Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina kycklingar nyser  (läst 4876 gånger)

Hönan Doris

• Värmland
Mina kycklingar nyser
« skrivet: 04 okt-09 kl 11:33 »
Första gången jag märkte att en av mina kycklingar nös var ca 1 vecka sedan. Igår när jag var ute i höns huset satt hon på pinnen och nös, inga andra som visade tecken, ingen snuva eller luktar illa, imorse var det ett par till som nös.
Då hade tyvärr "fastnat ute " i regnet i går.... :-\ De hade inte fattat att de kunde gå in tyvärr. Jag tog genast in dem och satte på värme lampa och strödde med torr ny halm.
Jag har även gett dem multivitaminer  denna  vecka just för att de ruggar.
Är det mer jag kan göra och hur orolig behöver jag vara, kan de ha så och det går över...

Tacksam för svar!

MArja
Bor i värmlandsskogera med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner och ett antal höns och tuppar av raserna, dv Kochin, hedemora och så några "gott och blandat" med allt från Brahma, silkeshöna, dv kochin och faverolle i sig

mjegg1

SV: Mina kycklingar nyser
« Svar #1 skrivet: 04 okt-09 kl 13:31 »
Så gjorde mina inann i sommar sen satt det lite snor vid näsan ,knappt man såg det sen andades dom med öppen mun o blev geggiga i ögonen efter ett tag , det var inte skoj . Kan du isolera dom som nyser för att hindra smittan om det nu e något sånnt tråkigt.   Lycka till.
Dv Kockin, Stor Kockin,Fin ulls får ,Två Dorset o Korsnings amkor.

Live

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 okt-09 kl 13:48 »
Första gången jag märkte att en av mina kycklingar nös var ca 1 vecka sedan. Igår när jag var ute i höns huset satt hon på pinnen och nös, inga andra som visade tecken, ingen snuva eller luktar illa, imorse var det ett par till som nös.
Då hade tyvärr "fastnat ute " i regnet i går.... :-\ De hade inte fattat att de kunde gå in tyvärr. Jag tog genast in dem och satte på värme lampa och strödde med torr ny halm.
Jag har även gett dem multivitaminer  denna  vecka just för att de ruggar.
Är det mer jag kan göra och hur orolig behöver jag vara, kan de ha så och det går över...

Tacksam för svar!

MArja

Du har gjort allt rätt, värmelampa är bästa akutmedicinen och lite extra god mat. börjar det bli geggigt från hals och värre snuva som rinner så bör du ge antibiotika typ terramycin om du har.
det är lätt de drar på sig ex lunginflammation om de har blivit kalla.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #3 skrivet: 04 okt-09 kl 14:07 »
terramycin och magnecyl brus(beräkna 20 mg per kyckling och dag) brukar hjälpa
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Hönan Doris

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-09 kl 15:09 »
terramycin och magnecyl brus(beräkna 20 mg per kyckling och dag) brukar hjälpa

Men då måste jag få det från vetrinär då eller och hur mycket av varje, jag har tyvärr ingen möjlighet att isolera dem, just nu är de ute, är det ok de verkar ju himlans pigga och springer runt och pickar.

Marja
Bor i värmlandsskogera med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner och ett antal höns och tuppar av raserna, dv Kochin, hedemora och så några "gott och blandat" med allt från Brahma, silkeshöna, dv kochin och faverolle i sig

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #5 skrivet: 04 okt-09 kl 18:42 »
magnecyl 20 mg per fågel och dygn kan du ge(receptfritt) om det är en vanlig förkylning så hjälper det..brustabletterna är på 500 mg om fåglarna dricker 3 liter per dag och är 25 st löser du en brustablett i den mängden..prova även echinea/kanjang och vanliga vitaminer i första läget...hjälper inte det så prata med en veterinär om att få tylan utskrivet funkar ofta..terramycin är mer bredspektrigt men kan vara bra
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Hönan Doris

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 okt-09 kl 19:39 »
Åhh tack!! Då ska jag köpa lite Kanjang i morrn, Idag satt den lilla kycklingen uppe på tuppen för att få extra värme så sött

Hörde bara att hon nös en gång igår var det hela tiden.

Kram på er

Live

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 okt-09 kl 21:22 »
magnecyl 20 mg per fågel och dygn kan du ge(receptfritt) om det är en vanlig förkylning så hjälper det..brustabletterna är på 500 mg om fåglarna dricker 3 liter per dag och är 25 st löser du en brustablett i den mängden..prova även echinea/kanjang och vanliga vitaminer i första läget...hjälper inte det så prata med en veterinär om att få tylan utskrivet funkar ofta..terramycin är mer bredspektrigt men kan vara bra

Jag har då aldrig hört att echinea,vitaminer el magnecyl går bra att ge fåglar?
Eftersom jag inte vet ngt om det så ska jag absolut inte vara negativ utan bara undrar om du vet att just en fågelkropp kan ta hand om ämnena? man kan ju inte jämföra vår metabolism med djurens men det vet du säkert redan.
Ang vitaminer så säger jag inget men jag tror man ska vara försiktig med dem så man inte får biverkningar istället på överdosering.
Jag har aldrig gett mina djur tillskott av vitaminer för nog borde väl fullvärdig kost vara nog? och om inte så måste man väl veta hur och vilken brist det är så man inte dödar en höna med förgiftning..i min värld känns det lite riski.
Men jag böjer mig för en bra förklaring helt klart och alltid bra att lära sig ngt nytt. jag menar vem blir inte glad att kunna köpa treo receptfritt till sina höns ;) om man inte når ut till en vet...

Iallafall så har jag terramycin som jag kan sända en kur till den sjuke om de förvärras :)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #8 skrivet: 04 okt-09 kl 22:15 »
I både england och usa används salicylsyra på höns...fungerar på de flesta djurslag, speciellt växtätare googla på salicylate poultry så ser du en del...echinea är mitt eget påhitt, har gett dom det i tre år ung. funkar ibland

Live

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 okt-09 kl 23:12 »
I både england och usa används salicylsyra på höns...fungerar på de flesta djurslag, speciellt växtätare googla på salicylate poultry så ser du en del...echinea är mitt eget påhitt, har gett dom det i tre år ung. funkar ibland

Ok..ja alla såna tips är kanon och ska läsa om treo. är det bra mot smärta för djuret så är jag mer än mottaglig.
 ;D (ibland) har det funkat med echinera, rolig du ;) har ingen dött av det så, vafö inte :)
Jag behandlade en halt höna en gång med diklofenak-gel och bandage i en vecka...sen blev hon bra och lever än efter 3 år, så man tager vad man haver.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #10 skrivet: 05 okt-09 kl 00:51 »
exakt echinea har funkat ibland men om och hur effektivt det är vete fan...salicylsyra är en annan sak. Febernedsättande, antiinflammatoriskt och smärtstillande...höns har halter av salicylsyra i kroppen som dom får av att äta växter och delar av växter, när man tillför extra s. kan man säga att man boostar deras naturliga halter för att hjälpa till att bekämpa sjukdomstillstånd. Det klart att voltaren funkar på höns..det enda man ska se upp med när man använder mediciner som inte är designade för höns är om dom är speciellt känsliga mot vissa ämnen som ingår...har väl testat mer än de flesta vad gäller oortodox hönsbehandling men har aldrig haft nån som lidit av det jag gjort eller blivit sämre alt dött som en följd av någon behandling..fast man bör ha ett visst hum om vad man håller på med..

Live

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 okt-09 kl 10:14 »
exakt echinea har funkat ibland men om och hur effektivt det är vete fan...salicylsyra är en annan sak. Febernedsättande, antiinflammatoriskt och smärtstillande...höns har halter av salicylsyra i kroppen som dom får av att äta växter och delar av växter, när man tillför extra s. kan man säga att man boostar deras naturliga halter för att hjälpa till att bekämpa sjukdomstillstånd. Det klart att voltaren funkar på höns..det enda man ska se upp med när man använder mediciner som inte är designade för höns är om dom är speciellt känsliga mot vissa ämnen som ingår...har väl testat mer än de flesta vad gäller oortodox hönsbehandling men har aldrig haft nån som lidit av det jag gjort eller blivit sämre alt dött som en följd av någon behandling..fast man bör ha ett visst hum om vad man håller på med..

Det var ju jättebra tips med salicylsyra :D
precsis som du säger så gäller det att ha lite hum och lite erfarenhet så man inte behandlar sina djur som vi behandlar oss människor eftersom vi tillgodogör oss inte på samma sätt.

Tack för tipset :)

Hönan Doris

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 21 okt-09 kl 08:52 »
Nu har det varit lungt i hönshuset den senaste vaeckan. Det var bara nysningar och ingen snuva eller påverkan på ögonen. GOTT! :)

Tack för alla tips och ideer!

Marja

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser