Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325902 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1380 skrivet: 24 jul-11 kl 21:14 »
Hittade till slut till Biredskapsfabriken i Töreboda, stängt i butiken fredagar och helger på sommaren.
Det blir en tur över metropolen Säffle på vägen hem från öarna på västkusten.
När ni läser det här är jag redan hemma.

Har sett snälla blandningar av Nordiska och Gula bin.

matti

• Södermanland
« Svar #1381 skrivet: 25 jul-11 kl 10:43 »
Grym utveckling Sten-Åke! Klart imponerad av ditt driv. God fortsättning.

Lindell

• Gäst
« Svar #1382 skrivet: 25 jul-11 kl 21:38 »
Besök på LP's, chefen där var i alla fall hemma och det var öppet.

Passade på att trycka in en CMF behållare på 600 kg i bilen, den gick in precis.

Lindell

• Gäst
« Svar #1383 skrivet: 25 jul-11 kl 21:53 »
Grym utveckling Sten-Åke! Klart imponerad av ditt driv. God fortsättning.

Puh! Men nu börjar honungsfabriken ta form och behovet av nya prylar minskar en aning. Det blir mera utveckling av bigårdarna i höst och nästa år.
Det kommer avelsmaterial från flera olika håll (fina Buckfast). Från två olika leverantörer i Kristianstadstrakten där jag bott i 20 år.
Tidigare har jag fått 2/3 från Västra Götaland och väntar in lite till som kommer lagom till invintringen.
Dessa Buckfast och lite av mina egna går jag vidare med nästa år och köper drönarmaterial utifrån av personer jag känner väl.

2012 blir det mera expansion med avläggare. Betydligt flera egna drottningar. I år tar jag bara fram 15 st egna som går vidare.
Satte ut 45 och fick 31 antagna. Av dessa valde jag ut 25 efter vikt mm som till slut blev 15 när jag kollat äggläggning mm i mina 3-ramars "apideor".
Fungerar detta bra så bygger jag ut bigårdarna stort 2012.

Lindell

• Gäst
« Svar #1384 skrivet: 25 jul-11 kl 21:54 »
En helautomatisk Swienty knivavtäckare står förstås på önskelistan ...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1385 skrivet: 26 jul-11 kl 03:37 »
En helautomatisk Swienty knivavtäckare står förstås på önskelistan ...

Gud har ingen sett men tomten finns , så om du har varit snäll.. .... ..... . .. .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1386 skrivet: 26 jul-11 kl 14:03 »
Yummi! Nu har de mindre behållarna bytts ut mot ett antal 600 kg behållare.

Nu kan jag buffra ca 2.000 kg och sedan köra ymp och tappning kontinuerligt en hel pall.

CMF tankar på 600 kg är mobila på det sättet att de enkelt går att flytta. Har hellre 3 x 600 kg än 1 x 1.800 kg.
« Senast ändrad: 26 jul-11 kl 14:06 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1387 skrivet: 26 jul-11 kl 15:43 »
Ett litet smakprov på funktionen. Slangarna är anslutna och pumpen pumpar lätt upp i klartanken. Ett billigt sätt att frigöra stora pumpen.
Stora pumpen får nu bli "RENPUMP" för att pumpa förädlad honung och lilla KGB pumpen "SMOLKPUMP" för att pumpa gojs från vaxavskiljaren.
Ett bra sätt att hålla isär både slangar och pumpar.

Lilla pumpen har låg kapacitet men tillräcklig för pumpning från slungans inmatning till klartanken.
Stora pumpen har hög kapacitet för större volymer mellan klartank och ymptank när man vill ha lite action i pumperiet.
IMG_0416.MOV
« Senast ändrad: 26 jul-11 kl 15:48 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1388 skrivet: 26 jul-11 kl 16:48 »
Slangar 40 mm innerdiameter (1 1/2"). Svåra att kränga på.
Man värmer slangen med 60 gradigt vatten och kyler stoset i kylskåp ca 15 minuter.
Sedan kränger man på och drar EN slangklämma.
« Senast ändrad: 26 jul-11 kl 17:10 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1389 skrivet: 26 jul-11 kl 17:13 »
Köper man snabbkopplingar är oftast de med riktigt bra gummipackningar dubbelt så dyra som de med skitgummi.

Notera att O-ringar 40mm i både FRM/EPDM (bra gummi) kostar bara 3:30/st.

Köp de billiga. Köp en förpackning packningar. BYT!

De gamla är så hårda att man inte får på kopplingen. De nya runda är fräscha och elastiska och fungerar bra.

Jag använder LMC rostfri syrafast hävarmskopplingar. De är på väg ut och billiga just nu och är outslitliga.
« Senast ändrad: 26 jul-11 kl 17:18 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1390 skrivet: 26 jul-11 kl 19:00 »
Det sista på slangar och pumpar.

1) Snabbkopplingen från vaxavskiljarens bottenuttag, notera att säkerhetssprintarna sitter på!
2) KGB Pumpen med sina anslutningar.
3) Utloppet i en av klartankarna (flyttbar).

Lindell

• Gäst
« Svar #1391 skrivet: 26 jul-11 kl 19:11 »

Lindell

• Gäst
« Svar #1392 skrivet: 26 jul-11 kl 21:06 »
Tänk lite större så slipper man byta ut material.

Det enda felköp så långt är kanske 2 st CMF rostfria 50 kg kärl med tätslutande lock.

Tänkte ha de till speciell sorthonung typ ljung etc. Men det blev eller blir kanske aldrig så.

Lindell

• Gäst
« Svar #1393 skrivet: 26 jul-11 kl 22:23 »
Kom ihåg när jag skulle köpa rostfritt, muffar, övergångar 2" till 1 1/2", kulkranar, snabbkopplingar etc.

Hos grossisten var stafflingen 10 st för ett bra ÅF pris men jag lyckades snacka till mig 6 st av de stora/dyra enheterna och 10-pack på muffar och sådant.

Det blev en hel stor tung J***a låda med rostfria gängprylar. Nu har jag lekt rörmockare en tid och monterat allt.
Det blev väldigt lite över och jag är glad att jag slapp stycke priser, det skiljer så pass mycket. En stapel gängtape går åt.
Men nu är allt fixat och det gick åt en hel del 40 mm (1 1/2") slang till slungrummet och tapprummet.

Beställer man 1 1/2" får man ibland ändå 2" anslutningar. Köper man begagnat så är det olika överallt. Bara att muffa om så är man med igen.

Lindell

• Gäst
« Svar #1394 skrivet: 26 jul-11 kl 22:29 »
Förhandla bort 2" och 1 1/2" giljontinkranar som följer med nästan alla apparater, det blir en hoper över att irritera sig på.

Packningarna är urdåliga och de spricker upp under vintern.

En slunga eller behållare skall helt enkelt ha en rostfri kulkran av god kvalitet.

Lindell

• Gäst
« Svar #1395 skrivet: 27 jul-11 kl 12:30 »
Söker bra stabila och tvättbara ställ till tankar som fungerar mot både vikt (600 kg + egenvikt + säkerhetsmarginal).

De här som SBIO säljer är för stora för CMF 300 kg tankarna och för små för 600 kg tankarna.

Helt idiotisk design som sällan passar behållare bra.

Lindell

• Gäst
« Svar #1396 skrivet: 27 jul-11 kl 20:57 »
Buckfast leverans. Fina snälla drottningar som förhoppningsvis ger snälla produktiva bin. Har dessa vit prick i vår drar jag egna från dem med inköpt drönarmaterial.

Som vanligt gör jag sylt som varar hela vintern. Det här är blåhallon (vildhallon). Som vanligt 80% bär och 20% honung.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #1397 skrivet: 27 jul-11 kl 21:26 »
Buckfast leverans. Fina snälla drottningar som förhoppningsvis ger snälla produktiva bin. Har dessa vit prick i vår drar jag egna från dem med inköpt drönarmaterial.

Som vanligt gör jag sylt som varar hela vintern. Det här är blåhallon (vildhallon). Som vanligt 80% bär och 20% honung.
Efter vad jag vet så är blåhallon ett annat namn på salmbär, som är en krypande släkting till hallon och björnbär. Ser mest ut som ett blådaggigt björnbär och liknar inte hallon ett dugg. Blåhallon växer på Gotland, i Skåne och på enstaka ställen i Mälardalen. Vildhallon är något helt annat, och växer i hela landet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lindell

• Gäst
« Svar #1398 skrivet: 27 jul-11 kl 21:29 »
Ojdå! Då byter vi till "Vildhallon".

Men vi skall inte utesluta att det kan finnas ett och annat Blåhallon med, det förekommer här (Norrtäljetrakten) påstår invigda.
« Senast ändrad: 27 jul-11 kl 21:32 av Sten-Åke Lindell »

tinna.m

• Skåne
« Svar #1399 skrivet: 27 jul-11 kl 22:52 »
Citera
Går du efter vikt?
Nyfiken och tänker prova  :D Atamon? Sval källare?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser