Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa sommarstuga på arrendemark  (läst 18110 gånger)

MagArne

Köpa sommarstuga på arrendemark
« skrivet: 04 aug-09 kl 21:10 »
Jag och min sambo funderar att köpa en liten sommarstuga på arrenderad mark att vistas i sommartid.
Stugan är på 2rok 30kvm, öppenspis, el, dass och endast sommarvatten via en vattenpost/kran som delas med fem andra närliggande stugor. 1200kvm skogstomt
Begärt pris är 95.000kr vilket är bland de billigaste runt Norrköping och för närvarande en arrendeavgift på 60kr/år.

Arrendeavgiften är låst i 5år till vilket är jättebra men ingen vet vad som händer sen, men den lär ju garanterat höjas. Frågan är om man törs satsa på stugan då ingen tycks veta hur hög höjningen blir. Man har ju läst om en del orimligt höga höjningar vilket lett till att husen tappat allt sitt värde och ingen kan/vill bo kvar.
Vad har ni för erfarenhet och tankar över detta? Man kanske ska pruta rejält på stuga då de inte vet nånting om arrendehöjning? Kommer det kosta 12.000kr/år så är det ju inte lika roligt längre.

Ska på visning imorgonkväll (5/8-09), något jag bör kolla eller fråga efter som är viktigt?

Anders G.

• -
SV: Köpa sommarstuga på arrendemark
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 21:30 »
Det beror lite på vem som är markägare. Är det kommunen, något statligt/kommunalt bolag en privatperson, någon mystisk stiftelse med snåriga regler...
Vilka planregler gäller för området? Kommer de att ändras i närtid?

60 kr/år = gratis, så det kan Du nog glömma framöver.

95kkr räcker till en bättre begagnad bil, 10% ränta (idag 3%) på det beloppet är 9.500kr -skatteeffekt dvs ca 6.000kr / år. Om tomtarrendet höjs till 12.000kr/år kostar alltså kapitalet för sommarstugan 20.000 per år + drift/underhåll. Är det för dyrt för er? Då har DU nog svårt att räkna hem en sommarstuga över huvud taget (inte för att vara elak alltså.)

MagArne

« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 21:47 »
Har inte så jättestor koll på hus och arrende så därför frågar jag först för att lära mig så mycket det går.
Tänkte lite på att de 95.000kr skulle stå sig om man vill sälja om säg 6-7år och köpa hus. Då passar de 95k kr bra som handpenning. Men om arrendet blir orimligt högt så kanske stugan blir näst intill osäljbar?

20.000kr/år är ingen jättesumma för min del men det tar alltid emot om man gör en förlustaffär. Sen vill man ju alltid försöka ha så låga utgifter det går, finns mycket annat som kostar pengar här i livet.
« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 21:55 av MagArne »

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 22:33 »
Att konsumera sommarstuga är nog inte någon superplacering. Tron på att allt husägande skall vara en vinstmaskin är ett feltänk. Boende är konsumtion också, och skall hanteras som sådan i varje seriös hushållsbudget.

trädman

« Svar #4 skrivet: 04 aug-09 kl 22:49 »
Att konsumera sommarstuga är nog inte någon superplacering. Tron på att allt husägande skall vara en vinstmaskin är ett feltänk. Boende är konsumtion också, och skall hanteras som sådan i varje seriös hushållsbudget.

Nja, boende är väl inte konsumtion i sin helhet. Byggnader etc slits naturligtvis ner så sakteliga och är därmed "konsumtion". Marken huset mm står på bör inte förintas i brådrasket. Och om så blir fallet finns rimligen ändå inte några hushållsekonomiska bekymmer kvar. Varför markägandet skulle betraktas som konsumtion förstår jag inte.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 16:17 »
Finns nåt som heter "Arrendenämden", dom vet en del..
Hade mycket kontakt med dessa då jag hade mycket problem med mitt gamla arrendehus och markägaren (privat), rejält med bråk men vill minnas att den som äger marken kan ej bara skyhöja avgiften utan vidare utan måste finnas en godtagbar anledning.. har för mig det iaf.

Äger numera ett större hus på oxå det arrendemark, men via kommunen.. känns mycket tryggare..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

MagArne

« Svar #6 skrivet: 05 aug-09 kl 21:33 »
Stugan var inget att satsa på. Enligt arrendekontraktet på 49år löper det ut januari 2010 och då var det bara att forsla bort stugan och lämna marken (om inte markägaren vill ta över den). De fem åren mäklaren nämnde tycks vara något muntligt och ingen vet vad som händer efter det. Kanske samma avtal som nuvarande kontraktet? Stugan är i mina ögon inte värd en krona då det var så oklart med arrendet.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 09 aug-09 kl 17:29 »
Ta ett snack med en jurist. Bara för att arrendet tar slut behöver inte innebära att huset ska väck. Ofta handlar det isåfall om att markägaren måste kunna visa att ha måste kunna använda just den marken.

Googla även på jordabalken. Ta en kontakt med markägaren och ställ frågan. Fråga även om du kan få det skriftligt. Gå inte enbart på mäklaren - han ska ju bara sälja och casha hem sina pengar.

Så vad jag försöker säga - arrende behöver inte vara så illa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser