Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mitt paradis på jorden  (läst 4229 gånger)

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
mitt paradis på jorden
« skrivet: 29 aug-09 kl 22:32 »

Tjohej!

Nu har jag upptäckt en bra sak med fäjsbook. Album kan jag visa till vem som helst! och ni som undrat hur renoveringen av min lilla stuga har gått så, här är det!

http://www.facebook.com/album.php?aid=146767&id=671097109&l=e3f98d06a6

det som ska till nu, innan jag kan börja bygga ler å halmbals hus  :D  :D  , är takrenovering och det blir till våren. Innan knott å mygg!

Det luktar höst i fäbon nu
skogens djur kryper in i mig, i vila, vi ses igen till våren viskar jag
älvorna skuttar fortfarande runt mina fötter och flyger upp å tittar på mig med plirande ögon och säger
att de följer mig ändå vart jag än går, så genom storstadstullar och över övergångsställ,
tack o lov att jag är natur
det luktar så där friskt, himlen står högt, det är lugnt å tyst, nu är det dags att vila, jag önskar jag fick stanna kvar, ligga i min säng å lyssna på elden å bara ha noll tankar eller bara fridfulla snälla, harmoniska

jag är en enkel människa, tycker jag, med ett bultande hjärta och lite för stora skor, bara för att det är kul
och egot surar när jag är mitt vackraste jag. men jag älskar än för sådan är själen.
tack för denna sommar...~

Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

hollands hopp

• Blekinge
SV: mitt paradis på jorden
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 01:33 »
Nice.

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 04:42 »
Mer än nice   :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Sjaunja

• -
« Svar #3 skrivet: 30 aug-09 kl 10:48 »
Supernice!!!!
Vansinnigt mysigt!

Menteverde

« Svar #4 skrivet: 30 aug-09 kl 12:48 »
Gillar lösningen på hur ni fixade det ruttna timmret! Riktigt snyggt.

När jag först såg dom ruttna stockarna tänkte jag att det måste fan vara kört för en timmerfasad i framtiden. :)

stedevil

« Svar #5 skrivet: 30 aug-09 kl 20:31 »
det som ska till nu, innan jag kan börja bygga ler å halmbals hus  :D  :D  , är takrenovering och det blir till våren. Innan knott å mygg!

Annars kan du ju också börja öva med lera och lerklina innerväggarna. Bra sätt att vindtäta och isolera en timmerstuga. :)

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 31 aug-09 kl 17:46 »

tack för alla fina kommentarer :)

jag älskar att titta på mina timrade innerväggar som dessutom är fullklottrade med meddelanden från dåtiden :)
ler å halmbalshuset får bli mitt vinterviste :)

yehooo! :) hehe.. jag tror jag ska arrangera en kurs kring det bygget. några intresserade? men det kommer dröja 2-3 år så det kanske inte är läge att prata om det ännu :) det är ju sen och nu är nu!

:) ha de gott!
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Doro

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 sep-09 kl 10:09 »
Åååååhh. fullkomligt underbart.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 22:46 »

det är det :D :D :D

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #9 skrivet: 16 sep-09 kl 19:40 »

Jag gillade det där med "all världens ondska". Själv knegar jag på här i Mordor.

timmertomten

« Svar #10 skrivet: 28 sep-09 kl 09:32 »
Gillar verkligen känslan på stället. Självklart skall timret synas invändigt, så kan man ligga å kolla på stockarnas olika former, kvistar å annat, känna själen i huset  :)
Så himla fin!

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 28 sep-09 kl 11:04 »

:) tack!
min stuga luktar som inget annat.. det är en sån himla god doft... hur kommer det sig egentligen? hm....

turlar

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 28 sep-09 kl 11:17 »
De e nog Mögel
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

timmertomten

« Svar #13 skrivet: 28 sep-09 kl 11:51 »
De e nog Mögel

;D ;D En biolog hade kunnat gå en hel dag med mikroskopet å salig min och studera rödlistade arter....
Skämt åsido så e det så god ventilation (drag :) ) å naturlig fuktvandring så det känns inte som att det blir så allvarligt i timmerhus, om än det växer de mest spännande lavar på utsidan.

Så himla synd att man aldrig får se "sina" hus så vackra....

turlar

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 sep-09 kl 11:59 »
Bra lite kiven (retsam) He He
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

timmertomten

« Svar #15 skrivet: 28 sep-09 kl 12:27 »
 ;D ;D ;D

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #16 skrivet: 28 sep-09 kl 15:30 »
Jättefint. Och det är så tillfredställande att bli klar med något man själv sett potential i från början. Som ett fönster eller att laga stockar eller nåt sånt eller hur?
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 28 sep-09 kl 16:53 »

haha m :) ni är bara avundsjuka!  :-[
nog är det god ventilation, haha. men jag har funderat på om det kan va takisoleringen...... anyway. mögel luktar ju illa. det här är nått helt annat, en ljuvlig doft som jag inte finner nån annanstans.. bliss :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #18 skrivet: 28 sep-09 kl 21:28 »
Det är jättefint.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 30 sep-09 kl 21:35 »

Tack!

Och sophie.. jaaa de är fantastiskt! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser