Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faverolle tupp- vad har de för temperament och läte?  (läst 3940 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Faverolle tupp- vad har de för temperament och läte?
« skrivet: 31 aug-09 kl 12:03 »
Hejsan!

Jag vet inte om jag är galen men jag ska skaffa tupp trots att jag bor i tättbebyggt område. Grannen har så många ungtuppar som han måste nacka och jag kan liksom inte låta bli.... Så imorgon flyttar en Faverolletupp hit  :D

Någon här med erfarenhet av dessa tuppar? Jag har Australorper, Blomme och Orphingtonhönor som den ska gå med.

Grannen har även Marantupp och en sån där med plym på skallen....(peduan?) Passar dessa bättre till mina brudar?

Tack på förhand!

Träsktrollet

• -
SV: Faverolle tupp- vad har de för temperament och läte?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-09 kl 12:12 »
Min erfarenhet av Faverolle, är att de är mycket snälla och fogliga...
Däremot så vet jag inte om de låter lika mycket som de är Stoora ::)
Fast ungtuppar galer väl mer än äldre, när de just har upptäckt att de kan "låta"...  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 19:12 »
Jag har bara erfarenhet av min tupp "Anders" och han är för det mesta snäll, men kan ibland "hota"men då behöver man bara titta på honom så backar han, har även hotat min son, men inga skador, så jag funderar på att byta ut honom till våren, men dom svarta Faverolle som är kycklingar ännu verkar vara tuffare, dom hackar en på fingrarna lite då och då så vi får se hur den tuppen blir som vuxen :-\
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 19:13 »
Glömde.. dom har ett dåvt galande  ;)
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Lotus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 31 aug-09 kl 22:19 »
Tack för era svar!!

Jag tar Faverollen. Han flyttar hit imorgon. Det är både kul och läskigt, vill verkligen inte att grannarna ska störas. Men man måste ju testa!

Tror ni brudarna är mycket elak på honom i början?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 01 sep-09 kl 09:48 »
Jag hängde inte med riktigt...

Tuppen du ska hämta i dag kommer från din granne, om jag förstod första inlägget rätt?

Där stod även att du bor i tättbebyggt område så grannen bor inte så långt bort då?

Och nu undrar du om grannarna kommer störas? Nej, inte mer än innan skulle jag väl tro då? Tuppen flyttar ju bara några meter eller?

Jag kan ju ha missförstått något...  :-[

Jo, hönorna är nog lite hårda i början, det är ju 'de som bestämmer' och han måste arbeta sig igenom rangskalan innan han blir tupp i hönsgården. Hur gammal är tuppen och hur gamla är hönorna? Har de varit utan tupp länge?

Hur som, så tror jag säkert de kommer att uppskatta manligt sällskap. Det kan tänkas att de hukar sig så fort de får se honom!  ;D
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lotus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-09 kl 15:29 »
Rakadero: I ett tättbebyggt område finns det fler än två hus så det finns andra grannar än de som kommer med tuppen.

Hönorna har varit utan tupp 1-2 år och är en väl fungerande grupp (efter att den elaka ledarhönan dog). Är lite rädd för att de ska bossa med tuppen eller att han ska störa den fina ordningen. Men jag är samtidigt sugen på kycklingar och tuppen var så fin så jag kunde inte låta bli   ::) Vi får se hur det går, i värsta fall så nackas han.

Tack för svar!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 22:46 »
Hm, ja, jag är ju lantbo jag så jag är inte så van vid att husen står så tätt...  ;)

Men vad jag menade var ju att om de andra grannarna (fam A, B och C etc) inte störts av tuppen så länge han bodde hos den granne han bodde hos innan (herr D), borde de ju inte störas mer nu, när tuppen bor hos dig... Förutsatt att samtliga parter bor inom galningsavstånd...

Jag vet att jag uttrycker mig rörigt... kanske har du långt till tuppgrannen men nära till de grannar som kan störas?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
fri, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser