Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte gräs kommer upp igen- utan det värsta ogräset!  (läst 1527 gånger)

Cordula

• Närke
Inte gräs kommer upp igen- utan det värsta ogräset!
« skrivet: 14 aug-09 kl 08:26 »
Vi har plöjt, fräsat och harvat en tidigare fin maskrosäng för att odla där. Hägnade in allt mot älg och andra rådjur, hann dock bara kultivera an del av landet. På den obrukade delen tänkte vi släppa får under hösten när vi får dom, eller slå lite hö. Men istället för gräs är det det värsta ogräs man kan tänker sig som kommer upp! Röd- och vitplister. Och en annan sort med röda blommor som jag inte känner namnet till. Plister i alla fall föröker sig massivt genom utlöpare. I sparrisodlingen har jag dragit ut nästan alla plantor, men det kan jag ju inte göra med 2.000 kvadrat! Och hur må det se ut nästa år? Varifrån kommer det så fort, och framförallt: Hur får vi bort detta igen?

Charlotte

• -
SV: Inte gräs kommer upp igen- utan det värsta ogräset!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-09 kl 08:30 »
Har ni sått vallfrö på biten som fåren skulle gå på?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Cordula

• Närke
« Svar #2 skrivet: 14 aug-09 kl 08:39 »
Nej, det har vi inte gjort. Att vi ska få får visste vi först under junimånaden, hade ju för oss att köksodla hela biten, det har dock inte blivit något. Tror du att vallfrö kunde hjälpa att få bort plistern?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 14 aug-09 kl 08:57 »
Jag skulle harva igen och så vallfrö antingen i höst eller i vår.
När ni vände jorden så växte väl dom frön som fanns. Vallfröet tar förhoppningsvis över.
Det finns speciella betesblandningar som passar får om ni vill ha bete där fram över.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 15 aug-09 kl 00:23 »
Dessutom gynnar ni de värsta ogräsen genom att plöja och harva. De värsta ogräsen är ofta sådana växter som snabbt etablerar sig när jorden blivit bar och mycket näring frisatts genom bearbetningen. De är så kallade pionjärväxter. Om ni slår av alltihopa upprepade gånger så gynnar ni gräs och (till stor del) trevligare örter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser