Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskankor (snälla mot ungar som inte är deras?)  (läst 1457 gånger)

putte95

• Gäst
myskankor (snälla mot ungar som inte är deras?)
« skrivet: 07 aug-09 kl 19:12 »
måste byta ut min hane om jag ska ha kvar några av mina ungar iår. Men om jag gör det kommer då den nya hanen vara elak mot de ungaran (5 veckor) för det ej är hans gener??

Tuve

• Skåne
SV: myskankor (snälla mot ungar som inte är deras?)
« Svar #1 skrivet: 09 aug-09 kl 22:40 »
Min hanne biter ällingarna fast de är hans! ::) Min förra hane gjorde det inte. Så det är nog individuellt.

putte95

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 aug-09 kl 23:30 »
ja min hane biter också sina egna ungar  fattar inte varför ibland har någon unga varit lite blodig med :-\. är det som de uppfostrar dem eller?..

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 11 aug-09 kl 12:36 »
Svår fråga att ge ett generellt svar på då förutsättningarna kan variera stort. För min del skulle jag nog försöka undvika att föra in nya myskankor i flocken så länge ällingar går med sina ruvmammor. Skall man ta in en ny drake bör det vara enklare om det är en ungdrake som får mogna på plats. Att hanar men också honor nyper till ällingar då och då är väl ganska vanligt. Det ingår i uppfostran. Mina myskhonor med ällingar i år har varit riktigt tuffa mot andra ällingar och vuxna nu i år men drakarna har varit hur snälla som helst mot alla ällingar. Bortsett från ett mindre nyp då och då...

Överhuvudtaget bör man nog undvika alltför många ommöbleringar i en harmonisk flock för det brukar alltid ta lite tid innan balansen återupprättas och hackordningen är klarlagd.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

jasmine83

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 16:37 »
Jag har en myskis som har fyra ungar(fyra veckor gamla) och dom går mer eller mindre med mina andra myskis honor alltså inte sin mamma då hon tydligen inte riktigt förstått att det inte finns några ägg kvar att ruva på... Dom är jätte snälla mot de små. Draken var lite nypig i början men nu blir han älling vakt i bland när alla tjejer ruvar samtidigt... Ser så komiskt ut för han vet nog inte riktigt vart han ska ta vägen när de små kommer springande till honom... ;D
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

snörom

• trägen vinner
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 16:49 »
har en myskhona som är 5 år och en hane som är drygt 2 år. fick dessa förra vintern. honan la ägg och till sommaren fick hon 7 st ällingar. efter bara ett par dygn hittade vi döda ällngar och det slutade med att endast 1 överlevde. ion år har honan inte lagt några ägg alls. är honan för gammal? var det hanen som hade ihjäl ällingarna? skall man sära på hona och hane när äggen kläckts? är på jakt efter en hona till men då en svart som sällskap åt den nuvarande. 
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare
torbjorn, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser