Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 12437 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slakteri
« Svar #100 skrivet: 08 aug-09 kl 23:39 »
visst är det så. man bör väl kanske inte slakta mer än man har avsättning för. om det är möjligt att kombinera kanin/fågel i samma lokal är ändå intressant. jag hoppas på svar från slv på måndag.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #101 skrivet: 09 aug-09 kl 01:20 »

å en sån slaktkurs finns i mitt närområde? blekinge? jag slaktade min första höna häromdan med "bara" teoretisk information, det gick bra.

jag har anonnserat både här och där efter någon som kan lära mig hur man slaktar kanin,även i närområdet ,men inget napp,tyvär

Jag tycker att det är en väsentlig skillnad på fågel och kanin. Tyvärr så är det väl bara Gösta som har "officiella" kurser i slakt, men det borde ju finnas nån i närheten av dig som kan visa hur man gör. Men jag tycker ju att resan till Enköping är värd både mödan och pengarna...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #102 skrivet: 09 aug-09 kl 02:33 »
jo, men läser man på göstas hemsida om kurserna står det såhär

Citera
Detta är sista året som vi håller kurserna så passa på nu. Finns några platser kvar.

var ska man gå kurs sen, vem mer håller på och lär ut? jag hinner inga kurser i år.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 09 aug-09 kl 10:10 »
jo men jag undrar om inte restaurang räknas som detaljhandelsanläggning, en catering gör det om jag minns rätt. Syftet med lagen är att man bara får sälja till de som i sin tur ger maten direkt till en kund, och det gör ju restauranger och butiker. Men som vanligt, vill vi veta får vi mejla slv..

Jag undrar okcså vilken typ av utbildning lagen kräver, om de menar att det finns vissa godkända kurser, eller om det räcker att man lrät sig hemma på lagårdsplanen.

Nähä, det här kräver ju ett mejl till slv.. jag skickar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #104 skrivet: 10 aug-09 kl 11:06 »
har fått svar. jag citerar:

Citera
När det gäller slakt av fjäderfä och hardjur får den sammanlagda mängden djur inte överstiga 10.000 om inte kraven i förordning (EG) nr 853/2004 ska gälla, men slakt av båda djurslagen får ske inom den mängden. Denna mängd gäller då djuren slaktas på producentens gård och leveransen sker

− till konsumenter eller

− till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar köttet direkt till konsumenter

Verksamheten ska dock uppfylla relevanta krav i förordning (EG) nr 852/2004, d.v.s. generella lokal- och hygienkrav mm. Kan dock inte göra någon bedömning om det i din verksamhet kan ske slakt av båda djurslagen då jag inte har några uppgifter om din lokal eller dina rutiner. Det är upp till den kommun du är verksam i att göra den bedömningen då de är kommunen som godkänner och har kontrollansvaret för verksamheter enligt förordning (EG) nr 852/2004.

Vänlig hälsning

Karin Westholm
Statsinspektör
Enheten för köttillsyn

;D ;D ;D

louise

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 10 aug-09 kl 13:16 »
Men det här med producentens gård menar hon nog inte va? Se diskussionerna ovan och andra svar SLV gett. Men det är ju helt lysande att man får blanda djuren!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #106 skrivet: 10 aug-09 kl 13:46 »
ja, jag kan ju slänga iväg ett svar och fråga en gång till. det skiter sig ju med legoslakt om det är så petnoga med "producentens gård". men att kunna blanda djur är helt suveränt. det vore ju onödigt att ha en godkänd lokal men bara avsättning för säg 3000 kaniner/år. de resterande 7000 djur/år kan man ju då lätt fylla med anka/gås/höns/etc.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #107 skrivet: 10 aug-09 kl 15:05 »
såhär funkar legoslakt

Citera
Hej Sophie!

En producent som har en egen djuruppfödning och som slaktar djuren på gården kan även ta emot djur från andra besättningar. Bedömningen grundas på att det inte är reglerat hur länge inköpta djur måste ha funnits på gården innan de slaktas. De inköpta djuren kan ha kommit till gården som ungar men också som halvvuxna eller vuxna slaktmogna djur. Givetvis gäller 10 000-gränsen.

Karin Westholm
Statsinspektör
Enheten för köttillsyn

Gösta

« Svar #108 skrivet: 10 aug-09 kl 21:37 »
Rent praktiskt skulle jag aldrig någonsinn blanda pälsdjur med fjäderfä i ett slakteri. Med tanke på den extrema rengörningen som måste ske mellan djurslagen.
Smittoriskerna anser jag är för stora samtidigt som utrustning som helt skiljer sig åt mellan kanin och fjäderfä tar stor plats.
Tänk på att det är slakteriet som har det fulla ansvaret för köttet i alla dess faser.
Men det är ju naturligtvis upp till var och en att bedömma merarbete och risk.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #109 skrivet: 10 aug-09 kl 21:57 »
jag tror ju såhär. om man inte tar och slaktar höns som i sig inte är något märkvärdigt utan slaktar gäss och ankor som är svårare att få tag på i sverige (har då aldrig sett sånt i frysdisken här hos oss iaf), då kan det vara värt mödan och merinvesteringen i utrustning. det är ju trots allt bättre att kunna utnyttja kapaciteten i sin lokal än att man investerat så mycket i den för att sedan bara kunna utnyttja en bråkdel av den tillåtna kapaciteten.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 10 aug-09 kl 22:15 »
Jo men man måste förmodligen ha helt andra maskiner/utrustning för de olika djurslagen, olika arbetsytor, förvaringsutrymmen o.s.v.. Så investeringskostnaden lär ju bli ganska mycket saftigare om man ska kunna slakta fler djurslag, det är med största säkerhet inte så enkelt så att man kan köpa en uppsättning utrustning, en uppsättning arbetsytor och sedan slakta både fjäderfä och kaniner där..

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #111 skrivet: 10 aug-09 kl 22:45 »
nu har jag ju inte gått nån slaktkurs än, så jag kan ju bara spekulera i vad som kan behövas för utrustning. men det är väl knivar av olika slag, bultpistol till ninerna, rostfria bänkar att hålla till på och kanske en sån där maskin som plockar fjädrar på pippin. byttjor för att ha vätskor, avfall och slaktkroppar i? sen kylutrymmen, men tror ni inte att man kan hänga kanin och fågel i samma kylutrymme? och om man desinficerar bänkarna, väggar och golv samt byttjor så kör man olika djurslag på olika dagar/veckor? nä, nu ska jag ge mig, det här är säkert helt åt helvete, som det inte kan bli annorlunda då man är novis  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 11 aug-09 kl 08:11 »
Det finns mycket som inspektörer kan anse är helt åt helvete, så det är svårt att gardera sig ::)..
Men din tanke är helt klart riktig, och bör ju undersökas ordentligt. För hur det än är med såna här lokaler så är det själva huset som kostar, med kakel och klinker och kylutrustningar. Den inre utrustningen är ju trots allt rätt små summor i sammanhanget.
 Och det bör man ju alltså utnyttja maximalt, om det ska finnas nån chans att få det lönsamt. Det är väl också därför jag är inne på att man borde lobba för att få ner besiktningskostnaden för köttet och djuren, så man kan besiktiga och bli fri att sälja vart man vill ÄVEN om det handlar om färre än 10 000 djur, vilket jag fortfarande anser är en ansenlig mängd att avsätta lokalt.

louise

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 11 aug-09 kl 08:31 »
Fjäderfä är hårt kontrollerat för salmonella, och du måste ta ett prov per 500 fjäderfä. Jag har tänkt samma modell som du och tänker då att jag "dessar" emellan fjäderfä och kanin. Fråga SLV om de särskilda svenska reglerna för salmonella, eller leta på deras hemsida, borde ligga där.

Annars ser jag inget särskilt konstigt i din idé. Fjäderfä får bara bedövas med el, så du måste ha en sån apparat också. Plockmaskin hoppas jag kunna ha på hjul så att den går att rulla in i ett förråd när man behöver mer plats. Den behöver ju också vara undan då man har ett annat djurslag, annars måste den också dessas inför fjäderfäslakten. Till fjäderfä har man ofta strutar och stoppar ner djuren i, uppå och ner, när de ska bedövas, men kan ha vanliga krokar. Är det KRAV-slakt så måste tyngre fjäderfä ha strut.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #114 skrivet: 11 aug-09 kl 10:18 »
el ja. men kanin fick väl också bedövas med el vill jag ha läst nånstans. jag vet ju inte hur en sån apparat ser ut, men en kraftigare sån bör väl funka för kaniner också? eller? fel igen?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #115 skrivet: 11 aug-09 kl 11:28 »
Att fjäderfä bara får bedövas med el var nytt för mig. I den lagtext jag går efter är fler metoder tillåtna.

Bultpistol, kulvapen, el, slag i huvudet (med vissa inskränkningar) samt för höns koldioxid. (SJVFS 2007:77)

En slaktmask för kaniner får användas även till fjäderfä. Elapparat är dyrt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #116 skrivet: 11 aug-09 kl 11:34 »
ja, då slapp man ju kostnaden för el-apparaten

louise

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 11 aug-09 kl 12:58 »
Nä då är jag ute å cyklar kanske! Du har ju en aktuell lagtext där Edgar. Jag kan ha kommit ihåg fel från studiebesöket jag gjrode på ett slakteri.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #118 skrivet: 11 aug-09 kl 15:30 »
Jo, man får vara noga med sin research. Annars kan man få frågor om källhänvisning!
« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 15:33 av Edgar »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #119 skrivet: 11 aug-09 kl 15:36 »
men hur är det, stabon. har du fått svar på dina mail?

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser