Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 12398 gånger)

Viopet

• Västergötland
Slakteri
« skrivet: 24 jul-09 kl 23:36 »
Hej jag är ny här och detta blir mitt första inlägg här. Förhoppningsvis inte det sista  ;)
Saken är den att jag och min sambo planerar att föda upp lite kaniner för köttproduktion, mest för husbehov till att börja med, men sedan vet man ju inte vad som händer!
En sak som vi har tittat på är det här med slakten och som jag har förstått det så är det brist på kaninslakterier över i princip hela Sverige.
Då min sambo tidigare jobbat som slaktare och styckare i många år (dock med andra djurarter) så har han lite funderingar på att kanske själv starta upp ett eget slakteri och då kommer jag till min egentliga fråga här - Hur stort underlag finns det i Skaraborgs- och Sjuhäradsbygden för detta?
Vore kul om ni som bor inom detta område (och kanske angränsande också) hade lust att svara på mina frågor om hur många djur just ni skulle kunna bidra med på årsbasis. Kan ju vara bra att få lite hum om det är något att tänka vidare på!  :-\.

louise

• Gäst
SV: Slakteri
« Svar #1 skrivet: 25 jul-09 kl 14:15 »
Det finns tusen trådar om lönsamheten i kaninslakterier. Har du sett de? Samma undersökning som du gör, gör Kimma i Skåne.

Bra om du förklarar om du köper eller legoslaktar, till vilka priser, och om du hämtar djuren själv eller om man måste köra dit. Annars går det inte att beräkna sin lönsamhet, om det är lönt att slakta hos dig.

bondelinda här på forumet är den som är aktiv på marknaden i Västsverige, hon blir din konkurrent;)

Jag planerar till och från livsmedelslokal där kaninslakteri skulle komma till som en bieffekt. men då är min tanke att man hyr lokalen, inte att jag slaktar. Mööjligen legoslakt isåfall.

Viopet

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-09 kl 18:49 »
Njaa, nu är ju detta väldigt mycket på nybörjarstadiet. Har egentligen inga färdiga planer på något annat än slakt till oss själva i detta stadiet så min undran är ganska svävande  :-[.
För mej så var inte lönsamhetsberäkningen så viktigt just nu utan mer ett intresse av att få veta hur stort underlag det skulle finnas i området både vad det gäller legoslakt och egen slakt. Fast just nu så känner jag att jag egentligen inte vet riktigt vad jag pratar om eftersom allt är ganska nytt för mej. Det finns inga verkliga planer på att starta något slakteri inom den närmaste framtiden men om man skulle fortsätta funderingarna så är det ju bra att veta om det finns många som håller på med kaninavel i närområdet.
Jag kanske ska omformulera frågan lite....hur många håller på med kaninavel för köttproduktion i området?
Men jag antar att det kanske är enklast att gå med i Västsvenska kaninproducenters förening (eller vad det nu hette) för att få tips och information.
Så, återigen, min fråga var inte det minsta genomtänkt utan mer av det nyfikna slaget.  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 25 jul-09 kl 21:24 »
Vänd på det, finns det slakteri så finns det anledning att börja avla köttkaniner. För det är det dilemat jag står med, det finns många som vill men något mindre som redan håller på, vilket innebär att om jag skulle bygga slakteri imorgon så skulle jag inte kunna slakta fullt ut förräns om 1-1,5 år. Under tiden tillkommer det fler och fler uppfödare, vilket bara är positivt. Men så är det med alla företag,det tar ca ett år innan man är igång på allvar. Jag tycker gott du ska ta dig en ordentlig funderare, du och din sambo har ju alla förutsättningar. Och kaninuppfödare är inte svårt att få tag på :)

/Mariann

vice ordförande
Sveriges Kaninproducenters Förening
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Viopet

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-09 kl 23:19 »
Tack för svaret.
Ja, vi får väl se vad framtiden har att ge.
Problemet är ju att det kostar pengar att inreda ett slakteri och det låter som att man kanske måste jobba på ideell basis de första åren för att få det att gå runt och det är ju inte möjligt om man också har räkningar att betala  :-\
Vi kör igång själva i alla fall så får vi väl se vad som händer.... :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 26 jul-09 kl 10:17 »
Du får gärna höra av dig till mig för studiebesök och ev samarbete. Du kan få ta del av mina erfarenheten så är du lite närmare slakteritanken ;-)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Viopet

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 jul-09 kl 13:18 »
Hej Bondelinda.
Visst vore det kul med ett samarbete om det kommer så långt. :)

Vi har faktiskt redan träffats. Det var jag och min sambo som var hos dej för någon vecka sedan på studiebesök och köttinköp.
Våra planer har kommit lite längre så tillvida att burbyggandet är i full gång så än är det långt kvar till ett slakteri!
Vi kommer gärna tillbaks till dej om en månad ungefär för inköp av några levande kaniner om du skulle ha några till salu då.

(PS Jag gillade verkligen ditt ställe...underbart!)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-09 kl 22:08 »
Hej! Burar kan ni köpa av mig, både nya o beg.
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 27 jul-09 kl 09:35 »
Hej Bondelinda.
Visst vore det kul med ett samarbete om det kommer så långt. :)

Vi har faktiskt redan träffats. Det var jag och min sambo som var hos dej för någon vecka sedan på studiebesök och köttinköp.
Våra planer har kommit lite längre så tillvida att burbyggandet är i full gång så än är det långt kvar till ett slakteri!
Vi kommer gärna tillbaks till dej om en månad ungefär för inköp av några levande kaniner om du skulle ha några till salu då.

(PS Jag gillade verkligen ditt ställe...underbart!)

Ok!  ;D Ja det är inte lätt att veta vem som är vem under nickname...
Var på slakteriet igår och lämnade djur men jag ska nog ha lite att sälja  ;)

Ja visst bor jag härligt!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #9 skrivet: 28 jul-09 kl 21:28 »
Kaninslakterier behövs över hela landet. Det är verksamhetens nålsöga som begränsar utvecklingen av näringen. Med flera (ett 30-tal) slakterier kan marknaden förses med lagligt slaktade kaniner som säljs över disk. I dag slaktas uppskattningsvis 80% av alla kaniner på hemmaplan utan godkända lokaler. Detta är tillåtet men bara för egna familjen och försäljning i närområdet i "ringa omfattning". Får alltså inte säljas till någon form av återförsäljare.
Starta slakteri! jag har dagligen kontakt med uppfödare som har problem att få slaktat sina djur!
Vi har bara denna vecka slaktat ca 300 kaniner :P på Vreta
Rätt skött är det en lönsam verksamhet. Vi har hållit på i snart 30 år så vi borde veta vad vi talar om.
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 jul-09 kl 13:33 »
I dag slaktas uppskattningsvis 80% av alla kaniner på hemmaplan utan godkända lokaler. Detta är tillåtet men bara för egna familjen och försäljning i närområdet i "ringa omfattning". Får alltså inte säljas till någon form av återförsäljare.

Vill du berätta var det är reglerat? Vilken är källan? Jag hittar det ingenstans i lagar, tolkningar, vägledningar m.m. hos Livsmedelsverket.

Gösta

« Svar #11 skrivet: 29 jul-09 kl 15:12 »
Kära Stabon,ibland får man leta lite extra ;)
Går under kommunens regelverk. Finns även som riktlinjer under SLV, men som sagt då måste man veta hur man ska leta :D
Kram Gösta

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 15:52 »
Detta forum finns till för att hjälpa varandra. Vi delar med oss av det vi kan, och sitter inte och kritiserar varandra för att de inte hittat information på andra ställen.

Gösta

« Svar #13 skrivet: 29 jul-09 kl 20:17 »
En enkel fråga, Stabon: finns det NÅGON på det här forumet som kritiserar mera än vad du gör?
Jag ställer gärna upp och hjälper folk men om personen som vill ha hjälp kör med påhittade namn känns det inte seriöst.
Jag avsätter ca 2 timmar ideellt varje dag per telefon och via e-post till personer som behöver hjälp.
Var jag plockar fram den informationen är upp till mig. Dina inlägg på forumet har en undermening i att du är otroligt skicklig på att ta fram fakta så varför ska jag som du hela tiden ifrågasätter, hjälpa dig :o
Gösta Johnsson

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 jul-09 kl 20:59 »
Vad i min fråga var kritik? Det är ju fantastiskt om det är som du säger och det skulle lösa problem för många, varför inte dela med dig om vi andra har svårt att hitta det som du har tagit reda på?

Gösta

« Svar #15 skrivet: 29 jul-09 kl 21:33 »
Ok, Stabon och ni andra som undrar hur det kommer sig att jag känner till systemet gällande köttproduktion av kanin. det är nämligen så enkelt att det är jag som är "pappa" till det regelverk som finns hos respektive myndighet. Det gör att jag är väl den ende i det här landet som har en totalbild över systemet och då blir jag ibland lite frustrerad på ständiga ifrågasättanden. Att sedan respektive myndighet justerat, lagt till och dragit ifrån lite är ganska naturligt, men helheten är den jag skapat 8)
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 jul-09 kl 21:41 »
Nej, det var inte hur du vet som jag undrade. Jag undrar helt enkelt i vilken lag det står och i vilken paragraf.

När jag ska göra något (som tex slakta kanin på gårdsplanen och sedan sälja) måste jag kunna svara ev. kontrollant med fakta från dess källa, i det läget kan jag inte svara att Gösta på ett internetforum säger jag får göra så. Man måste ha på fötterna och kunna sitt regelverk utan och innan.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 29 jul-09 kl 23:03 »
Läs vägledningen till EU-förordning 853/2004.

Där anges undantaget, står även i förordningen. Dock anges inte vad som är små mängder (vid försäljning). Förmodligen har frågan inte varit uppe i Sverige.

gustos

« Svar #18 skrivet: 29 jul-09 kl 23:24 »
I en skrift som heter "Guide till småskalig livsmedelsförädling" som jag hittade på eldrimner.se står att läsa -

"Den gamla gränsen för småskalig slakt finns
inte längre kvar. Däremot finns fortfarande
möjligheten till slakt av egenuppfödda djur
utan veterinärkontroll men med kontroll från
kommunen. Detta gäller fjäderfä och hardjur,
t.ex. kalkon- och kaninslakt, och högst 10 000
djur per år. Slakterier utan veterinärbesiktning
får endast slakta egenuppfödda djur men inte
legoslakta. Det innebär att en liten uppfödare
i närheten inte kan anlita ett sådant slakteri."

Stämmer detta, någon som vet?

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 jul-09 kl 23:51 »
ja. när jag har tid nån dag ska jag lgga ut länkar till rubbet som jag har hittat. Men inte nu ikväll..

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser