Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lipas och veg. löpe  (läst 2680 gånger)

Mushi

Lipas och veg. löpe
« skrivet: 04 aug-09 kl 17:00 »
Hej
Har skaffat en ny ystningsbok och i många recept på hårda ostar ingår lipas. Så mycket har jag fattat som att lipas används för att öka smaken, men när jag försöker hitta lite mer info på svenska google så får jag inte mycket till träffar. Används inte lipas vid ystning i Sverige? Hur gör ni hemmaystare och gårdsmejerister?

Undrar också om någon har erfarenhet av vegetarisk löpe.

Mushi

SV: Lipas och veg. löpe
« Svar #1 skrivet: 19 aug-09 kl 10:00 »
Ingen som använt lipas eller vegetarisk löpe?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 13:48 »
Återförsäljare för Coquard har. Menne.....det kan bli rätt bra tryck i hemost utan tillsats av lipase.

Mushi

« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 14:17 »
Ja brist på smak är väl egentligen inget jag upplevt hos mina ostar.. Det som är svårt, tycker jag, är att få till lagringen så att rätt mögel växer fint/alternativ inget mögel växer alls. Och osten inte kryper iväg.

Inga andra fördelar med lipas än smakförstärkare alltså?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 20 aug-09 kl 17:16 »
Om vi pratar vildmögel på källarlagrad, vänd de äldsta ostarna först. Så har du sporer på händerna när du kommer till de yngsta. Vill du ympa in lite "finmögel" i källaren, kan du blanda lite fil, vatten och köpesporer i en duschflaska och spraya källarväggarna. Men det känns fuskigt enligt mig  ::) :-[ Varje källare har "sin" flora, och det är synd att mixtra med den.

Jag överlåter dock lipasfrågan till någon annan :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

933 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser