt återställd!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #61 skrivet: 14 okt-09 kl 10:16 »
Tror att du skulle testa att få tag i kortison antingen genom vet eller läkare..har använt betametason, dexametason, prednisolon och predef2x på höns utan problem..hjälper verkligen vid inflammationstillstånd
Hur doserar du prednisolon 2,5 mg?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #62 skrivet: 14 okt-09 kl 11:51 »
Hur doserar du prednisolon 2,5 mg?

1/2 tablett morgon och kväll första dagen 1/4 sen..krossa tabletten och mixa den med vatten och ge i munnen med dosspruta/injektionsspruta utan kanyl...men kortison ska du bara använda om det är riktig kris och du misstänker inflammation inte om hönsen bara blir lite hängiga men i fallet ovan hade det nog hjälpt till..Prince frågade du inte din vet om kortison eller tyckte han att det var en oortodox behandling av höns?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Live

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 14 okt-09 kl 12:14 »
Nu missförstod du nog det hela  snäckan!

Det är att plåga en höna att tvinga den att vara tillsammans med  illrar och hundar etc efter op under minst 2 dagar.
Detta i sig kan sätta en höna i så svår chock att den dör. Det är detta som menas. Man kan inte heller jämställa en höna som vanligtvis lägger ägg var dag med en fågel som lägger någon gång per år när det kommer till op.

Det är då lättare att genom operativt ingrepp hjälpa en fågel som inte lägger ägg lika frekvent, men att göra det på en värphöna är inte samma sak, detta enligt veterinärerna själva på djursjukhuset.
Dock var detta det ena de kunde göra, då de inte har så mkt kunskap om höns. De rekommenderade inte heller att göra ingrepp, men som tidigare sagts, detta var vad de kunde hjälpa till med.

Jag ska säga att tack vare de råden jag fått här av olika medlemmar i olika situationer så lever idag flera djur  återställda som veterinärerna bara rekommenderat  åt yxan.
Inte mitt fel att det är så.

jag och mina höns är dessa medlemmar här för evigt tacksamma!

Det är ens skyldighet att göra vad man kan för sina djur, oavsett om  det är höns  för en hundralapp eller en häst för en halv miljon.... Jag ser ingen skillnad där.

Jag behandlar mina djur ALLTID efter kontakt med veterinär.

Sorry men jag tillhör inte de som avlivar i första hand bara för jag har avlivat 2 hönor under 15 år med värpnöd för att min behandling inte gav effekt.  Så tala inte om för mig att många förordar avlivning för det har inget med mig att göra. Man måste däremot veta när man ska låta ett djur slippa lida och det får man genom erfarenhet och inget som har med att göra om hur "alla" forumare på den sida av "nacka höna för den ser sjuk ut"
Det är inget tvåläger antingen el som gäller här på alternativ? el...inget som jag vet något och bryr mig absolut inte ett dugg om det.
Jag avlivar när jag inte kan göra mer och djuret inte blir frisk el vilka framtida risker det ger!
Jag litar på kunskap och erfarenhet inte vilket överlevnadsläger som finns här.

Sen sätter man INTE en höna med illrar,hundar etc efter inläggning men där ser man vad för kunskap man har ;)
Sen op man inte en höna el fåglar generellt i onödan utan sätter in ev hormon,kalcium,kramplösande osv i första hand för att ägget ska lossna och allt det som man kan göra hemma såsom stillhet,värme,fukt och att inte driva på med ljus,mat i för stora mängder som driver på när äggledare krampar.

Jag avlivar mina ev fortsatta kommentarer för det ger varken dig el mig något.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #64 skrivet: 14 okt-09 kl 12:36 »
Följt dina trådar lite live och jag tror att du har anknytning till(gift med) alt är själv praktiserande veterinär. Stämmer?

Då hade jag rätt alltså ;)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Live

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 14 okt-09 kl 13:35 »

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #66 skrivet: 14 okt-09 kl 14:06 »
1/2 tablett morgon och kväll första dagen 1/4 sen..krossa tabletten och mixa den med vatten och ge i munnen med dosspruta/injektionsspruta utan kanyl...men kortison ska du bara använda om det är riktig kris och du misstänker inflammation inte om hönsen bara blir lite hängiga men i fallet ovan hade det nog hjälpt till..Prince frågade du inte din vet om kortison eller tyckte han att det var en oortodox behandling av höns?

Vill tillägga att olika typer av kortison har olika styrka i jämförelse med eget kortisol/hydrokortison så dosering gäller inte generellt -betametason som vi pratat om tidigare är betydligt potentare när det gäller bekämpning av inflammation än prednisolon.

prince

« Svar #67 skrivet: 14 okt-09 kl 16:50 »
jo, min höna får nu kortison och min vet tyckt att det var helt rätt!  Så i samband med antibiotika så ska hon bara ha det lugnt och varmt då hon nog har bukhåleinlammation, så det jag gör är helt rätt enligt denne!!

Live´s inlägg avstår jag helt ifrån att kommentera :o, vill inte att detta ska bli en debatt som denna medlem så hårt försöker få det till!     :-*

Torry

« Svar #68 skrivet: 14 okt-09 kl 20:37 »
Vad skönt att du fått bekräftelse från din vet på att du gjort allt rätt och att hon får rätt medicin, ett gott tecken att hon börjar bli lite kaxig i alla fall.
Lycka till med tillfrisknandet.  ;D
//Torry

prince

« Svar #69 skrivet: 14 okt-09 kl 20:46 »
Tackar Torry!!  Och super tack för alla råd!!
Hönisen fick mat igen nu ikväll och OJ!  Hon åt ju som om hon inte sett mat förr!!
Roligt faktiskt!!
Buken är fortfarade lika svullen men inte lika röd som innan.. :)

Lena A

« Svar #70 skrivet: 15 okt-09 kl 14:38 »
Vad skönt att det verkar gå bra med din höna.  :)

prince

« Svar #71 skrivet: 15 okt-09 kl 19:39 »
Tack!!
Hon är fortfarande lika svullen, men har hon fått bukhåleinflammation så kan det ta tid för att få ner svullnaden..

Men för er som undrar så är hon pigg, äter och dricker som hon ska och hon verkar inte ha ont, men självklart så är den svullna magen ett obehag men ont verkar hon inte ha.

Hon får antibiotika och kammen har fin färg.

Torry

« Svar #72 skrivet: 15 okt-09 kl 19:40 »
Låter bra tycker jag  ;D
//Torry

prince

« Svar #73 skrivet: 15 okt-09 kl 19:43 »
tack Tory!!!!!!!!!!!! :D

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #74 skrivet: 15 okt-09 kl 19:44 »
Tack!!
Hon är fortfarande lika svullen, men har hon fått bukhåleinflammation så kan det ta tid för att få ner svullnaden..

Men för er som undrar så är hon pigg, äter och dricker som hon ska och hon verkar inte ha ont, men självklart så är den svullna magen ett obehag men ont verkar hon inte ha.

Hon får antibiotika och kammen har fin färg.

Dra ner på maten ordentligt! Hon ska inte ha full ranson om det är bukhåleinflammation...1/2 ranson max och inget högenergifoder.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #75 skrivet: 15 okt-09 kl 19:51 »
Skönt att det verkar gå bra. =)
Jag är dock lite tveksam på om det där att hon inte skulle ha ont. Fåglar visar oftast inte att de har ont eller mår dåligt förrän det är riktigt illa.
Hade en gammal (12 år) höna förra vintern som fastnade och skadade höften så hela sidan svullnade upp som en fotboll. Hon visade inte att hon hade ont utan gick omkring som vanligt med skadan. Det var alldeles rött och brännhett, lät det vara i ca 1 vecka men det blev inte bättre utan mot slutet av veckan började hon "smyghalta" litegranna... Tog bort henne då... Hon var ju gammal också så kändes att det var nog lika bra. =/

Lika när jag var liten (skulle fylla 9 och det var då jag gjorde upptäckten av kalkben) så hade vi en höna som jag tyckte hade konstiga fötter... Väldigt konstiga fötter som till slut började spricka upp och blöda. Men denna höna sprang omkring precis som alla andra dock med spruckna blödande fötter med massa kalklager på. Måste gjort så in i helvete ont och kliat! Men det visade inte hon... Jag tog reda på vad det var och hon blev botad och lever än idag.... Dock kan man långt ifrån säga att hennes ben är snygga!  :-X Ärrade för livet... Ursch... Men jag är glad att jag tog reda på vad det var! Min mamma, vuxna människan märkte ingenting ju... >.<

Så, nog gör stackars lilla maggen ont skulle jag tro... =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

prince

« Svar #76 skrivet: 15 okt-09 kl 19:54 »
Hon får bara krossad blandsäd nu som jag ger henne 3 ggr om dagen så hon får inte fri tillgång.
Hon äter så att hon klarar sig, men hon äter mer ordentligt nu, nu äter hon små portioner så att säga och dricker också ( vatten med antibiotika)

Men innan så bara småpickade hon och tog 2-3 näbbar vatten per gång.. Nu äter hon och dricker mer som hon ska så att säga...

men att hon skulle ha lite mat visste jag inte, men då är det nog helt perfekt som det är  ;D

Nu blev jag ännu mer glad!!  Vet du kanske hur långvarigt sådant här är?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #77 skrivet: 15 okt-09 kl 19:58 »
efter behandling inletts ska det börja ge sig ordentligt inom ett par tre dagar..i alla fall på de som jag haft

prince

« Svar #78 skrivet: 15 okt-09 kl 20:00 »
Jo, lite ont gör det ju säkert, men jag tror inte att hon har så ont att hon lider, om du förstår vad jag menar....

I och med att hon nu äter mer och verkligen dricker ordentligt så gör det nog mindre ont än innan då hon inte åt och drack så som hon gör nu.

Hon sitter inte heller och krystar såsom hon gjorde innan utan hon verkar må mkt bättre även om hon är lika svullen..

Nu pratar hon när jag kommer och sträcker sig efter maten och kluckar förnöjt, innan verkade hon mest ointresserad av allt... !!

prince

« Svar #79 skrivet: 15 okt-09 kl 20:02 »
efter behandling inletts ska det börja ge sig ordentligt inom ett par tre dagar..i alla fall på de som jag haft

Hon är lika svullen men inte så ilsket röd som hon var innan.
Hon får medicinen 3 ggr om dagen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare
Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser